Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Övre kolumnen är intermittens, dvs hur lång tid man kan svetsa.. 100% är oavbrutet, vilket svetsen klarar upp till 250 A...
Kolumnen nedan är hur mycket ström den drar vid olika matningsspänningar...
Edit: troligen klarar du dig på 16 A så länge du inte drar på fullt...
Kolumnen nedan är hur mycket ström den drar vid olika matningsspänningar...
Edit: troligen klarar du dig på 16 A så länge du inte drar på fullt...
Okej. Och drar på fullt innebär? Hur länge jag svetsar eller hur högt jag ställer "krämen" på!? Lite oklart vad det betyder med de olika amperen..Dan_Johansson skrev:
Vad är det för svets, vad heter den?
Der är ju en gammal maskin. Märkskylten säger väl 380V och 20A. Men vi har ju 400V i väggen numera så det blir väl lite mindre ström i verkligheten om du inte skall ha långa förlängningssladdar.
60% betyder att du kan svetsa 6 minuter kontinuerligt och sen pausa i 4 minuter. Jag lovar att du inte kommer att svetsa i 6 minuter eller ens vara i närheten av 60% med duttande heller så kör på bara.
Du kommer med största sannolikhet kunna köra den på runt 280A på dina 16A. Min gissning är att du kommer att vilja svets med runt 21,5V/150A som mest.
Der är ju en gammal maskin. Märkskylten säger väl 380V och 20A. Men vi har ju 400V i väggen numera så det blir väl lite mindre ström i verkligheten om du inte skall ha långa förlängningssladdar.
60% betyder att du kan svetsa 6 minuter kontinuerligt och sen pausa i 4 minuter. Jag lovar att du inte kommer att svetsa i 6 minuter eller ens vara i närheten av 60% med duttande heller så kör på bara.
Du kommer med största sannolikhet kunna köra den på runt 280A på dina 16A. Min gissning är att du kommer att vilja svets med runt 21,5V/150A som mest.
Okej. Tack för hjälpen♥️F fsn skrev:Vad är det för svets, vad heter den?
Vet ej men det funkar säkert bra. Största problemet är väl om nåt går sönder då det är lite pill när man inte hittar reseevdelar. Å andra sidan är det nog jävligt driftsäkert.Zellero skrev:
Filarc är ett varumärke som numera ägs av ESAB, vet inte hur länge det varit så. Används endast på tillsatsmaterial vad jag vet.
Vet att det finns Filarc maskiner som har tillverkats av Esab, vet inte om det är fallet med just den mskinen.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 919 inlägg
Finns det något annat svetsmärke som haft tillverkning i Sverige?F fsn skrev:Vet ej men det funkar säkert bra. Största problemet är väl om nåt går sönder då det är lite pill när man inte hittar reseevdelar. Å andra sidan är det nog jävligt driftsäkert.
Filarc är ett varumärke som numera ägs av ESAB, vet inte hur länge det varit så. Används endast på tillsatsmaterial vad jag vet.
Vet att det finns Filarc maskiner som har tillverkats av Esab, vet inte om det är fallet med just den mskinen.
Dan_Johansson skrev:
Ja, men det är så länge sen att det är innan det intresserade mig så jag har obeskrivligt dålig koll. Sen upplever jag att det är ett så påtagligt ”horande” med varumärken hit och dit att det är svårt att hänga med trots att det är ens jobb.
Har inte svetsat fluss, men som jag förstår det måste man byta polaritet för det. Det går säkert att göra, men kan vara lite mek. Min uppfattning av flusstråd är att det är dyrare, blir sämre svetsar och farliga rökgaser. Jag har svårt att se någon större poäng om du ändå har så stor svets som man ändå inte kan flytta runt enkelt.Zellero skrev:
OkejK kristofo skrev:Har inte svetsat fluss, men som jag förstår det måste man byta polaritet för det. Det går säkert att göra, men kan vara lite mek. Min uppfattning av flusstråd är att det är dyrare, blir sämre svetsar och farliga rökgaser. Jag har svårt att se någon större poäng om du ändå har så stor svets som man ändå inte kan flytta runt enkelt.