D djac skrev:
Du får leta upp den veckan och återkomma, ingen har hittat den ännu!
Jaha, vi ska tydligen enligt dig resonera att "situationer" INTE kan uppstå alltså?
Det låter ju perfekt för en helt "livsviktig" produkt.

Och det behöver inte ens bli sån "extrem" situation som jag nämnde förut.
Man bör ha "hängslen & livrem" för elproduktion & uppkoppling med fiber etc, titta bara på kablarna i sjön som Ryssarna & Kineserna har "råkat" släppa ankaret på.

Samlingsnamnet infrastruktur är ett livsviktig funktion idag.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
Mikael_L
J jawen skrev:
Att den kraftigt utbyggda vindkraften gör total-siffrorna per år klart högre, är ju knappast likställt med att "effekten alltid finns att tillgå" eller att den kontinuerliga effekten är bättre "än förr"
Men istället för din ointressanta rant - visa då när detta har skett, när det uppstår.

Just det att "effekten alltid finns att tillgå" eller att den kontinuerliga effekten är bättre "än förr" inte stämmer.

För "vi" har i tusentals inlägg nu visat att det är så, om du anser att det inte stämmer (och verkar anse att det skulle vara självklart på något vis) så borde du väl kunna leda detta i bevis.
Lika som att de du diskuterar emot faktiskt har lett i bevis att deras tes stämmer.
Jag har hur många gånger som helst visat på att vi aldrig har någon effektbrist nuförtiden, allra senast igår.

NU ÄR DET DIN TUR ATT VISA PÅ ETT ENDA TILLFÄLLE DÅ SVERIGE LED AV EFFEKTBRIST UNDER DE SENASTE % ÅREN.

• Gilla
Zodde och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Nej, ord har ju förutbestämda betydelser så det är ju inte så enkelt, vi har haft den diskussionen här också och det blir klurigt när någon har en egen översättningstabell för ord, i ett sånt här forum får man ta den verkliga betydelsen av orden, annars blir det bara missförstånd.

Men visst håller jag med om att allt som är i framtiden har inslag av slump, så då är ju elproduktion slumpmässig den med och då får man kanske alltid ut just slumpkraft, men hela resonemanget känns konspiratoriskt.
Nej inte alls om man har en tillräcklig mängd planerbar elproduktion.

Jag själv har inget emot en mix med sol/vind samt planerbar kärnkraft, sen har vi ju i Sverige den stora fördelen att vi även har en massa vattenkraft.

Utmaningen är mer Danmark o Tyskland som är grundorsaken till den volatila elmarknaden.

Mikael_L
S Snikholt skrev:
Mja det är väl snarare så att det är ett pejorativt ord om kraftslaget, och det kan ju provocera motreaktion.
Ja så är det också, förstås.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Men istället för din ointressanta rant - visa då när detta har skett, när det uppstår.

Just det att "effekten alltid finns att tillgå" eller att den kontinuerliga effekten är bättre "än förr" inte stämmer.

För "vi" har i tusentals inlägg nu visat att det är så, om du anser att det inte stämmer (och verkar anse att det skulle vara självklart på något vis) så borde du väl kunna leda detta i bevis.
Lika som att de du diskuterar emot faktiskt har lett i bevis att deras tes stämmer.
Jag har hur många gånger som helst visat på att vi aldrig har någon effektbrist nuförtiden, allra senast igår.

NU ÄR DET DIN TUR ATT VISA PÅ ETT ENDA TILLFÄLLE DÅ SVERIGE LED AV EFFEKTBRIST UNDER DE SENASTE % ÅREN.
Blir ett löjligt resonemang, där man utgår ifrån ATT det ALDRIG kan hända en "extrem" situation.
Det trodde dom också i Thailand före tsunamin & även i Japan Fukoshima, Tjenobyl, översvämmingen i Kina som tog 4 milj människoliv etc. etc

Man kan vända & vrida på siffror så att det passar agendan, MEN!

Visste du att elpriset vart uppe i 14 kr den 22 feb under vintern 2009/2010?
Undra varför?
& att vi importerat hela 3 148 MWh på en enda timme, TROTTS att alla kärnkraftsreaktorer gick då?

