F
Lyssna på Violina, hon har koll.

Det var ett inlägg innan om att i början spelar inte maskinen nån roll för svetsaren är begränsningen. Så är det, åtminstone de 40 första minuterna. Det ÄR betydligt lättare att svetsa med bra och skapligt underhållen hårdvara och det finns mycket skit. Jag kan inte svetsa nåt direkt men gör det ofantligt mycket bättre med en riktig maskin, jag har möjligheten att då och då provsvetsa marknadens 6-7 ledande märken och även en hel del mer tveksamma maskiner och det märks rätt tydlig skillnad. Jag har också gjort det du skulle göra, svetsat räcke till en hög altan samt grova delar till en trappa som varmgalvats. Man sparar väldigt mycket på att göra det själv.

En lämplig storlek på MAG (eller inte mindre än) om du har tillgång till 3-fas skulle tex kunna vara en ESAB LKA 180, en populär hemma-maskin man bör hitta för ca 4000kr begagnad. Det är med dagens mått en brutalt tråkig teknik men är i princip väldigt driftsäker. Köper du begagnat så budgetera för ny pistol eller minst en ny trådliner och att du får se över matarverk så det matar tråd ordentligt.

Finns inte 3-fas så är det väl antingen Kinesisk eller Italiensk ”skit” om man inte är beredd att lägga runt 12-15000kr eller nåt sånt. Sådana moderna invertersvetsar ligger på ca 200A och det kommer nog vara åt den storleken du får titta efter. Begagnade märkesmaskiner i den kategorin är relativt ovanliga och borde vara ytterst lättsåld som begagnad om man köper nytt. Denna typ av maskin är betydligt modernare än typen LKA180, den kan mer, den har steglösa inställningar och fler parametrar man kan ställa in, bättre bågkontroll och ofta nån form av ”självinställning”.

Glöm allt snack om ”gaslös MAG”, självskyddande tråd eller FCAW om de alternativen kommer upp. Det är inget bra alternativ, i sådana fall är vanlig pinne ett bättre alternativ.
 
Redigerat:
F fsn skrev:
Lyssna på Violina, hon har koll.

Det var ett inlägg innan om att i början spelar inte maskinen nån roll för svetsaren är begränsningen. Så är det, åtminstone de 40 första minuterna. Det ÄR betydligt lättare att svetsa med bra och skapligt underhållen hårdvara och det finns mycket skit. Jag kan inte svetsa nåt direkt men gör det ofantligt mycket bättre med en riktig maskin, jag har möjligheten att då och då provsvetsa marknadens 6-7 ledande märken och även en hel del mer tveksamma maskiner och det märks rätt tydlig skillnad. Jag har också gjort det du skulle göra, svetsat räcke till en hög altan samt grova delar till en trappa som varmgalvats. Man sparar väldigt mycket på att göra det själv.

En lämplig storlek på MAG (eller inte mindre än) om du har tillgång till 3-fas skulle tex kunna vara en ESAB LKA 180, en populär hemma-maskin man bör hitta för ca 4000kr begagnad. Det är med dagens mått en brutalt tråkig teknik men är i princip väldigt driftsäker. Köper du begagnat så budgetera för ny pistol eller minst en ny trådliner och att du får se över matarverk så det matar tråd ordentligt.

Finns inte 3-fas så är det väl antingen Kinesisk eller Italiensk ”skit” om man inte är beredd att lägga runt 12-15000kr eller nåt sånt. Sådana moderna invertersvetsar ligger på ca 200A och det kommer nog vara åt den storleken du får titta efter. Begagnade märkesmaskiner i den kategorin är relativt ovanliga och borde vara ytterst lättsåld som begagnad om man köper nytt. Denna typ av maskin är betydligt modernare än typen LKA180, den kan mer, den har steglösa inställningar och fler parametrar man kan ställa in, bättre bågkontroll och ofta nån form av ”självinställning”.

Glöm allt snack om ”gaslös MAG”, självskyddande tråd eller FCAW om de alternativen kommer upp. Det är inget bra alternativ, i sådana fall är vanlig pinne ett bättre alternativ.
Tack för dina synpunkter. Kan köra antingen 1, eller 3-fas. Då jag redan belastar mina 25 A huvudsäkringar hårt hade jag i första hand tänkt mig 3-fas annars blir det svårt att svetsa vintertid, men att köpa en ESAB LKA180 låter ju inte så kul om den är ”brutalt tråkig”. Då Jag inte kan något om svetsning undrar jag vad du menar med det. Är man väldigt begränsad i vad man kan svetsa eller? Men 4000kr är ju heller inte mycket, så man kan ju inte begära underverk. Vad rekommenderar du om jag köper nytt, 1- eller 3-fas? Vilka märken?
 
