Jag har tänkt svetsa mitt eget balkongräcke och undrar om någon vet vilken typ av svets jag bör använda? Tidigare satt det brädor monterade på T-järn som är ingjutna i betongen på balkongen. T-järnen är kvar och på dem har jag tänkt svetsa mitt nya räcke. Det kommer att bli fyrkantiga stänger på 1 X 1 cm som svetsas fast på ett L-järn i ovankant och ett plattjärn i nederkant.
Jag kan inte svetsa men har en 100 A MIG-svets som jag tänkt använda.
Min fråga är om den är för klen eller om jag ska använda en annan typ av svets?
Är det lämpligare med en pinnsvets?
Jag kan inte svetsa men har en 100 A MIG-svets som jag tänkt använda.
Min fråga är om den är för klen eller om jag ska använda en annan typ av svets?
Är det lämpligare med en pinnsvets?
Mig eller pinnsvets går nog bra men glöm inte brandsläckare och våta tidningar för är du nybörjare så kommer det att brinna. Prova upp tekniken först på gårdsplanen och blir det inte bra så ta hjälp en dålig svets brister lätt. Fast jag tror du klarar det.
Svetsa mig till husbehov kan "vemsomhelst" lära sig, ta i med strömmen bara.
MIG svetsen jag har är på 100 Ampere tror ni att det är tillräckligt eller ska jag köpa mig en pinnsvets?
Ska du svetsa utomhus är migen( eller rättare sagt magen) direkt olämplig, då skyddsgasen blåser bort. Då är det pinne som gäller. Ett alternativ är väl att svetsa räcket inomhus, och när det sedan är klart , kan du svetsa fast det vid något tillfälle det är extremt vindstilla..
100 A Mig/Mag låter väldigt lite, men med så tunn tråd som möjligt, och full kräm på reglaget så kan det nog gå att få ihop det.
Och varför L-järn i överkant ? Det blir nog snyggare med en fyrkantprofil, Har du ett 8x30 t.ex plattjärn i botten, så kan jag tänka mig ett 25x40 rör som handledare. Smaksak iofs..
100 A Mig/Mag låter väldigt lite, men med så tunn tråd som möjligt, och full kräm på reglaget så kan det nog gå att få ihop det.
Och varför L-järn i överkant ? Det blir nog snyggare med en fyrkantprofil, Har du ett 8x30 t.ex plattjärn i botten, så kan jag tänka mig ett 25x40 rör som handledare. Smaksak iofs..
Så här ser det ut efter att jag tog bort brädorna. Överst ett plattjärn, under det ett L-järn. Jag tänkte sätta ett nytt plattjärn ca 10 cm ovan golvet och mellan L-järnet och det nya plattjärnet svetsa vertikala 1x1 cm stänger. När du säger tunntråd vilken mm tänker du på då?

Annars kan du bygga ihop en liten fixtur och svetsa måttanpassade grindar som du sen lämnar på galv och skruvar upp istället, det blir lättare att hålla rostfritt.
Är man ovan vid MIG svetsning så kan det vara lättast att vrida på med mycket ström och hålla handtaget stilla och "sätta en ordentlig punkt, flytta en halv centimeter och en ny punkt osv..... Blir riktigt snygga svetsar även om man är nybörjare.
Är man ovan vid MIG svetsning så kan det vara lättast att vrida på med mycket ström och hålla handtaget stilla och "sätta en ordentlig punkt, flytta en halv centimeter och en ny punkt osv..... Blir riktigt snygga svetsar även om man är nybörjare.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Med så tjockt material och så liten svets så får man fogbereda ordentligt (slipa bort så första strängen kommer långt in).
Protte
Protte
Kan hålla med om att det är liten svets, antagligen för liten. Men att dra på med max ström och "spota" med bra genombränning ger stålet möjlighet att svalna mellan svetsarna och förhindrar genombränning. Ger mycket bra och tjusigt resultat för oss amatörsvetsare. Har praktiserat det på svetsning av fullbur till banracingbilar och svetsen behöver inte slipas efteråt, bara putsa av lite stänk.Mäster skrev:
Det är nog ingen risk att han smälter ner det där materialet med den svetsen
Å angående burarna så vill man väl ha genombränning, dvs att hela materialets tjocklek ska svetsas ihop.. Inte för att vara mästervister, men det är väl inte så kul om man trillar med bilen, och buren går itu ? 
Skippa det tjusiga, och bränn i hop det ordentligt ( Inte att förväxla med att smälta hål i grejerna ; )
Skippa det tjusiga, och bränn i hop det ordentligt ( Inte att förväxla med att smälta hål i grejerna ; )
Lugn, buren går inte i bitar, han som hjälpte mig med svetsningen svetsar till vardags tryckkärl i syrafast . Menar naturligtvis bränna hål.Mäster skrev:Det är nog ingen risk att han smälter ner det där materialet med den svetsenÅ angående burarna så vill man väl ha genombränning, dvs att hela materialets tjocklek ska svetsas ihop.. Inte för att vara mästervister, men det är väl inte så kul om man trillar med bilen, och buren går itu ?
Skippa det tjusiga, och bränn i hop det ordentligt ( Inte att förväxla med att smälta hål i grejerna ; )
Klicka här för att svara

