D djac skrev:
Ja men berätta du vilka dagar ett verk du kan välja fritt kommer att vara ur drift de kommande 25 åren, skriv in de i din egen kalender och återkom med hur det gick, mr. Framtidsskådare!
Du kan väl PMa mig din adress så jag kan skicka resultatet till dig.

S Snikholt skrev:
? Nej, det är inte bara problem ”under trafo”.
Och ditt exempel vänder inte effektriktning.
Har inte sett någon enda beskrivning på hur detta skulle kunna bli problem, men du kanske kan hjälpa till då?

S Snikholt skrev:
Vattenfall till exempel, har ”särskild utredning” >300 kW.

Sen har jag erfarenhet av nyanslutningar som tagit 2-3 år efter färdiganmälan, och det har varit vanliga sketna 16A abonnemang.

Gällande tid…
Nu vet jag inte hur Kalmar gör, men de som tar emot beställningarna kan oftast inte ett skit. De ger en P1 kalkyl som offert - sen skickar de ärendet vidare för beredning och utförande. Och det finns en enorm backlog…
På tal om brukar. I den mindre skalan villor, så har det gråtits floder över hur många som får vänta, betala etc när de vill installera solceller.
Jag fick en bild av verkligheten häromdan när en installatör som opererar runt Göteborg på hela västkusten och inåt Borås iaf, har säkrt gjort 100+ anläggningar iaf, sa att de bara varit med om stopp/ utredning i ett enda fall så här långt.
Så det är mkt snack.

D
S Snikholt skrev:
Du tänker på batterier... igen?
Ja, du kan ladda batterier också om du vill men det är helt fritt redan idag, slå på vilken apparat du än vill och du ska se att strömmen kommer, allt enligt dina önskemål, framtiden är här!

D
Det är en supertydlig uppdelning i några få grupper här, nästan som vid kärnkraftsomröstningen, fast nu är det mer fatalistiskt.

Idag ser det mer ut så här:

Linje 1, kärnkraft är det enda, det spelar ingen roll vad konsekvenserna blir, de som inte kan betala för dyrel får klara sig med ved och de delar av näringslivet som inte kan klara sig får bara lägga ner helt enkelt, nu kör vi kärnkraft tills alla pengar är slut. Vi ska absolut inte låta oss ryckas med i de nya industriprojekt som uppstår och expanderar i andra länder, vi ska alltid göra samma saker på samma sätt, även om ingen köper de längre. Detta är mycket tryggt och därför bäst.

Linje 2, kärnkraft ska vi förmodligen fortsätta ha men eftersom det är dyrt så ska vi inte slösa med det, dessutom hela tiden hålla ett öga på omvärlden och teknikutvecklingen så att vi inte blir omsprungna kostnadsmässigt och därför tappar vår konkurrenskraft och relevans som land.

Linje 3, kärnkraft är livsfarligt och bör genast avvecklas, vi ska köra naturgas istället, man hör ju på namnet att det är bra naturligt.

USA har en fjärde som vi inte har här, kännetecknas av slagord som -drill baby drill och -beautiful clean coal.

• Haha
Snikholt
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Har inte sett någon enda beskrivning på hur detta skulle kunna bli problem, men du kanske kan hjälpa till då?
I Kalmarfallet får du se det som så att anslutningen behöver stärkas så produktion överstigande konsumtion med en faktor över tre sett till maxeffekt. Det ger i de flesta fall som du säkert förstår kostnader som inte är försumbara och får fördelas på andra konsumenter. Överdimensionering som medger något likt i det fallet förekommer i princip inte det hade varit tecken på mycket dåligt jobb en gång i tiden när det las ut.

Men en sån anläggning som där är betydligt bättre ur de flesta aspekter tekniskt än när för många småinkopplingar ger olika problem som du tyvärr har svårt att ta till dig. Viktigast som jag ser det är att alla som deltar i "produktion" får ta sina kostnader hela vägen om det inte ryms i dimensioneringen för konsumtion. Gubben i länkarna är en riktig körsbärsplockare som det inte ryms så speciellt många av precis som i de flesta fall när någon tror sig vara "smart". Han borde stannat vid att det är möjligt att distribuera el inom beståndet det är inte värdelöst om man nu måste försöka rubba cirklarna lite.

S
K karlmb skrev:
På tal om brukar. I den mindre skalan villor, så har det gråtits floder över hur många som får vänta, betala etc när de vill installera solceller.
Jag fick en bild av verkligheten häromdan när en installatör som opererar runt Göteborg på hela västkusten och inåt Borås iaf, har säkrt gjort 100+ anläggningar iaf, sa att de bara varit med om stopp/ utredning i ett enda fall så här långt.
Så det är mkt snack.
Istället för att jag ska mala på igen, så kan du läsa valfri nätutvecklingsplan, bifogar länk till Vattenfalls.
Men det spelar inte så stor roll vilket närföretags du läser. Du kommer hitta liknande beskrivningar.

https://www.vattenfalleldistributio...istributions-natutvecklingsplan-2025-2034.pdf

Sen tror jag i och för sig inte att detta övertygar dig.

Nej, ni två är väldigt bra på att mala på båda två. Men att ta till er är det svårare med. Jag förstår varför de dom faktisk vet något tröttnar.

• Gilla
djac
  • Laddar…
S
D djac skrev:
Det är en supertydlig uppdelning i några få grupper här, nästan som vid kärnkraftsomröstningen, fast nu är det mer fatalistiskt.