F
T Toltorpsfixaren skrev:
Tack för dina synpunkter. Kan köra antingen 1, eller 3-fas. Då jag redan belastar mina 25 A huvudsäkringar hårt hade jag i första hand tänkt mig 3-fas annars blir det svårt att svetsa vintertid, men att köpa en ESAB LKA180 låter ju inte så kul om den är ”brutalt tråkig”. Då Jag inte kan något om svetsning undrar jag vad du menar med det. Är man väldigt begränsad i vad man kan svetsa eller? Men 4000kr är ju heller inte mycket, så man kan ju inte begära underverk. Vad rekommenderar du om jag köper nytt, 1- eller 3-fas? Vilka märken?
En LKA180 har 6 eller 7 fasta spänningslägen och sen kan man ställa matningshastighet. Det funkar absolut. På en modern inverter så är det till att börja med steglös inställning, du kan säkerligen ställa induktans. Du kanske har en inställning där du tex ställer in tjocklek på materialet du skall svetsa så får du parametrar.Tex Esab har Qset eller Smartmig där den känner av i ett par sekunder och ställer in själv. Jag kan tycka att det ofta låter bättre än det är och man behöver kunna ställ in själv men det kan vara användbart och det finns många som uppskattar det. Många av enfas invertrarna klassar in som multiprocess och kan då även användas som pinnsvets.

Vet inte riktigt vad jag skulle rekommendera faktiskt, jag är inte helt objektiv. Nytt trefas blir löjligt dyrt. Nåt från de större tillverkarna Esab, Kemppi, EWM, Fronius, Miller, Lincoln och kanske Migatronic som ligger lite lägre i pris.
 
  • Gilla
Toltorpsfixaren
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
[länk]

Här finns det två ESAB som kanske kan vara något att chansa på? Om man bor i närheten av Kristianstad alltså...
Hej Dan,
Tack för dina svar. Jag bor i Mölndal så det är lite väl långt till Kristianstad. Då jag inte kan något alls om svetsar känns det lite marigt att köpa begagnat, särskilt på distans. Jag vet ju inte vad jag ska fråga och heller inte hur den ska funka när den är bra. Då tror jag det är bättre att satsa på en ny av ett välkänt fabrikat typ ESAB. Antar också att jag måste välja 3-fas för att inte överbelasta huvudsäkringarna. Då lär den väl hamna runt 15.000. Tröttnar man på att ha dem kan man ju sälja. Det blir ändå så mycket billigare än att beställa färdiga räcken. Ska kolla med någon som galvar hur jag ska designa om jag kör på rör istället för homogent så att det inte blir problem vid galvningen som du skrev. Har du några förslag på var man kan hitta ritningar, och på maskin?
Tack på förhand,
Staffan
 
T Toltorpsfixaren skrev:
Hej Dan,
Tack för dina svar. Jag bor i Mölndal så det är lite väl långt till Kristianstad. Då jag inte kan något alls om svetsar känns det lite marigt att köpa begagnat, särskilt på distans. Jag vet ju inte vad jag ska fråga och heller inte hur den ska funka när den är bra. Då tror jag det är bättre att satsa på en ny av ett välkänt fabrikat typ ESAB. Antar också att jag måste välja 3-fas för att inte överbelasta huvudsäkringarna. Då lär den väl hamna runt 15.000. Tröttnar man på att ha dem kan man ju sälja. Det blir ändå så mycket billigare än att beställa färdiga räcken. Ska kolla med någon som galvar hur jag ska designa om jag kör på rör istället för homogent så att det inte blir problem vid galvningen som du skrev. Har du några förslag på var man kan hitta ritningar, och på maskin?
Tack på förhand,
Staffan
https://ipprodukter.se/butik/migatronic-automig-183-ups/

10 tusen plus moms..
Kanske vore något, i alla fall om du väljer en lättare, tunnare konstruktion med mer rör...

Ritningar är väl svårare, men börja med att googla lite bilder så du vet ungefär vilken stil du vill ha....

