Z Zodde skrev:
Det är nog bara du kvar i tråden som tror att skenande elpriser från våren 2021 INTE har med skenande gaspriser å göra
Jo nu vet jag inte vilka skenande elpriser det var våren 2021.
Elprishöjningarna började i Aug-Sept 2021, Nyåret 2021 la Tyskland ner tre stora kärnreaktorer och nästan två månader senare, feb 2022 så gick Putin in i Ukraina.
Hur Tyskland kan vara så korkade att de stoppar tre kärnreaktorer mitt i den här röran är en gåta?

• Gilla
big mike och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo nu vet jag inte vilka skenande elpriser det var våren 2021.
Elprishöjningarna började i Aug-Sept 2021, Nyåret 2021 la Tyskland ner tre stora kärnreaktorer och nästan två månader senare, feb 2022 så gick Putin in i Ukraina.
Hur Tyskland kan vara så korkade att de stoppar tre kärnreaktorer mitt i den här röran är en gåta?
Från 10e maj till 4e Juni 2021 steg priserna med 56% i SE4
56% upp på 3-4 veckor kallar jag början på rallyt...
Borde kanske skrivit sent på våren för att vara exakt men MAJ räknar iallafall jag som vårmånad

K karlmb skrev:
Dina egna personangrepp är kanske fakta då? :rofl::rofl::rofl:
Det är lika naturligt att titta på när elpriserna börjar skena på allvar. Du försöker bygga ett samband med gasen som inte finns.
Faktafel är när du skriver:

"Det var i augusti 2021 som elpriset i Norden började skena.
Om vi fick tillbaka elpriset till vad det låg på då skulle nog de flesta vara nöjda.
Men
konstigt nog har vi inte samma elpris som då, trots att vi har samma gaspris"

Elpriset vecka 6-8 iår är identiskt med snittet hela månaden AUGUSTI 2021

Råder dig att kolla Nordpools prisstatt, DEN är FAKTA

Z Zodde skrev:
Från 10e maj till 4e Juni 2021 steg priserna med 56% i SE4
56% upp på 3-4 veckor kallar jag början på rallyt...
Borde kanske skrivit sent på våren för att vara exakt men MAJ räknar iallafall jag som vårmånad
Jo du är lika glömsk som Magda!
Elpriserna steg under hela hösten 2021 och i Januari 2022 beslutade då S om förra årets sjukelbidrag.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo du är lika glömsk som Magda!
Elpriserna steg under hela hösten 2021 och i Januari 2022 beslutade då S om förra årets sjukelbidrag.
Dom steg under hösten också, ingen motsäger det.
De började dock stiga maj-juni 2021

Z Zodde skrev:
Dom steg under hösten också, ingen motsäger det.
De började dock stiga maj-juni 2021
Njau.... mindre normala svängningar kallar jag det.

Det intressanta är väl kanske mer att Tyskland stängde tre kärnreaktorer vid nyår då det såg mycket illa ut.
Ganska otroligt och det har man med alla medel hyschat ner.
Gundremmingen C BWR Shut down[75] 1288 31-dec-21
Grohnde 1 PWR Shut down[75] 1360 31-dec-21
Brokdorf 1 PWR Shut down 1410 31-dec-21
Källä:
https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_power_in_Germany

Linjediagram som visar dataserier över tid, med flera mätningar, på en webbapplikation eller plattform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/ALL1/Hourly12/?view=chart

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P paralun skrev:

Det intressanta är väl kanske mer att Tyskland stängde tre kärnreaktorer vid nyår då det såg mycket illa ut.
Källä:
[länk]

[bild]
[länk]
P paralun skrev:

Gundremmingen C BWR Shut down[75] 1288
Minns marknadskommentatorer som tillskrev gaspriset som orsak till de nya högstanivåerna på el vi såg redan i juni och det är korrelationen gas/elpris som inte alla verkar acceptera.