Fyllnadsgraden i Nordens vattenmagasin var 1 mars 2009 nere i endast 25%, tänk då ett framtidsscenario med riktig "torka/ snöfattiga" i en 2-3 årsperiod.

Från Svensk Energi Elåret 2010

Början på vintern 2010/2011 blev riktigt kall och snörik.
Den 22 december på morgonen var elanvändningen så hög som 26 300 MW/timme.
(Sveriges hittills högsta elanvändning, 27 000 MWh/timme, inträffade i februari 2001).
Samma dag var alla svenska reaktorer i drift samtidigt för första gången denna vinter.
Den höga elförbrukningen gjorde också att effektreserven kallades in. Det oljeeldade kraftverket i Karlshamn startades för att säkra tillgången i södra Sverige.
Samtidigt importerades 3 148 MWh mellan klockan 8 och 9 på morgonen.

Ingången av 2009 så hade Sveriges kärnkraftverk en installerad effekt om 8.938 MW, idag är den 6.900 MW
Idag producerar våra kärnkraftverk ca 20 MW mindre trotts alla uppgraderingar.(ca 27 före)

Framtida scenariot torka & "för" vindstilla över en höst/vinter/vår, kan med största sannolikhet INTE ens ses som "extrem", då långvariga torkor redan är ett jätteproblem i världen.

• Gilla
Snikholt
  • Laddar…
J jawen skrev:
Blir ett löjligt resonemang, där man utgår ifrån ATT det ALDRIG kan hända en "extrem" situation.
Det trodde dom också i Thailand före tsunamin & även i Japan Fukoshima, Tjenobyl, översvämmingen i Kina som tog 4 milj människoliv etc. etc

Man kan vända & vrida på siffror så att det passar agendan, MEN!

Undra varför?
& att vi importerat hela 3 148 MWh på en enda timme, TROTTS att alla kärnkraftsreaktorer gick då?

Fyllnadsgraden i Nordens vattenmagasin var 1 mars 2009 nere i endast 25%, tänk då ett framtidsscenario med riktig "torka/ snöfattiga" i en 2-3 årsperiod.

(Sveriges hittills högsta elanvändning, 27 000 MWh/timme, inträffade i februari 2001).
Samma dag var alla svenska reaktorer i drift samtidigt för första gången denna vinter.
Den höga elförbrukningen gjorde också att effektreserven kallades in. Det oljeeldade kraftverket i Karlshamn startades för att säkra tillgången i södra Sverige.

Ingången av 2009 så hade Sveriges kärnkraftverk en installerad effekt om 8.938 MW, idag är den 6.900 MW
Idag producerar våra kärnkraftverk ca 20 MW mindre trotts alla uppgraderingar.(ca 27 före)

Framtida scenariot torka & "för" vindstilla över en höst/vinter/vår, kan med största sannolikhet INTE ens ses som "extrem", då långvariga torkor redan är ett jätteproblem i världen.
Det är kört ett torrår ifall kärnkraften står still som den gjorde i Sverige och Frankrike för några år sedan.
Sådan slumpkraft är ju mkt värre än att några 100 solcellsparker hamnar i moln runt om i Europa samtidigt som det inte blåser nånstans.
Eftersom det förstnämnda är mkt troligare.

D
J jawen skrev:
Jaha, vi ska tydligen enligt dig resonera att "situationer" INTE kan uppstå alltså?
Det låter ju perfekt för en helt "livsviktig" produkt.

Och det behöver inte ens bli sån "extrem" situation som jag nämnde förut.
Man bör ha "hängslen & livrem" för elproduktion & uppkoppling med fiber etc, titta bara på kablarna i sjön som Ryssarna & Kineserna har "råkat" släppa ankaret på.

Samlingsnamnet infrastruktur är ett livsviktig funktion idag.
10.000 tyska läderbögar, det var alltså ett skämt som drev med just såna resonemang.

Nu får du visa vilken vecka eller dag det var du menade istället!

D
P paralun skrev:
Nej inte alls om man har en tillräcklig mängd planerbar elproduktion.
Det påverkar inte svenska ords betydelser, de byter inte mening beroende på elproduktionen, språket är inte kopplat på det sättet.

