Eric Öbo
13th Marine 13th Marine skrev:
Och vem har koll på sakerna som tar tid som kunden inte känner till eller ser? Jo hantverkaren.
Många av dessa problem hade enkelt lösts genom tydlig kommunikation från hantverkarens sida, innan jobbet påbörjas.
Jag specar mina fakturor. Är inte fakturan specad finns infon oftast ett telefonsamtal bort. Sedan är det väl inte rimligt att upplysa varje kund om hur lång tid olika moment tar - bättre att komma med ett pris. Man kan ju tänka sig någon form av standardpapper eller lista till kunden iofs, men det varierar ju med jobbet. Inga jobb är likadana och tidsåtgången är ju därefter. Dessutom lär det bli tjafs om listan.

Ja ja, som kund börjar man inte med att starta en tråd här i alla fall, tycker jag.

Redigerat:
  • Gilla
Lucif3r och 4 till
  • Laddar…
En faktura brukar komma efter jobbet, då är det för sent att informera. Men du kanske tänkte på offerten?

Eller så utför man jobbet själv efter att ungarna har somna och få resultat därefter :rofl:...

Jag kan gå till mig själv ...jag är händig(tycker jag iaf:crysmile:).. jag byter ETT fönster själv ... ja det gick bra allt bra när det vart klart ... MEN ungarna sprang runt frun ropa jag var tvungen att åka på olika ärenden så detta fönster tog hela lördagen som skulle ha tagit x.timmar på bygget... jag ringde en firma som bytte resterande fönster och det kosta 30t i arbetskostnad exklusive fönster ... det tog 3dagar max städat och klart .... det var bland det bäst investerade 30t jag lagt på hantverkare ... jag kollade inte änns fakturan bara betala ...:love:;):D(y)

• Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
Eric Öbo
En faktura brukar komma efter jobbet, då är det för sent att informera. Men du kanske tänkte på offerten?
Ja, offerten kan man ju speca också. Då kommer jag förstås att ta betalt för den specen eftersom det innebär att jag måste titta på alla arbeten innan jag utför dem, och dessutom måste skydda mig ekonomiskt eftersom jag lägger tid på ett arbete jag kanske inte får. Den kostnaden hamnar ju sedan på nästa kund om den aktuella kunden säger nej.

Alternativt tar jag betalt för att titta på jobb oavsett om jag får det eller inte. Som en felsökningskostnad på en verkstad ungefär.

Eller också fortsätter jag som jag gör i dag: Kommer med ett ungefärligt pris och specar sedan fakturan. Och upplyser kunden om det skulle dra iväg för mycket, eftersom jag stött på större problem eller annat som kommer att kosta henne/honom extra.

Redigerat:
  • Gilla
Lucif3r och 4 till
  • Laddar…
Känns som att vi pratar runt varandra, drar ett exempel på vad jag menar:

Tar man betalt för fyra timmar när man säger "jobbet tar 1-2h" utan att meddela att man vill ha betalt 1h för att handla och 1h för framkörning och fakturering så anser jag att man gör fel.
Det är enkelt att säga "jobbet tar 1-2h och sedan tillkommer en timme för att köpa material och en timme för att ta mig till dig samt fakturera" när man ger ett muntligt pris över telefon. På så sätt blir troligtvis inte kunden överraskad när fakturan kommer och båda parter är nöjda!

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Eric Öbo
Känns som att vi pratar runt varandra, drar ett exempel på vad jag menar:

Tar man betalt för fyra timmar när man säger "jobbet tar 1-2h" utan att meddela att man vill ha betalt 1h för att handla och 1h för framkörning och fakturering så anser jag att man gör fel.
Det är enkelt att säga "jobbet tar 1-2h och sedan tillkommer en timme för att köpa material och en timme för att ta mig till dig samt fakturera" när man ger ett muntligt pris över telefon. På så sätt blir troligtvis inte kunden överraskad när fakturan kommer och båda parter är nöjda!
Kan man göra. Men jag brukar ge ett pris, inte säga hur lång tid saker tar. Det är min ensak hur jag väljer att fördela tiden, om jag tar rast o s v. Dessutom finns det tyvärr kunder som nästan står med tidtagarur och räknar.

Jag har använt mig av en svinduktig golvslipare ett antal gånger. Han är oerhört pratsam och gillar att diskutera filosofiska frågor. Omöjligt att säga hur mycket tid han egentligen lägger på att arbeta när han väl är på plats. Men fakturorna är rimliga. Sedan är ju specen omöjlig att kolla utan stämpelklocka. Han drar alltså av ”pratet” från arbetstiden på något sätt.

Min poäng är att tiden ”på arbetet” ibland säger väldigt lite om hur lång tid själva jobbet tar.

Sedan bjuder jag alltid, utan undantag, hantverkare på fika om jag är hemma när de gör jobbet. Utgår från att de räknar av den tiden från fakturan, och gör de inte det får jag väl skylla mig själv. Jobben brukar bli bättre, dock..

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Eric Öbo
Jag vill inte låta dryg, men du arbetar inte som hantverkare va? Ett sådant upplägg är som gjort för att det ska bli konflikt (med ”problemkunder”):

• ”Va, tar det två timmar att hänga det överskåpet?!”.

