Jag skulle vilja köpa mig en svets för enklare svetsningar. Ingen proffsutrustning, utan något enklare för att lära sig på.
Vad ska man söka på?
Pinn, mig eller vad?

Mig absolut. Beggat kan man göra kap med det finns lite att se upp med. Nytt så finns det mängder ikring 10000kr ungefär. Migatronic har en instegsmodell som är kanon.

Jag föredrar att svetsa med stickor.
Med stickor kan man svetsa med utomhus fastän det blåser. Dessutom går det att svetsa rostfritt och hårdsvetsa utan större omställningar.

Jag har en 200 ampere Unitor likriktare från 60-talet och är nöjd med den. En gammal likriktare av industrikvalitet är helt oöverträffad om man vill ha en bra svets så billigt som möjligt. Min kostade 90 euro plus kostnaden för nya kablar och nytt handtag..... och efter 8 års flitigt svetsande bytte vi dioder i den. Senare har jag köpt en likadan att ha i reserv för 50 euro.
Med Unitorn klarar jag materialtjocklekar från 1,5 till 30 mm.

Är man beredd att satsa litet mer pengar och köpa nytt så har Kemppi en mycket prisvärd inverter på 150 ampere. 150 ampere är inte så stort men den klarar enstaka 3,2 mm stickor eller hur många 2,5 mm som helst på raken. Det brukar räcka för vanligt husbehovssvetsande.

Skall man hålla på med bilplåt skall man ha MIG. En ordentlig mig med skyddsgas. En bra migsvets är väldigt användbar men kostar därefter. Åtskilliga tiotusentals kronor. Den kräver dessutom att man har en verkstad att svetsa i eftersom gasen lätt blåser bort när man svetsar utomhus...... men har man råd med allt det där skall man givetvis köpa MIG.
En billig migsvets är att kasta pengar i sjön.

Har svetsat en hel del bilplåt med en MIG-svets och rörtråd (flussmedel inuti) utomhus, det blev aldrig särskillt vackert men det håller. Ska du svetsa utomhus är det pinne eller MIG med rörtråd som gäller, för att skydda svetsfogen (eller passa på när det är vindstilla, vilket aldrig sker samma månad som du behöver svetsa).

Köpte en ny MIG för något år sen, var kampanj och landade på 10' med gasflaska och regulator. Två stora fördelar över budgetsvetsen; Bättre inställningsmöjlighet och mindre stänk/loppor. Trevligare och bättre resultat från en dag till den andra så den här gången var verktyget gränsen!

Har du en jättetight budget, köp begagnat.
En modern pinnsvets i den övre prisklassen går att svetsa tunnplåt med (inte optimalt), lite billigare än en MIG.
Tänk på att svetshjälm, handskar och andra tillbehör lägger till på totalsumman.
Svetshjälm av euromaski-modell är trevlig att använda, inte så dyr jämfört med en automatisk http://www.euromaski.fi/en/euromaski-c

Ibland skulle man vilja ha en MIG det måste jag erkänna, men pinne och tig kombination är bara mycket flexiblare så med det sköter man allt man behöver, TIG är så väldigt användbart till allt småsvetsande och inga gnistor eller skit!

Skulle jag haft ett dedikerat svetsutrymme skulle jag börjat fundera på MIG...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.