• Haha
Zodde
  • Laddar…
D
S Snikholt skrev:
Mja det är väl snarare så att det är ett pejorativt ord om kraftslaget, och det kan ju provocera motreaktion.
Ja du menar så, att vi ska leka barn och börja kalla saker roligheter, bajskraft och sånt?

S
D djac skrev:
Ja du menar så, att vi ska leka barn och börja kalla saker roligheter, bajskraft och sånt?
Nej jag menar att slumpkraft kan uppfattas som ett nedsättande ord om kraftslaget.

D djac skrev:
Det påverkar inte svenska ords betydelser, de byter inte mening beroende på elproduktionen, språket är inte kopplat på det sättet.
Jo visst har det en mycket stor betydelse med tillräcklig planerbar elproduktion.

Kinas mästerliga plan!
https://www.svd.se/a/8JAw6G/kina-ska-bli-fossilfritt-massiv-satsning-pa-karnkraft-ar-nyckeln

USA har ju en mycket liknande energiplan men en knäppskalle som även förordar "drill, baby, drill".....

Enbart arma Europa som inte fattar!

D djac skrev:
10.000 tyska läderbögar, det var alltså ett skämt som drev med just såna resonemang.
Så Hassan å tyska bögar har då blivit din referens...suck!
Tänker absolut inte ödsla min tid att specificera konstaterade fakta, oavsett om du skojar bort det med Hassan.

1+1 kommer alltid vara =2 även om du har dina lederhosen på

Mikael_L
J jawen skrev:
Undra varför?

Ja det är alltså faktiskt riktigt tur då att Sverige idag har större elproduktionsresurser än någonsin förr.
Att vi har gått ifrån att importera halva årets timmar och ha noll i nettoexport över året till att exportera 8400 timmar och importera bara under 100 timmar.
Att vi idag inte har netto noll i export, utan faktiskt exporterar ca 35TWh om året, dvs ungefär vad fyra av våra reaktorer ger.

Ärligt talat så sover jag riktigt gott om nätterna, och hade jag fattat för 15 år sedan vad risig Sveriges elproduktion var DÅ! så hade jag kanske sovit dåligt då.

Men visst, någon garanti har vi inte, det kan ju bli haveri i 3 av våra kärnreaktorer samtidigt som isläggningen på vattenmagasinen gör att många vattenkraftverk endast kan producera minimum av vad vattendomarna stipulerar.

Ja då kommer vi behöva importera rätt mycket, och då är det dessutom tur att vi numera har ännu fler ledningar till andra länder (även om nu kabeln till Litauen inte är att lita på så mycket, de kommer nog i många år framåt ha värre brist på el än Sverige)

Så ärligt talat, själv jag är inte bekymrad över leverans och produktionsbiten, då vi aldrig förut varit i så bra rustade.

Du borde kanske söka för din oro, den kan verkligen inte vara hälsosam ...

• Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L
J jawen skrev:
1+1 kommer alltid vara =2 även om du har dina lederhosen på
Jag har fortfarande i gott minne när en lärare på en kurs i högskolan helt allvarligt påstod att 1+1 blev 3.
:)

Sen kom ett lite utvecklande resonemang att ibland finns det synergieffekter som gör att två saker tillsammans ger som resultat en summa mer än sakerna var för sig.

Men jag minns det verkligen väl för att det först framfördes helt gravallvarligt som att det var en matematisk sanning.

Ursäkta för ranten - jag hittar ut själv.

• Haha
djac
  • Laddar…
Mikael_L
J jawen skrev:
Undra varför?
Det där är faktiskt lite intressant.

Vi vet ju att de höga elpriserna sedan 2021 berodde på höga gaspriser, vilket skickade upp Danska, Tyska, Polska elpriser i omloppsbana, och därför smittade de priserna av sig till alla närliggande elområden (iom den elhandelsmodell som vi har). Så då fick framförallt SE4, men även SE3 höga elpriser.

Men jag antar att just den där gången med Sveriges högsta elpriser så berodde de inte alls på något högt gaspris (@Zodde ! kan du kolla upp?)

Så vad berodde det rekordpriset på då?
Om det inte var import av elpris från annat närliggande elområde, så måste det ha berott på en verklig elbrist i Sverige - antar jag ....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.