9 767 läst ·
87 svar
10k läst
87 svar
Svetsa i garageport
Jag tror "någon" borde komma med litet när jag svetsar och konstruerar och bygger och reparerar.......bara för att få se att det är nogrannhet och eftertanke och skyddsutrustning som ger säkerhet. Inte licenser och papper.
Ja, licenserna finns dock av en anledning. Det finns så otroligt många dåliga svetsare med huvudet under armen, även som svetsar professionellt. Kunskapsnivån är extremt varierande, välutbildade svetsare som verkligen kan jobbet är en bristvara. Jag antar att det var Violinas inlägg du hängde upp dig på, jag lovar dig att hon vet vad hon bubblar om när det kommer till licenser, svetsprov, WPS, produktivitet mm.H heimlaga skrev:
Ja jag tvivlar inte på att Violina kan.
Det var henne och ThomasBlekinge som jag hängde upp mig på. Det stör mig väldigt att i en värld där en stor del av kompressortankarna som säljs har mer än 50% rotfel i svetsfogarna och där polacker som aldrig har svetsat förr svetsar reaktorinneslutningen på ett kärnkraftverk så talar folk om licenser för att reparera en garagedörr.
Jag tycker att man skall definiera noggrant ett mindre antal verkligt kritiska tillämpningar där dokumenterad kompetens och kvalitet behövs och så ser man till att kraven verkligen uppfylls i de fallen. Sedan låter man oss frifräsare reparera resten som vi vill.
Vidsträckta lincenskrav som inte tillämpas konsekvent och inte övervakas hårt blir bara ett hinder för kunniga hederliga människor utan pengar till licenser, medan fuskarna som vet hur man kringgår eller bryter mot reglerna ostraffat kan ta över fullständigt med arbete som håller ännu sämre kvalitet.
Byggnadsbranschen är tyvärr full med exempel på det.
Det var henne och ThomasBlekinge som jag hängde upp mig på. Det stör mig väldigt att i en värld där en stor del av kompressortankarna som säljs har mer än 50% rotfel i svetsfogarna och där polacker som aldrig har svetsat förr svetsar reaktorinneslutningen på ett kärnkraftverk så talar folk om licenser för att reparera en garagedörr.
Jag tycker att man skall definiera noggrant ett mindre antal verkligt kritiska tillämpningar där dokumenterad kompetens och kvalitet behövs och så ser man till att kraven verkligen uppfylls i de fallen. Sedan låter man oss frifräsare reparera resten som vi vill.
Vidsträckta lincenskrav som inte tillämpas konsekvent och inte övervakas hårt blir bara ett hinder för kunniga hederliga människor utan pengar till licenser, medan fuskarna som vet hur man kringgår eller bryter mot reglerna ostraffat kan ta över fullständigt med arbete som håller ännu sämre kvalitet.
Byggnadsbranschen är tyvärr full med exempel på det.
Redigerat:
Det stör mig att svetsare som faktiskt kan svetsa inte byter program när man tex byter till en vertikal fog bara för att få 2 minuter längre rast.... Jag har dock en kortare yrkeserfarenhet från kärnkraft och med deras dokumentationskrav så har väldigt svårt att tro att Polacker som aldrig svetsat tidigare kommer nära en reaktorinneslutning. Kompressortankar däremot förstår jag mycket väl, har själv sett tryckkärl svetsas live med tveksamma resultat.H heimlaga skrev:Ja jag tvivlar inte på att Violina kan.
Vid Olkiluoto 3 blev det en lång kedja av underleverantörers underleverantörersunderleverantörer som svetsade reaktorinneslutningen med tillhörande rörsystem för reaktorvattnet. Längst nere i kedjan fanns ett företag som svetsade billigt. Det visade sig att de hade anställt folk direkt av gatan i Polen. Folk som aldrig hade svetsat förr och som knappt fick någon lön.F fsn skrev:Det stör mig att svetsare som faktiskt kan svetsa inte byter program när man tex byter till en vertikal fog bara för att få 2 minuter längre rast.... Jag har dock en kortare yrkeserfarenhet från kärnkraft och med deras dokumentationskrav så har väldigt svårt att tro att Polacker som aldrig svetsat tidigare kommer nära en reaktorinneslutning. Kompressortankar däremot förstår jag mycket väl, har själv sett tryckkärl svetsas live med tveksamma resultat.