Idag ser det mer ut så här:

Linje 1, kärnkraft är det enda, det spelar ingen roll vad konsekvenserna blir, de som inte kan betala för dyrel får klara sig med ved och de delar av näringslivet som inte kan klara sig får bara lägga ner helt enkelt, nu kör vi kärnkraft tills alla pengar är slut. Vi ska absolut inte låta oss ryckas med i de nya industriprojekt som uppstår och expanderar i andra länder, vi ska alltid göra samma saker på samma sätt, även om ingen köper de längre. Detta är mycket tryggt och därför bäst.

Linje 2, kärnkraft ska vi förmodligen fortsätta ha men eftersom det är dyrt så ska vi inte slösa med det, dessutom hela tiden hålla ett öga på omvärlden och teknikutvecklingen så att vi inte blir omsprungna kostnadsmässigt och därför tappar vår konkurrenskraft och relevans som land.

Linje 3, kärnkraft är livsfarligt och bör genast avvecklas, vi ska köra naturgas istället, man hör ju på namnet att det är bra naturligt.

USA har en fjärde som vi inte har här, kännetecknas av slagord som -drill baby drill och -beautiful clean coal.
Hehe, du får lägga till Linje 4:
Sol/vind och vatten är det enda raka framöver. Och batterier, och vätgas. Helt OK att det eldas fossilt tills vi hittat på vad som nu fungerar som lagring storskaligt, förutom vatten som vi inte kan bygga ut så värst mycket mer. Att miljönyttan går ner i takt med sjunkande pris är skitsaksamma. Viktigt att vi bygger mer export så att vi kan få upp priserna på det vi producerar, och betala ännu dyrare när det är kallt och vindfattigt. Visst vi kan köra de gamla dinosaurierna till kärnkraftverk (som är avskrivna) ett tag till, men att bygga ny kärnkraft är så gammalmodigt och bakåtsträvande, det är bara teknikfientliga, konservativa tråkmånsar som förespråkar annat.

GK100 GK100 skrev:
problem som du tyvärr har svårt att ta till dig
Se där, ett litet tjuvnyp iaf.
Resten är ju bara svammel.
GK100 GK100 skrev:
I Kalmarfallet får du se det som så att anslutningen behöver stärkas så produktion överstigande konsumtion med en faktor över tre sett till maxeffekt. Det ger i de flesta fall som du säkert förstår kostnader som inte är försumbara och får fördelas på andra konsumenter.
OM man nu måste dra en ny matning som klarar 600A och det inte var på plats redan, vad kostar det då menar du? 1 miljard?
Som vanligt är det ingen kvantifiering med i utlånanden från såna som du.
Men det är roligt att spela överlägsen, jag vet.

S
D Daniel 109 skrev:
Nej, ni två är väldigt bra på att mala på båda två. Men att ta till er är det svårare med. Jag förstår varför de dom faktisk vet något tröttnar.
Upplys oss, o du allvetande.
Dina platta inlägg tillför minst av alla.

• Älska
jawen
  • Laddar…
S
K karlmb skrev:

OM man nu måste dra en ny matning som klarar 600A och det inte var på plats redan, vad kostar det då menar du? 1 miljard?
Men vad är det för kvantifiering du söker? Du får ju till att börja med titta på varje specifikt nätområde som är bas för en nätavgift, en totalsiffra för hela Sverige kan ju vara rolig att titta på men säger inte så mycket.

Börja med att läs nätutvecklingsplanerna.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det gör jag inte.
Men det är en definitionsfråga. Jag ser inte statliga lån på några hundra miljarder som stöd på lika mycket eftersom det är just lån. Hur stora stöden de facto blir är omöjligt att veta i förhand då prisgarantin är den största delen och den är okänd tills vi vet vad marknadspriset blir.
Subventionerade och garanterade lån är just ett statligt stöd. Om det inte är ett stöd, så behövs det väl definitivt inte?
För att det är bättre att driva saker och processer med el än med andra insatsvaror som kol och gas.
Jag håller med. El är ofta en bättre energiform än i synnerhet fossila bränslen. Men i stället för att subventionera elen borde vi se till att den som använder fossila bränslen får betala deras externa kostnader (klimatpåverkan, luftföroreningar m.m.)
Det här tycker jag är din mest relevanta fråga. Varför kan inte marknaden lösa problemet idag när det gick på 70- och 80-talen? För då byggdes det ju privat (med stora andelar kommunalt ägande iofs.) såväl som statligt.

Jag lutar åt att det främst är ett stort politikmisslyckande; staten har helt sonika undergrävt förtroendet för sig själv till den grad att den måste betala premier till dem som ska investera för att dessa ska våga bära de politiska riskerna.
Så lösningen på "ett stort politikmisslyckande" är ännu mer politiskt styrning?
Vi har tyvärr en punktskatt på elanvändning så staten subventionerar inte elanvändning (slöseri får stå för dig), den straffbeskattar det.
Straffbeskattning? Tja, energiskatten på el är något högre än på bensin eller diesel (per kilowattimme). Men räknat per mil betalar elbilisten c:a 50 öre/mil i energiskatt, medan den som kör på diesel betalar ungefär 75 öre/mil (plus koldioxidskatt) och den som kör på bensin betalar c:a 125 öre/mil (plus koldioxidskatt). Så jag har svårt att se att den som använder elenergi har anledning att klaga, jämfört med den som använder andra former av energi.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
K karlmb skrev:

Du har svårt för att hålla dig på spår. Vad är det i svamlet du inte förstår? Som ett tips är det dessutom ett dåligt ordval i detta fallet.

Kostnaden går givetvis att sätta rimliga min, max på men spannet blir så stort att det knappast ger något.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
C
S Snikholt skrev:
ja? Det bästa för alla måste väl vara ett system där produktionen anpassar sig efter efterfrågan. Inte tvärtom.
Per definition måste de ömsesidigt anpassa sig till varandra.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.