• ”Jag kör alltid hem från stan på en halvtimme, hur kan det ta dig en timme?”

• ”Jag ska väl inte betala för din fakturering?!”

• ”Varför har du inte allt material med dig direkt?”

Min erfarenhet är att ju färre uppgifter man ger utöver priset, ju bättre är det och ju smidigare blir relationen till potentiellt ”bråkiga” kunder. Jag brukar ge ett maxpris, typ ”Det kommer inte kosta mer än si-och-så” och sedan får jag hålla mig till det. Ibland drar jag över, men det är ju mitt problem. Oftast beror det på att jag gör fel eller inte kan ett visst moment sedan tidigare. Men det är ju det som är roligt med arbetet också!

• Gilla
Bangan och 5 till
  • Laddar…
Eric Öbo Eric Öbo skrev:
Jag vill inte låta dryg, men du arbetar inte som hantverkare va? Ett sådant upplägg är som gjort för att det ska bli konflikt (med ”problemkunder”):

• ”Va, tar det två timmar att hänga det överskåpet?!”.

• ”Jag kör alltid hem från stan på en halvtimme, hur kan det ta dig en timme?”

• ”Jag ska väl inte betala för din fakturering?!”

• ”Varför har du inte allt material med dig direkt?”

Min erfarenhet är att ju färre uppgifter man ger utöver priset, ju bättre är det och ju smidigare blir relationen till potentiellt ”bråkiga” kunder. Jag brukar ge ett maxpris, typ ”Det kommer inte kosta mer än si-och-så” och sedan får jag hålla mig till det. Ibland drar jag över, men det är ju mitt problem. Oftast beror det på att jag gör fel eller inte kan ett visst moment sedan tidigare. Men det är ju det som är roligt med arbetet också!
Nej, jag är inte hantverkare, därmed kan jag se det ur köparens ögon och berätta vad jag förväntar mig och vad jag kommer bli missnöjd med om jag får reda på efter arbetet.

Det är väl en fördel att prata om det INNAN du utför jobbet?
För efter är det för sent att säga "du borde väl förstå att jag måste ta betalt för att köra och handla samt att fakturera".

Eric Öbo
Nej, jag är inte hantverkare, därmed kan jag se det ur köparens ögon och berätta vad jag förväntar mig och vad jag kommer bli missnöjd med om jag får reda på efter arbetet.

Det är väl en fördel att prata om det INNAN du utför jobbet?
För efter är det för sent att säga "du borde väl förstå att jag måste ta betalt för att köra och handla samt att fakturera".
Nej, det är inte bättre. Jag vet nästan aldrig:
Om jag kommer att behöva åka och komplettera med någonting.
• Exakt hur lång tid arbetet kommer att ta.

Det som spelar roll är kostnaden för kunden/köparen. Jag kan ju göra ett grovt överslag, men varför? Jag utgår ifrån att mina kunder förstår att mitt jobb består av fler moment än bara själva spikandet och skruvandet. De behöver ju också tanka bilen, köpa material o s v.

Ska tillägga att jag aldrig tar betalt för faktureringen. Det går på min arbetskostnad och så är det bra med det.

Redigerat:
  • Gilla
Nils82 och 1 till
  • Laddar…
Sålänge slutsumman inte blir högre än vad du uppskattat så bryr jag mig egentligen inte.

Som sagt, sålänge du inte säger att jobbet tar 2h och anger ett timpris och sedan när fakturan kommer så är det 4h för att det var jobbet som tog 2h och i det hade du inte räknat med att köra till jobbet, köra och handla, köra och tanka, tvätta bilen, sitta på dass osv osv osv.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Eric Öbo
Sålänge slutsumman inte blir högre än vad du uppskattat så bryr jag mig egentligen inte.

Som sagt, sålänge du inte säger att jobbet tar 2h och anger ett timpris och sedan när fakturan kommer så är det 4h för att det var jobbet som tog 2h och i det hade du inte räknat med att köra till jobbet, köra och handla, köra och tanka, tvätta bilen, sitta på dass osv osv osv.
Då lovar jag att göra så när du ringer mig och vill ha prisuppgift! :)

Skämt åsido, jag anser att det är vuxna människor jag arbetar för. Förstår de inte att det ingår mertid utöver snickrandet så är det deras problem. Har aldrig fått backning på en specad faktura.

• Gilla
Nils82
  • Laddar…
Säger du till mig att jobbet tar två timmar så antar jag att det är inkl allt, hur ska jag veta ifall du behöver en eller tio timmar till för "kringjobbet"?

Eric Öbo
Säger du till mig att jobbet tar två timmar så antar jag att det är inkl allt, hur ska jag veta ifall du behöver en eller tio timmar till för "kringjobbet"?
Det är därför jag inte specificerar tiden på förhand.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Det är ju detsom är såskönt med fastpris. Inget extra!

Det här forumet börjar likna den jättediskutionen runt inlägg med en storm av bättre vetande med överläkaren som fick jobba x antal timmar för ett vägguttag om jag inte minns fel :love:(y):crysmile::rofl:;)..

• Gilla
  • Haha
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.