Det lönar sig att tänka rejält på hur du ska dela upp sektionerna, och skruva ihop dem sen, innan du börjar bygga... (y)
 
  • Gilla
Toltorpsfixaren
  • Laddar…
skulle säga att man kan gå ned ett steg till i storlek, tex rallymig 161 eller motsvarande ESAB. De är enfas men moderna invertersvetsar funkar på enfas
 
  • Gilla
Toltorpsfixaren
  • Laddar…
F
M Mats skrev:
skulle säga att man kan gå ned ett steg till i storlek, tex rallymig 161 eller motsvarande ESAB. De är enfas men moderna invertersvetsar funkar på enfas
Det är också en betydligt modernare maskin men är den inte lite ynklig?

Den stora 3-fas Migatronic för 9900 + moms som det länkades till är av en äldre generation, typ teknik liknande LKA180, det finns motsvarande ESAB idag med, tex Origo Mig C200 som man kanske kan säga är en uppföljare på gamla klassiska LKA 180 och som jag tror motsvarar Migatronicen som länkades vad gäller pris, och kanske lite högre prestanda, båda är stegreglerade.

Vill man gå ner ett hack så finns Origo Mig C170, lägre än så, ner på C141 och C151 tycker jag inte är en bra idé, det är helt andra maskiner.

Vill man gå upp ett hack så finns Origo Mig C280 Pro och C340 Pro, där får man ett betydligt bättre matarverk, finns som 4wd. 280 och 340 är väldigt stabila och robusta maskiner men dom börjar väl på minst 5-6000 kr mer än C200.

Allt nämnt ovan är relativt ”mogna” och gamla designer. Det är nya regler på energieffektivitet och jag trodde faktiskt att dom inte fick säljas 2021 men det kan vara så att det är först om nåt år det slår igenom. En sån här maskin skulle inte vara laglig att sätta på marknaden idag som nyutvecklad.

Är det 3-fas och modern inverterteknik som gäller så blir det bättre fart och effekt i maskinerna. Det blir också genast dyrare, en Esab Rebel 255ic kostar väl MINST 25000kr inkl moms tror jag?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är också en betydligt modernare maskin men är den inte lite ynklig?
De är "starkare" än man kan tro, 40% intermittens vid max strömstyrka, 60% vid 145A och 100% på 135A.
Nu är jag långt ifrån något proffs och det tjockaste jag har dragit var 5 mm men det funkade bra.

Sen blir ju "småttingarna" rätt smidiga att ta med sig också. Finns även möjlighet att köra pinne - dock inte testat det
 
  • Gilla
Toltorpsfixaren
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är också en betydligt modernare maskin men är den inte lite ynklig?

Den stora 3-fas Migatronic för 9900 + moms som det länkades till är av en äldre generation, typ teknik liknande LKA180, det finns motsvarande ESAB idag med, tex Origo Mig C200 som man kanske kan säga är en uppföljare på gamla klassiska LKA 180 och som jag tror motsvarar Migatronicen som länkades vad gäller pris, och kanske lite högre prestanda, båda är stegreglerade.

Vill man gå ner ett hack så finns Origo Mig C170, lägre än så, ner på C141 och C151 tycker jag inte är en bra idé, det är helt andra maskiner.

Vill man gå upp ett hack så finns Origo Mig C280 Pro och C340 Pro, där får man ett betydligt bättre matarverk, finns som 4wd. 280 och 340 är väldigt stabila och robusta maskiner men dom börjar väl på minst 5-6000 kr mer än C200.

Allt nämnt ovan är relativt ”mogna” och gamla designer. Det är nya regler på energieffektivitet och jag trodde faktiskt att dom inte fick säljas 2021 men det kan vara så att det är först om nåt år det slår igenom. En sån här maskin skulle inte vara laglig att sätta på marknaden idag som nyutvecklad.

Är det 3-fas och modern inverterteknik som gäller så blir det bättre fart och effekt i maskinerna. Det blir också genast dyrare, en Esab Rebel 255ic kostar väl MINST 25000kr inkl moms tror jag?
Detta med att välja svets är tydligen inte så lätt för en novis som jag även om jag kan en hel del om eldragning och inte har tummen mitt i handen. Har försökt få tag i någon som kan varmgalva de färdiga sektionerna för att höra i vilken omfattning konstruktionen måste vara ”öppen” ifall jag använder rör istället för massivt så att det inte uppstår problem för dem. Det var dock svårare än jag trodde att att hitta någon inom ett timligt avstånd från Göteborg. Den i Halmstad orkar inte jobba längre än till kl. 13 på fredagar... Annat var det förr när man var tvungen gå i skolan även på lördagar.:( Förslag på något lämpligt företag?
 
