J Jeppson skrev:
Missade jag också, undrar vad de hundratals miljoner går till nu, skatten på el höjdes nu i januari..
Jo statens kassa har ett flertal "svarta hål" som slukar pengar och just serverhallar gör ju även att kommuners kassa förbättras genom att slippa driva egna dyra IT- lösningar.

Pengarna sinar ju just nu med en långvarig lågkonjuktur.

ClasseClas
GK100 GK100 skrev:
Jag ska tänka på om jag vill ge mig in lite mer på allvar med något svar i denna din så svajiga tråd.
Det passar nog bättre att du "orkar" skriva en artikel som får en fin plats i forumbiblioteket här någonstans,
https://www.byggahus.se/el/svenska-elsystemet

Jag ser fram emot en redogörelse från dig, förr eller senare. 😀☺️

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Missade jag också, undrar vad de hundratals miljoner går till nu, skatten på el höjdes nu i januari..
Hm, så när staten plundrar serverhallarna mer så måste staten öka plundringen av alla andra.

Låter ju inte riktigt som de som menar att någon annan betala de mer skatt när serverhallarna hade skattereduktion.
Handlar väl mer om att stat/kommun/landsting slarvar bort för mycket. Dvs dom borde sluta lägga sig i det de inte har med att göra. Då kan man sänka skatten drastiskt.

S Snikholt skrev:
Var det? Nej nu hittar du på.
Varför kan du då inte visa var den texten svarade på den ställda frågan?
Det är vad du skall göra i det läget.

S Snikholt skrev:
Du framstod som att du inte begrep ett smack om svängmassa så en lektion var på sin plats.
Får associationer till en högstadielev som säger till universitetslektorn i matematik att denne inte begriper att smack om matematik.

S Snikholt skrev:
För övrigt har ingen påstått att svängmassa förhindrar frekvensdrift i tid av lång obalans.
Sa han som just släpade fram svängmassa som lösning på frekvensdrift.

Men det är väl positivt att du förstått att svängmassa inte är lösningen. (Däremot har ju svängmassa en god medelvärdersbildande egenskap, så det är ju inte så att den är värdelös något sätt. Men den löser inte problemet att produktionen inte matchar förbrukningen, över tiden).

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D djac skrev:
Nej,

Nej, inga svenskar köper solceller och sätter de på spanska hus istället för sitt eget, även om det skulle ge mer el där.
Nåja, det finns svenskar som äger hus i Spanien som har satt solpaneler där. Det jag hör dock är att inte är lätt för dessa att få leverera sin solel. Finns mycket hinder för det.

• Haha
djac
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Det passar nog bättre att du "orkar" skriva en artikel som får en fin plats i forumbiblioteket här någonstans,
[länk]

Jag ser fram emot en redogörelse från dig, förr eller senare. 😀☺️
Jag ska först bara försöka sätta mig in i hur man jobbar med ChatGPT. :)

S
D daVinci skrev:

Får associationer till en högstadielev som säger till universitetslektorn i matematik att denne inte begriper att smack om matematik.

Men det är väl positivt att du förstått att svängmassa inte är lösningen. (Däremot har ju svängmassa en god medelvärdersbildande egenskap, så det är ju inte så att den är värdelös något sätt. Men den löser inte problemet att produktionen inte matchar förbrukningen, över tiden).
fattar varför många gamla rävar här inne iggar dig. Du är ett slående exempel på ”if you cant amaze ppl with your intelligence, confuse them with your bullshit”

• Gilla
lilytwig
  • Laddar…
S
D daVinci skrev:

Personligen finner jag dig dock underhållande

ClasseClas
GK100 GK100 skrev:
Jag ska först bara försöka sätta mig in i hur man jobbar med ChatGPT. :)
OK, jag kan hjälpa dig på traven med den biten om du vill. 🙂 Är dock ingen "heavy user" av det.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Q
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och ärligt talat vet jag inte ens vad "frekvensstabilitet" är för något. Vilken storhet eller enhet har mätetalet?
Det finns kvalitetsmått på frekvensstabilitet. Det mäts som antalet minuter utanför den nominella frekvensen +- 100 mHz.

"målparameter för frekvenskvalitet, dvs. det maximala antalet minuter utanför det standardiserade frekvensområdet, är för det nordiska synkronområdet 15 000 minuter per år..."

"...antal minuter utanför det standardiserade frekvensområdet ska fastställas genom att ta hänsyn till alla frekvensmätvärden som har en mätperiod som motsvarar eller är kortare än en sekund. I det fall värdet är utanför det
standardiserade frekvensområdet, ska "mätperiod i sekunder/60 sekunder" läggas till på antalet minuter utanför det standardiserade frekvensområdet"

Tabell över frekvensparametrar och värden, inklusive nominell frekvens 50 Hz och standardavvikelse ±100 mHz.

• Gilla
Snikholt och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Bra där.
Nu kan vi bara hoppas att någon hittar årliga (eller månatliga etc) sammanställningar över dessa data.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Hm, så när staten plundrar serverhallarna mer så måste staten öka plundringen av alla andra.
Nej, sakerna är oberoende av varandra. Energiskatten räknas normalt upp med KPI, vilket skedde i år med. Serverhallarna blev av med sitt undantag då de inte ansågs motsvara industrier och andra undantagna.

Indexeringen av elskatten var faktiskt förberedd att tas bort i år, men det ströks väl i budgetförhandlingen. Skulle gissa att det gärs till 2026 då det är med i Tidöavtalet.

https://www.regeringen.se/contentas...8c/slopad-indexering-av-energiskatt-pa-el.pdf

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Bra där.
Nu kan vi bara hoppas att någon hittar årliga (eller månatliga etc) sammanställningar över dessa data.
Finns ju så man kan kika i realtid och även historiskt på svk. (Nåt år tillbaka) Presenteras snyggt och bra med graf och toleransområde. Men jag har inte hittat nånstans där man kan ladda ner datan tyvärr.

Q
Mikael_L Mikael_L skrev:
Bra där.
Sammanställt har jag bara för perioden 2000-2015.

Graf som visar antal minuter med frekvensavvikelse från 50 Hz åren 2001-2015. Blå linje för avvikelse, orange linje för mål, svart linje för genomsnitt.

Historiskt realtidsdata kan hämtas här om någon orkar göra sammanställningen:

https://data.fingrid.fi/en/datasets/177

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
för några dagar sedan diskuterades om autism (om jag nu inte blandar ihop trådarna som jag läser) och hittade följande roliga klipp från källan Youtube om en autistisk reporter som rapporterar om en tågolycka. kanske allt är fejk, men lite roligt ändå...

• Haha
Snikholt och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.