805 458 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
SVK skriverK krfsm skrev:
”Kapacitetsavgifter uppstår vid prisskillnader mellan elområden i dagen före-marknaden. ”
”Sverige är indelat i fyra elområden. Indelningen baseras på var det finns strukturella flaskhalsar i överföringssystemet. Prisskillnader mellan två elområden uppkommer när överföringskapaciteten inte räcker till för att överföra den el som marknaden efterfrågar. Kapacitetsavgifterna motsvarar prisskillnaden multiplicerat med marknadsflödet mellan två elområden.”
Jo nu har ju inte OL3 någon skyldighet att meddela elmarknaden, UMM, eftersom de inte är i kommersiell drift.K krfsm skrev:
Men den här sidan uppdateras och 15/3 ska vara planerad start.
Innebär att tyska kolkraftverk minska sin produktion något.
https://www.tvo.fi/en/index/production/plantunits/ol3/ol3forecast.html
Det var exakt den jag tittade på, och tiderna har inte ändrats sen vi diskuterade det tidigare i tråden, vilket är okarakteristiskt. Därav att jag undrade om webredaktören hade slutat.P paralun skrev:
Jo man kan ju göra trendlinjer för det mesta för att försöka bevisa någonting man inte gillar.K krfsm skrev:
Jag tror de får snurr på "eländet" den här gången. (väst ska nog inte bygga stora reaktorer utan satsa på SMR)
Varför skulle de inte ha det? Det är saker som påverkar elmarknaden. Då finns det skyldighet att informera.P paralun skrev:
Jo läs länken....D Daniel 109 skrev:
Man publicerar som "other market info" sen hänvisas det då till websidan.
"During the test production phase of OL3 NPP the Urgent Market Messages (UMM) are published as Other Market Information type. The production unit and the generator unit in the UMMs are according to the information below. More detailed power levels of the OL3 plant unit are presented on this page and the time series can be downloaded as machine-readable csv and json files at the bottom of the page."
Okej, det är din mening som är både fel och otydlig. Du menade inte riktigt det du skrev.
Nej nu har man ingen skyldighet men eftersom OL3 har stor påverkan på elmarknaden så har man valt den här vägen. Sen är det stor skillnad på ett info-UMM och ett riktigt UMM.D Daniel 109 skrev:
Exempel R4 uppstart
https://umm.nordpoolgroup.com/#/messages/52b6c17e-401f-442b-bf20-13f81f3d46be/11
Elmarknaden ska ju var helt transparent för alla aktörer.