Om 3 KKverk stängs vid nyåret men priset stiger först 5-6månader senare har det inte med KKverken att göra. Det är näppe så att de (KK) hunnit producera ett lager av el som tar slut efter ett antal månader. Bortfallet (om det märks) ser man från dag 1.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Minns marknadskommentatorer som tillskrev gaspriset som orsak till de nya högstanivåerna på el vi såg redan i juni och det är korrelationen gas/elpris som inte alla verkar acceptera.

Om 3 KKverk stängs vid nyåret men priset stiger först 5-6månader senare har det inte med KKverken att göra. Det är näppe så att de (KK) hunnit producera ett lager av el som tar slut efter ett antal månader. Bortfallet (om det märks) ser man från dag 1.
Jo... att gaspriset skulle påverka elpriset kom ju som "ett brev på posten" och borde inte ha varit någon överraskning. Sen ser man då INTE bortfallet direkt om planen är att Norge samt Sverige ska leverera elen istället.
Putin gick in i Ukraina i slutet av Februari 2022. NS1o NS2 stängdes i Augusti 2022.
Under sensommaren 2022 drog man sedan igång sina stora kolkraftverk och där är vi.
Och som idag plus ett antal dagar bakåt har vi då sett att Tyskland behöver producera 25000MW kol....
Så de får bygga många vindsnurror per dag för att skapa 25000MW.... tusentals!

pacman42 pacman42 skrev:
Och så fungerar det inte heller.

Så länge som priset för produktion är lägre än priset på börsen så försöker man sälja. Detta gör att man bara sörplar i sig energin norrifrån:
1) så länge som snitten inte är mättade OCH
2) så länge som man inte nått jämvikt OCH
3) så länge som man inte slutar producera energi pga att den blir olönsam jämfört med transport från norr.
Precis, och i lägen som nu när det inte blåser i söder, Tyskland kör med 25 GW kolkraft och de norska vattenmagasinen är åtminstone halvfyllda så är de villkoren alltid uppfyllda. Dvs tyskarna importerar så mycket som ledningarna rymmer.

Det kan tänkas att det blir annorlunda framöver när O3 ska stängas av igen.

harka harka skrev:
jo precis, det jag tänker på i första hand är när bolaget säger att den nya finska reaktorn ska gå i reguljär, kommersiell drift – det är inte så intressant att titta på när de säger att de ska återuppta testdriften som ju är till intet förpliktigande

och de har hitintills aldrig fullföljt något testschema – enbart i fjol ändrades planen för testdrift hela 245 gånger, och hitintills i år har den redan ändrats 39 gånger...

men jovisst, driftstarten är "nära nu" – men alltid lika gäckande undflyende ("haren och sköldpaddan")

[bild]
Nu flyttade de starten två dagar till...

Z Zodde skrev:
Oj vad fel del blev är inget personangrepp. (Skulle aldrig skriva det om jag inte samtidigt presenterade fakta, överbevisa gärna)
Idiot är ett personangrepp.

Försök uppföra dig.
Om det kommer upprepat är det ett förminskande fult debattknep. Vilket du är expert på.

K karlmb skrev:
Om det kommer upprepat är det ett förminskande fult debattknep. Vilket du är expert på.
Fortfarande inget personangrepp.
Kommer det flera gånger beror det på att du bommar på fakta. Du ör alltid välkommen å motbevisa mina siffror.

P paralun skrev:

Källä:
[länk]

[bild]
[länk]
Alla utom Zodde ser att priserna exploderade vecka 45. Det är fakta.

Z Zodde skrev:
Fortfarande inget personangrepp.
Kommer det flera gånger beror det på att du bommar på fakta. Du ör alltid välkommen å motbevisa mina siffror.
Nej jag får väl pudla, du beter dig som en skitstövel utan att nödvändigtvis använda personangrepp.

• Gilla
Tthz
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Alla utom Zodde ser att priserna exploderade vecka 45. Det är fakta.
Jo och det ser man ju enkelt även på TS excelark....

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.