D
Unikt namn Unikt namn skrev:
Är vi verkligen beroende, eller är det bara stundtals som importpriserna är billigare än marginalproduktionen på hemmafronten och vi därför importerar?
Billigare att importera, på det sättet är marknaden rationell.

D Daniel 109 skrev:
Det är ju bara att summera prisskillnaden och flödet. Det är knappast hemliga uppgifter.
Apropå det - är det någon som har koll på de exakta reglerna för hur kapacitetsavgifterna beräknas? Räknar man på day-ahead flows eller faktiska fysiska flödet, t.ex.?

K krfsm skrev:
Apropå det - är det någon som har koll på de exakta reglerna för hur kapacitetsavgifterna beräknas? Räknar man på day-ahead flows eller faktiska fysiska flödet, t.ex.?
SVK skriver

”Kapacitetsavgifter uppstår vid prisskillnader mellan elområden i dagen före-marknaden. ”

”Sverige är indelat i fyra elområden. Indelningen baseras på var det finns strukturella flaskhalsar i överföringssystemet. Prisskillnader mellan två elområden uppkommer när överföringskapaciteten inte räcker till för att överföra den el som marknaden efterfrågar. Kapacitetsavgifterna motsvarar prisskillnaden multiplicerat med marknadsflödet mellan två elområden.”

• Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
men jovisst, driftstarten är "nära nu" – men alltid lika gäckande undflyende ("haren och sköldpaddan")
De har inte justerat sina datum på flera veckor nu. Det är nästan så man börjar bli orolig för dem. Typ att ansvarig webredaktör har slutat, eller något i den stilen.

K krfsm skrev:
De har inte justerat sina datum på flera veckor nu. Det är nästan så man börjar bli orolig för dem. Typ att ansvarig webredaktör har slutat, eller något i den stilen.
Jo nu har ju inte OL3 någon skyldighet att meddela elmarknaden, UMM, eftersom de inte är i kommersiell drift.
Men den här sidan uppdateras och 15/3 ska vara planerad start.
Innebär att tyska kolkraftverk minska sin produktion något.

https://www.tvo.fi/en/index/production/plantunits/ol3/ol3forecast.html

P paralun skrev:
Jo nu har ju inte OL3 någon skyldighet att meddela elmarknaden, UMM, eftersom de inte är i kommersiell drift.

[länk]
Det var exakt den jag tittade på, och tiderna har inte ändrats sen vi diskuterade det tidigare i tråden, vilket är okarakteristiskt. Därav att jag undrade om webredaktören hade slutat.

K krfsm skrev:
Det var exakt den jag tittade på, och tiderna har inte ändrats sen vi diskuterade det tidigare i tråden, vilket är okarakteristiskt. Därav att jag undrade om webredaktören hade slutat.
En tabell visar produktionsdata med tidpunkt för uppdatering. Inkluderar veckodag, datum, månad, timme och produktion.

P paralun skrev:
[bild]
Fast det där är ju garanterat ett script som kör. :)

Sen hoppas jag också att de faktiskt kommer igång och producerar lite el igen, men de börjar komma nära den trendlinje i Harkas diagram där det är dags att skjuta upp starten lite till.

K krfsm skrev:
Fast det där är ju garanterat ett script som kör. :)

Sen hoppas jag också att de faktiskt kommer igång och producerar lite el igen, men de börjar komma nära den trendlinje i Harkas diagram där det är dags att skjuta upp starten lite till.
Jo man kan ju göra trendlinjer för det mesta för att försöka bevisa någonting man inte gillar.
Jag tror de får snurr på "eländet" den här gången. (väst ska nog inte bygga stora reaktorer utan satsa på SMR)

P paralun skrev:

[länk]
Varför skulle de inte ha det? Det är saker som påverkar elmarknaden. Då finns det skyldighet att informera.

D Daniel 109 skrev:
Varför skulle de inte ha det? Det är saker som påverkar elmarknaden. Då finns det skyldighet att informera.
Jo läs länken....

Man publicerar som "other market info" sen hänvisas det då till websidan.

"During the test production phase of OL3 NPP the Urgent Market Messages (UMM) are published as Other Market Information type. The production unit and the generator unit in the UMMs are according to the information below. More detailed power levels of the OL3 plant unit are presented on this page and the time series can be downloaded as machine-readable csv and json files at the bottom of the page."

Okej, det är din mening som är både fel och otydlig. Du menade inte riktigt det du skrev.

D Daniel 109 skrev:
Okej, det är din mening som är både fel och otydlig. Du menade inte riktigt det du skrev.
Nej nu har man ingen skyldighet men eftersom OL3 har stor påverkan på elmarknaden så har man valt den här vägen. Sen är det stor skillnad på ett info-UMM och ett riktigt UMM.
Exempel R4 uppstart
https://umm.nordpoolgroup.com/#/messages/52b6c17e-401f-442b-bf20-13f81f3d46be/11
Elmarknaden ska ju var helt transparent för alla aktörer.

• Gilla
Baldaskrin
  • Laddar…
Som jag förstått det hela är de (OL3) väl klara med provdriften, nu kvarstår reparation / modifikation av mavapumparna samt kanske lite andra förberedande åtgärder inför skarp drift.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.