K karlmb skrev:
Nej jag får väl pudla, du beter dig som en skitstövel utan att nödvändigtvis använda personangrepp.
Skriver du på en diskussions site får du finns dig i å bli synad när du skriver saker som inte är korrekt. Förstår du tycker det är obehagligt

K karlmb skrev:
Alla utom Zodde ser att priserna exploderade vecka 45. Det är fakta.
Nordpools priser visar att priserna steg kraftigt långt innan. …

P paralun skrev:
Jo och det ser man ju enkelt även på TS excelark....
Inget jag har bestridit. Dock började den kraftiga uppgången långt tidigare

K karlmb skrev:
Nej jag får väl pudla.
Fair enough, då släpper vi den…

G
Jag får nog pudla... skrev tidigare att Kina bygger 4 kolkraftverk i månaden, tyvärr verkar det som att jag hade fel, rör sig numera om dubbelt upp, Kinas regering har godkänt ca 2 st i veckan. Lite ot men energi och dess eventuella co2 utsläpp är internationella dilemman och det är även konkurrenskraft.

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Jag får nog pudla... skrev tidigare att Kina bygger 4 kolkraftverk i månaden, tyvärr verkar det som att jag hade fel, rör sig numera om dubbelt upp, Kinas regering har godkänt ca 2 st i veckan. Lite ot men energi och dess eventuella co2 utsläpp är internationella dilemman och det är även konkurrenskraft.
Det var en liten pudel!
21 nya kärnreaktorer i skrivande stund pågång...
Plans for New Nuclear Reactors Worldwide - World Nuclear Association (world-nuclear.org)
Sen ligger då driftsättning av ett flertal reaktorer, 2027-2028 så då bygger de kolkraft snabbt istället som mellansteg.

D
P paralun skrev:
Njau.... mindre normala svängningar kallar jag det.

Det intressanta är väl kanske mer att Tyskland stängde tre kärnreaktorer vid nyår då det såg mycket illa ut.
Ganska otroligt och det har man med alla medel hyschat ner.
Gundremmingen C BWR Shut down[75] 1288 31-dec-21
Grohnde 1 PWR Shut down[75] 1360 31-dec-21
Brokdorf 1 PWR Shut down 1410 31-dec-21
Källä:
[länk]

[bild]
[länk]
Ibland lurar man sig själv med perspektiv i grafer, SE4-priserna var i juni 2021 ca 50% högre än det högsta priset de tidigare fem åren och 100% högre än normalt, efter detta har priset stigit så pass mycket att denna dubblering framstår som beskedlig men det var ganska exakt då det började.

D djac skrev:
Ibland lurar man sig själv med perspektiv i grafer, SE4-priserna var i juni 2021 ca 50% högre än det högsta priset de tidigare fem åren och 100% högre än normalt, efter detta har priset stigit så pass mycket att denna dubblering framstår som beskedlig men det var ganska exakt då det började.
Jovisst..... men den stora höjningen som gjorde att S beslutade om första elsjukbidraget kom då under hösten 2021.

En dag med 25000MW tysk kolproduktion igen!
Nästan ingen vind eller sol i Danmark samt Tyskland nu på morgonen, fascinerande länder!

Europeisk energikarta, Tysklands data: koldioxidintensitet, förnybar energiandel, elproduktionskällor, från 1 mars 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://app.electricitymaps.com/zone/DE

D
P paralun skrev:
Jovisst..... men den stora höjningen som gjorde att S beslutade om första elsjukbidraget kom då under hösten 2021.

En dag med 25000MW tysk kolproduktion igen!
Nästan ingen vind eller sol nu på morgonen, fascinerande land!

[bild]

[länk]
Lika självklart enkelt att se att priserna sen fortsatt uppåt men jag tycker inte man ska nonchalera en dubblering av priset, det var då det började helt enkelt.

Ja, fossilt är dåligt och jag hoppas vi gör allt vi kan både här i Sverige och i Europa för att skynda på omställningen, här bestämmer vi mer och i Europa mindre men jag önskar att vi trycker på så mycket det går för att sluta subventionera den marknaden.

G
D djac skrev:
Lika självklart enkelt att se att priserna sen fortsatt uppåt men jag tycker inte man ska nonchalera en dubblering av priset, det var då det började helt enkelt.

Ja, fossilt är dåligt och jag hoppas vi gör allt vi kan både här i Sverige och i Europa för att skynda på omställningen, här bestämmer vi mer och i Europa mindre men jag önskar att vi trycker på så mycket det går för att sluta subventionera den marknaden.
Där kom ordet "subentionera" från dig igen. Mycket märkligt.

P paralun skrev:
Nästan ingen vind eller sol i Danmark samt Tyskland nu på morgonen, fascinerande länder!
Nu ska du inte vara sån. SVK säger att Danmark minsann får ut hela 110 MW från sin 9,6 GW installerade effekt.

• Haha
TommyC
  • Laddar…
D
G OMathson skrev:
Där kom ordet "subentionera" från dig igen. Mycket märkligt.
Det är ju självklart att man inte bör subventionera det som man vill motverka.

K krfsm skrev:
Nu ska du inte vara sån. SVK säger att Danmark minsann får ut hela 110 MW från sin 9,6 GW installerade effekt.
Jo vilka "bluffmakare"....:crysmile:
De måste bygga flera vindsnurror... (trots att det inte blåser)

Men Tyskland o Danmark ska ju bygga batterier och vätgasgenerering/vätgaslager för en förmögenhet så de kanske löser det? Måste vara mycket rika länder i den gröna ekonomin!?

• Haha
Leif i Skåne
  • Laddar…
G
K krfsm skrev:
Ja, de kan ju bygga 17ggr mer vk så slipper de importera. Sen att de fortfarande måste elda det som eldas kan är ju ett annat problem.

G
D djac skrev:
Det är ju självklart att man inte bör subventionera det som man vill motverka.
Jo, men när du använder ordet "fel" tappar det trovärdighet, har påpekats förr av fler än mej.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.