4 110 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Svets för lite allt-i-allo-jobb
Funderar på att införskaffa en "basicsvets" för allt-i-allo-jobb hemmavid; nivån de-här-två-balkarna-ska-sättas-ihop, eller den här svetsen har pajjat, svetsa av en balk eller två.
Nå'n som vet om de maskiner som saluförs som 3-i-1 eller 4-i-1 är något att ha övht? Har tittat på t ex BenRoyal, och det är väl max prisklass egentligen med ca 6-7tkr med tanke på att användningen är rätt låg (men kanske större om grejjerna funkar ordentligt, aldrig kul med strulande apparater).
(Sökte i forumet men hittade inte någon tråd om liknande användningsområde, jag kanske är fredagsblind och så fall ber jag om ursäkt.)
Edit: mer exakt en http://www.benroyal.se/shop/Pinnsvets-C317-1/BenRoyal CT520P S puls - 4 i 1 maskin-P17089.html men det finns ju flera "liknande" den kina-maskinen (antar jag det är)
Nå'n som vet om de maskiner som saluförs som 3-i-1 eller 4-i-1 är något att ha övht? Har tittat på t ex BenRoyal, och det är väl max prisklass egentligen med ca 6-7tkr med tanke på att användningen är rätt låg (men kanske större om grejjerna funkar ordentligt, aldrig kul med strulande apparater).
(Sökte i forumet men hittade inte någon tråd om liknande användningsområde, jag kanske är fredagsblind och så fall ber jag om ursäkt.)
Edit: mer exakt en http://www.benroyal.se/shop/Pinnsvets-C317-1/BenRoyal CT520P S puls - 4 i 1 maskin-P17089.html men det finns ju flera "liknande" den kina-maskinen (antar jag det är)
Jag var hos en duktig svetsare nyligen (som mest svetsar TIG) och han sålde en begagnad Esab Caddy MIG-svets till en snubbe precis när jag var där. Den blev jag imponerad av! Liten och behändig, bra med kräm och - framförallt - otroligt lättanvänd för den som är oerfaren.
Men det är enbart en MIG-svets, ingen kombinationsmaskin. Spontant låter det som att under 7.000 kronor med alla de funktioner den länkade maskinen har - då har man nog fått göra avkall på något. Men det är bara en spekulation!
Men det är enbart en MIG-svets, ingen kombinationsmaskin. Spontant låter det som att under 7.000 kronor med alla de funktioner den länkade maskinen har - då har man nog fått göra avkall på något. Men det är bara en spekulation!
Har ingen erfarenhet av det aggregatet men Plasmaskärning, TIG (tungsten/wolfram inert gas) och metalbågssvetsning brukar fungera bra med samma aggregat.
Jag har använt andra multi aggregat för flera metoder och de har fungerat väldigt bra.
Vilka godstjocklekar har du tänkt kunna arbeta med?
Jag har använt andra multi aggregat för flera metoder och de har fungerat väldigt bra.
Vilka godstjocklekar har du tänkt kunna arbeta med?
Redigerat:
Medlem
· Norrbotten
· 585 inlägg
Du behöver inte tig eller plasma för dina ändamål. Jag har begränsad yta i garaget och valde därför bort en traditionell trefas mig i den prisklassen.
Tunn bilplåt: esab caddy
tjockare plåt upp till 4mm: esab caddy
Grövre tjocklek ca 4-8 mm..... esab caddy
med slipad kälfog och flera strängar.
traktorskopa typ 10 mm så är du vid en pinnsvets som kan ta från 2mm om du övar och vill.
Rostfritt och alu går att svetsa om man anpassar tråd och gas, men jag tror inte det kommer till användning för dig ändå.
Jag håller på med det mesta med motor och köpte en esab caddy 160 ink moms för 8600. Plus gas plus hjälm plus tråd (1kg följer med) räkna in det också.
Måste jag svetsa nåt tjockare kan jag låna pinnsvets av grannen, till tig lämnar jag bort till en mekanisk firma.
Jag räknar att den håller 30-40 år med tillgång till slit- och reservdelar
http://www.esab.se/se/se/products/index.cfm?fuseaction=home.product&productCode=430955&tab=1
Tunn bilplåt: esab caddy
tjockare plåt upp till 4mm: esab caddy
Grövre tjocklek ca 4-8 mm..... esab caddy
traktorskopa typ 10 mm så är du vid en pinnsvets som kan ta från 2mm om du övar och vill.
Rostfritt och alu går att svetsa om man anpassar tråd och gas, men jag tror inte det kommer till användning för dig ändå.
Jag håller på med det mesta med motor och köpte en esab caddy 160 ink moms för 8600. Plus gas plus hjälm plus tråd (1kg följer med) räkna in det också.
Måste jag svetsa nåt tjockare kan jag låna pinnsvets av grannen, till tig lämnar jag bort till en mekanisk firma.
Jag räknar att den håller 30-40 år med tillgång till slit- och reservdelar
http://www.esab.se/se/se/products/index.cfm?fuseaction=home.product&productCode=430955&tab=1
Jag har en Deca (swedol) migsvets som jag köpte begagnad för några år sedan. Tror jag betalade 1000:- Har funkat helt OK för mig för vanligt garagesvetsande.
Annars är väl gassvets det som är mest allround; kan svetsa det mesta, skära, värma, löda, tända grillen, mm. Skulle vilja ha en med 10 liters tuber...
Annars är väl gassvets det som är mest allround; kan svetsa det mesta, skära, värma, löda, tända grillen, mm. Skulle vilja ha en med 10 liters tuber...
Tack för all input, jag är också lite skeptisk till saker som kan allt men inte kostar något
Har svetsat ca 4mm, sådant är det väl som gäller framgent. Typ benställningar o dyl. Ska kolla esab på blocket / tradera...
Redigerat:
Klicka här för att svara