Sedan var det någon högre upp i samma kedja som granskade kvaliteten. Och någon ännu högre upp som godkände allt med motiveringen att upphandlingen åtminstone hade gått rätt till och att företagen i kedjan hade visat upp rätt licenser och intyg och då måste det ju vara rätt.
Lyckligtvis blev det här upptäckt av Strålsäkerhetscentralen (kärnkraftsinspektionen). Det blev mycket att riva och göra om.
Varpå vissa "företagsvänliga" högerpolitiker omedelbart gav sig på strålsäkerhetscentralen och krävde att den skulle läggas ned för att den hindrar fritt företagande.
Då fungerade det ju ändå, eller hur? Sådana svetsar granskas rätt noga. Men hela den reaktorn är väl ett skolboksexempel på hur man inte skall göra...H heimlaga skrev:Vid Olkiluoto 3 blev det en lång kedja av underleverantörers underleverantörersunderleverantörer som svetsade reaktorinneslutningen med tillhörande rörsystem för reaktorvattnet. Längst nere i kedjan fanns ett företag som svetsade billigt. Det visade sig att de hade anställt folk direkt av gatan i Polen. Folk som aldrig hade svetsat förr och som knappt fick någon lön.
Sedan var det någon högre upp i samma kedja som granskade kvaliteten. Och någon ännu högre upp som godkände allt med motiveringen att upphandlingen åtminstone hade gått rätt till.
Lyckligtvis blev det här upptäckt av Strålsäkerhetscentralen (kärnkraftsinspektionen). Det blev mycket att riva och göra om.
Det fungerade tack vare strålsäkerhetscentralens helt separata kontroller av svetsfogar.F fsn skrev:
Efter att hela systemet med licenser hade visat sig fungera bra för att producera kvalitet på pappret helt oberoende av vad som verkligen svetsades i verkligheten på bygget.
Har sett och jobbat med byggnad av ett mottrycksverk, mycket kraft i ånga. Där var det finnar och danskar som svetsade. Efter varje färdig svets, blev det att röntka dom, för godkännande och markering i prokoll för varje svets.
Det är site test på kärnkraftverk. Jag har själv övervakat några.F fsn skrev:Det stör mig att svetsare som faktiskt kan svetsa inte byter program när man tex byter till en vertikal fog bara för att få 2 minuter längre rast.... Jag har dock en kortare yrkeserfarenhet från kärnkraft och med deras dokumentationskrav så har väldigt svårt att tro att Polacker som aldrig svetsat tidigare kommer nära en reaktorinneslutning. Kompressortankar däremot förstår jag mycket väl, har själv sett tryckkärl svetsas live med tveksamma resultat.
Har skickat hem både finnar och svenskar.
Ofta är det ett rörprov under ett bord. röret sitter nära en vägg.
Man märker rätt snabbt vilka som kan svetsa, och vilka som kan städa arbetsplatsen..
Ja, det stämmer bra med yrkeskompetensen på de svetsare jag träffat på inom kärnkraft.Andreas_Hansson skrev:
Det jag tänker när jag ser sådana här trådar är att svetsning är i min bok betydligt svårare att genomföra och kontrollera resultatet av än t.ex. att skruva/spika träkonstruktioner och att när det handlar om konstruktioner med säkerhetskrav så bör man vara väldigt eftertänksam om detta är rätt sak att göra själv.
Dvs de som hobbysvetsat hela livet och har ganska bra koll på läget, bara kör.
De som tänker sig åka o köpa en svets på Biltema med inställningen "hur svårt kan det vara", det är kanske bättre att laga rost på bilen än att gå på liknande projekt som detta.
Samma sak om man bygger med stålbalkar i hemmet, ska man bygga så att allt är beroende av svetsfogar så bör man vara väldigt erfaren konstruktionssvetsare. Annars bygg annorlunda så man förlitar sig på skruv och mutter ytterst så man inte riskerar att balk lossnar och hela konstruktionen rasar.
Dvs de som hobbysvetsat hela livet och har ganska bra koll på läget, bara kör.
De som tänker sig åka o köpa en svets på Biltema med inställningen "hur svårt kan det vara", det är kanske bättre att laga rost på bilen än att gå på liknande projekt som detta.
Samma sak om man bygger med stålbalkar i hemmet, ska man bygga så att allt är beroende av svetsfogar så bör man vara väldigt erfaren konstruktionssvetsare. Annars bygg annorlunda så man förlitar sig på skruv och mutter ytterst så man inte riskerar att balk lossnar och hela konstruktionen rasar.
Klicka här för att svara