Boilerplate4U
Okej, det jag egentligen letade efter var namn på experter som man kan vara någorlunda överens om att de kan sitt område och som man kan hänvisa till när det gäller fakta eller ställningstaganden

L lbgu skrev:
Uppenbarligen ser du alla som inte är inne i din extremt marknadsliberala bubbla som kommunister.
Något du fantiserat ihop. Har du inget sakligt alls att komma med utan bara föreställningar.

L lbgu skrev:
Det gör dig rätt omöjlig att diskutera med.
Och då syftar du på att jag håller mig till saken. Folk som svamlar reagerar som du gör då. Dom blir svarslösa.

L lbgu skrev:
Dock har du mer gemensamt med kommunisterna än vad du nog själv vill tro.
Skulle väl vara att vi hör till arten homo sapiens då.

L lbgu skrev:
Ni är båda helt insnöade i en ideologi som möjligtvis ser bra ut i teorin, men i verkligheten fungerar det inte.
När Ibgu betraktar verkligheten så ser han att Nordkorea som haft en tillväxt på 0% sedan 1960 inte haft mindre än Sydkorea som haft ca 2600%. Tja det är implikationen av det Ibgu själv skriver.

Det blev ju bara ad hominem i hela ditt inlägg. Inget sakligt alls. Inget som adresserade det jag skrev.

Inte förvånande att skribenten Boilerplat4U gör tummen upp för ett inlägg som saknar allt vad saklighet är och bara innehåller ad hominem.

D
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Okej, det jag egentligen letade efter var namn på experter som man kan vara någorlunda överens om att de kan sitt område och som man kan hänvisa till när det gäller fakta eller ställningstaganden
På det sättet nej, jag tror inte på någon allsmäktig "expert", silverkulor, eller generella slutgiltiga och enda lösningar, däremot tror jag på alla experter på det sättet att jag tror på metastudier och koncensus.

Framförallt tror jag inte på mig själv i den här frågan, heller, tvivlar oftast.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Problemet är ju att de privata plockar russinen ur kakan.
Stämmer inte det minsta. Privata entreprenörer levererar till vad saken kostar.
Och konkurrensen pressar ned marginalerna så de blir lövtunna.

Bilar t ex levereras såväl enkla billiga som mer påkostade och därmed dyrare. Samma med datorer och mobiler. Finns såväl de som är enkla och med klenare prestanda och funktionshöjd, samt dyrare med högre prestanda och högre funktionshöjd.
Om det var som du påstår så skulle detta spektrum inte finnas. Påståendet är falsifierat.

D Daniel 109 skrev:
De kör snabba online diagnostik och skriver de intyg och remisser ”kunden” ber om.
Låter som taget från någon pamflett kfml delade ut utanför systembolaget på 70-talet.

D Daniel 109 skrev:
Sedan har vi stor risk med att legitimiteten för systemet urholkas. Om de som har pengar betalar för sin egen vård vill de inte betala för den offentliga också.
Det verkar väl rimligt att var och en betalar för sina inköp. Alternativt tar man en försäkring.

Varför tar du inte och startar ett el-kollektiv. Där alla som är med betalar lika mycket av den sammanlagda elförbrukningen, oavsett vad de själva förbrukat. Måste väl vara något som tilltalar dig. Och många andra här i tråden. Förstår inte varför ni inte har gjort det redan.

D Daniel 109 skrev:
Den offentliga behöver hålla en tillräckligt hög nivå.
Och med det menar du att Trabanten var det som upprätthöll en hög nivå.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Jo men en Trabant 2 är nog en god ide för germanerna när BMW, Audi, VW mfl gått åt pipsvängen.

Kan nog konkurrera med BYD mfl!

P paralun skrev:
Jo men en Trabant 2 är nog en god ide för germanerna när BMW, Audi, VW mfl gått åt pipsvängen.

Kan nog konkurrera med BYD mfl!
vi har förstått att du inte gillar tysk energipolitik men varför skulle BMW Audi å VW gå dåligt?
Du verkar vara besatt av att dissa allt tyskt?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D daVinci skrev:

Bilar t ex levereras såväl enkla billiga som mer påkostade och därmed dyrare. Samma med datorer och mobiler. Finns såväl de som är enkla och med klenare prestanda och funktionshöjd, samt dyrare med högre prestanda och högre funktionshöjd.
Om det var som du påstår så skulle detta spektrum inte finnas. Påståendet är falsifierat.

Låter som taget från någon pamflett kfml delade ut utanför systembolaget på 70-talet.

Det verkar väl rimligt att var och en betalar för sina inköp. Alternativt tar man en försäkring.

Varför tar du inte och startar ett el-kollektiv. Där alla som är med betalar lika mycket av den sammanlagda elförbrukningen, oavsett vad de själva förbrukat. Måste väl vara något som tilltalar dig. Och många andra här i tråden. Förstår inte varför ni inte har gjort det redan.

Dessa kommentarer handlade om de problem som finns med privata utförare i offentlig vård. Framgick inte det.

Bilproduktion, elproduktion och entreprenadarbeten har inte den typen av problem.

Mikael_L
Den tyska bilindustrin är ju dock lite typ i kris, det är ju faktum.
Det har dock inget att göra med att den Svenska elproduktion är bättre än någonsin, och väldigt lite med Tysk elproduktion att göra.

Mest beror det på viss brist på innovationskraft, att tysk bilindustri lite för länge kört på i gamla hjulspår (fossilt, bakhjulsdrivet, lyxbilar osv osv) och satsning på premiumsegmentet.
Ja det är bara några delorsaker, men det har nog svårare tiden framför sig idag, det verkar många bedömare vara ense om.

Men en del vill göra det till en kärnkraftsfråga, och mena på att det skulle bero på detta.
Om det nu alls har med elpris att göra så är det fortfarande en gazprom-fråga, inte kärnkraftsfråga, men de stora orsakerna är ändå helt andra saker, krisen skulle vara nu även om elen bara kostade en femtedel, löner och råmaterial är en otroligt mycket större post i deras balansräkning.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:

Tänk att Daniel 109 skulle komma ut som kommunist!

P paralun skrev:
Jo de går ju dåligt

VW ska sparka tusentals
[länk]
De har inga bilfabriker i Norge.

Jag befinner mig nog hyfsat centralt på den skalan. Jag är varken kommunist eller extrem kapitalist. Men jag är helt klart till vänster om davinci.

• Gilla
djac
  • Laddar…
K karlmb skrev:
De har inga bilfabriker i Norge.
Nej jag skriver om Tyskland där de röd-gröna gjort sitt bästa för att lägga ner deras bilindustri.

Men en eldriven Trabant 2 är nog framtiden....

P paralun skrev:
VW ska sparka tusentals
[länk]
Det tyska stålet verkar gå samma öde till mötes

"The entire German steel industry is currently fighting for its survival and its future," said the German Steel Federation's managing director, Kerstin Maria Rippel.

She blamed the problems on excessively high energy costs in Germany and unfairly subsidized competing products from China, which together are threatening to choke German companies.

https://finance.yahoo.com/news/thyssenkrupp-steel-cut-workforce-german-165723868.html

• Gilla
paralun och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo de går ju dåligt

VW ska sparka tusentals
[länk]
De gör 200 miljarder SEK i vinst

Jag ser på vinst och nyckeltal när jag bedömer om ett företag går bra.

Du ser de drar ned på kostnaderna och utgår från att då går de dåligt…🤣

Ja, nån ekonom blir du nog aldrig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.