F
T Toltorpsfixaren skrev:
Detta med att välja svets är tydligen inte så lätt för en novis som jag även om jag kan en hel del om eldragning och inte har tummen mitt i handen. Har försökt få tag i någon som kan varmgalva de färdiga sektionerna för att höra i vilken omfattning konstruktionen måste vara ”öppen” ifall jag använder rör istället för massivt så att det inte uppstår problem för dem. Det var dock svårare än jag trodde att att hitta någon inom ett timligt avstånd från Göteborg. Den i Halmstad orkar inte jobba längre än till kl. 13 på fredagar... Annat var det förr när man var tvungen gå i skolan även på lördagar.:( Förslag på något lämpligt företag?
Varmförzinkning i Halmstad är den jag har använt till allt, i princip den enda jag hittat som tar emot från privatkunder.

Vet att designregler för varmgalv skall finnas på nätet, kan det vara på Welands hemsida? Men det är inte svårt, inga luftinneslutningar och så stora hål som möjligt, är det minst 10mm hål det skall vara?
 
F
M Mats skrev:
De är "starkare" än man kan tro, 40% intermittens vid max strömstyrka, 60% vid 145A och 100% på 135A.
Nu är jag långt ifrån något proffs och det tjockaste jag har dragit var 5 mm men det funkade bra.

Sen blir ju "småttingarna" rätt smidiga att ta med sig också. Finns även möjlighet att köra pinne - dock inte testat det
Det var mer maxeffekten om det var 7-8mm gods som gällde och inte intermittensen, vill man inte stränga det i evigheter så behövs det lite kräm. Sen tycker jag att den där lilla rackaren alltid landar i en jävla blandbåge, bättre att sprätta på lite till och köra liggande svetsfogar med ordentlig spray om det är tjockt gods. Men det är en väldigt prisvärd maskin och ägarna verkar generellt vara nöjda med den.

Intermittensen vet jag inte hur bra den är på den maskinen och om den verkligen gäller, jag har sett båda delarna, maskiner med uttalad intermittens på 40% som dör vid 40% i normal rumstemperatur och jag har sett 40% maskiner som svetsat på i 95% i evigheter i rumstemperatur (reglerna säger att intermittensen bestäms vid 40 graders temperatur och därför så borde det inte vara direkt kritiskt i svenska, normalt svala förhållande. Jag tycker att en 40% maskin borde klara minst 55% eller nåt sånt i 20-25 grader och det är väldigt svårt att uppnå det).
 
F
T Toltorpsfixaren skrev:
Detta med att välja svets är tydligen inte så lätt för en novis som jag även om jag kan en hel del om eldragning och inte har tummen mitt i handen. Har försökt få tag i någon som kan varmgalva de färdiga sektionerna för att höra i vilken omfattning konstruktionen måste vara ”öppen” ifall jag använder rör istället för massivt så att det inte uppstår problem för dem. Det var dock svårare än jag trodde att att hitta någon inom ett timligt avstånd från Göteborg. Den i Halmstad orkar inte jobba längre än till kl. 13 på fredagar... Annat var det förr när man var tvungen gå i skolan även på lördagar.:( Förslag på något lämpligt företag?
Jag har hittat en bättre tidigare men denna är väl till nån hjälp.

http://www.galvano.se/tenka_varmforzinkning.html
 
F fsn skrev:
Varmförzinkning i Halmstad är den jag har använt till allt, i princip den enda jag hittat som tar emot från privatkunder.

Vet att designregler för varmgalv skall finnas på nätet, kan det vara på Welands hemsida? Men det är inte svårt, inga luftinneslutningar och så stora hål som möjligt, är det minst 10mm hål det skall vara?
Tack. Det var just de i Halmstad som blev trötta i dag kl. 13. Ska kolla med dem på måndag igen. Men nu när jag var ute med jycken fick jag tag på killen som gav mig inspiration. Han har alltså pinnsvetsat i 5 mm och sedan varmgalvat hos Zinken-Weland i Ulricehamn för 10 kr/kg inkl. moms. (Det är väl dem du syftar på med Weland utgår jag ifrån, men han kallade dem för Zinken kort och gott.) Det var ett märkligt debiteringsunderlag tycker jag. Det borde rimligt vis vara ytan, eller? Han sa också att de har instruktioner på sin hemsida. Ska kolla.
Tack igen!
 
F fsn skrev:
Jag har hittat en bättre tidigare men denna är väl till nån hjälp.

[länk]
Galvano verkar också bra. Tänk så mycket vänliga människor det finns!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.