804 177 läst ·
22 054 svar
804k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Det finns inget som hindrar att man gör likadant för kärnkraft. Kärnfull.next skulle jag säga är ett exempel.D daVinci skrev:
Det är dock väldigt långt ifrån "crowdfunding".
Det här är väl den centrala punkten. Att du tycker att folk ska hålla käften.D daVinci skrev:
Om staten vill fixa klimatmålen, vilket inte marknaden verkar ordna av sig själv i tillräckligt god takt, så kommer de behöva göra något. Det enklaste är att ge pengar till några som det annars inte är värt att investera för. Så då är bara frågan vilka - elproducenter, industrin som behöver ställa om etc. (Alternativet är att de helt enkelt bygger saker själva, men det antar jag du tycker skulle vara ännu värre.)D daVinci skrev:
Det går utmärkt att påpeka att folk har fel utan att blanda in Pol Pot eller jämföra med Nordkorea.D daVinci skrev:
Det går inte längre att ge precisa svar på det här, eftersom det är en typisk artefakt av den flödesbaserade prissättningen. Några öre upp eller ner är den nya tidens "samma pris".D daVinci skrev:
Det är dock en felaktig tanke. Som vanligt berodde det på att vindkraftproduktionen inte var tillräcklig för att täcka både det finska behovet och exporten till Baltikum trots import från Sverige. Det verkar också som om tillgänglig kapacitet för Estlink har återställts till 1 GW, så det är lite mer att fylla än det varit tidigare under månaden.D daVinci skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men visst är det så att Finland och Baltikum ofta också drar upp våra priser.
De polska priserna är ofta ett kapitel för sig. Det beror på att de har dåligt elnät, och specifikt dåligt nät mellan centrala Polen (där priset sätts) och kusten där kabeln från Sverige kommer in. Polen har därmed dålig kapacitet att ta emot ström från andra. De har ett undantag från ACER som i princip säger att transmission (mellan Sverige, Tyskland, Litauen m.fl.) är obegränsad, medan import/export är begränsad. Därav att de ofta har ett separat och oftast högre pris.D daVinci skrev:I Polen är det ca dubbla priset mot Tyskland. Och i Baltikum är det ca 3 dubbla priset mot Tyskland.
Transmissionen till Polen+Baltikum är mycket större än till Tyskland. Men av outgrundlig anledning så skulle det vara Tyska priserna som påverka Sverige. Någon kanske kan reda ut detta. Jag saknar rationalitet här.
Baltikum påverkar helt klart våra priser, men deras marknad är så liten att den inte har mycket kapacitet att påverka priset. Men visst drar de upp vårt pris en del, mer eller mindre hela tiden.
Tyskland är en tillräckligt stor marknad för att exporten dit ska ha liten påverkan på deras pris, men stor på omgivande länder. Det leder till att de sörplar i sig via Norge (1,4 GW), Nederländerna (800 MW eller så via Norge), Danmark (2,5 GW + 600 MW typ), Sverige (600 MW) och Polen (och därmed 600 MW indirekt från Sverige) om det tyska behovet är stort.
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Länk: Vätgas och Danskt fiasko skapar frågetecken kring Europas gröna omställning
PUBLICERAD 2024-12-18 — TEXT SVENOLOF KARLSSON
PUBLICERAD 2024-12-18 — TEXT SVENOLOF KARLSSON
Verkar vara bakom betalvägg men här en tillBoilerplate4U skrev:
https://second-opinion.se/danska-regeringen-satte-ner-foten-om-vatgasen/
Men EU har ju en sedelpress någonstans så nya tag och danska staten satsar friskt i det gröna klondyke.
https://www.energinyheter.se/en/node/32447
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu skrev jag dock "du och andra här inte vill langa in allt ert sparande och pensionskapital i ett kkv".K krfsm skrev:
Absolut inte. Jag uppskattar mycket inlägg baserade på fakta och som för rationella resonemang.K krfsm skrev:
Däremot kan jag klara mig utan smått hjärndöda inlägg som går ut på att någon annan skall betala deras fantasier.
Som jag tidigare påtalat så vore en enkle lösning att staten avgiftsbelägger CO2 (givet att det nu är det man vill minska) och så tar man hela intäkten och betalar ut för reduktion av CO2.K krfsm skrev:Om staten vill fixa klimatmålen, vilket inte marknaden verkar ordna av sig själv i tillräckligt god takt, så kommer de behöva göra något. Det enklaste är att ge pengar till några som det annars inte är värt att investera för. Så då är bara frågan vilka - elproducenter, industrin som behöver ställa om etc. (Alternativet är att de helt enkelt bygger saker själva, men det antar jag du tycker skulle vara ännu värre.)
Då är det bara att skruva på den avgiften tills man når önskad effekt.
Men så vill inte politikerna göra. Då kommer nämligen marknaden att lösa detta på mest effektiva sätt. Det är inte deras intresse. Utan det är att få styra och ställa.
Då läste du inte vad jag skrev. Det handlade om förakt för kunskap. Och då är Pol Pot väldigt relevant. Har jag inte skrivit det en gång redan?K krfsm skrev:
Jag håller mig till sak och det har många i forumet problem med. Dom läser inte vad jag skriver utan bara något ord och sedan fantiserar dom ihop vad som stod. Det man behöver göra är att läsa vad som står och även förstå kontext i vilket saker skrivs.
(Referens till Nordkorea är väldigt relevant om man vill tala om hur bra staten sköter saker. Man kan se det där).
Jag har sällan skäl att skriva att någon har fel. De flesta uttrycker iaf bara emotionellt baserade preferenser och tyckande. Det jag gör ibland är att lyfta fram vilka konsekvenserna blir av vad en del skriver. Och det är väl här du tycker att jag förolämpar folk, för de ogillar att höra om konsekvenserna. (Att dom då skriver ad hominem är naturligtvis inte så att dom förolämpar mig).
Hm, jag har ett svagt minne av att du (och andra) förklarat att om kabeln inte är fylld (med hänvisning till Tysklandskabeln) så blir det samma pris i SE4 som i Tyskland.K krfsm skrev:Det går inte längre att ge precisa svar på det här, eftersom det är en typisk artefakt av den flödesbaserade prissättningen. Några öre upp eller ner är den nya tidens "samma pris".
Det är dock en felaktig tanke. Som vanligt berodde det på att vindkraftproduktionen inte var tillräcklig för att täcka både det finska behovet och exporten till Baltikum trots import från Sverige. Det verkar också som om tillgänglig kapacitet för Estlink har återställts till 1 GW, så det är lite mer att fylla än det varit tidigare under månaden.
(Riktigt varför det är just Tysklands-kabeln som är prissättande i SE4 och ingen av de andra kablarna har ingen riktigt klarat av att förklara).
Men då Finlandskabeln inte var fylld så tänkte jag då att då bör väl Finland och SE3 ha samma pris då. Men så var det ju inte.
Ja iom att effekt kommer in på förbrukar-sidan bör dra upp priset lite.K krfsm skrev:
Priset i Polen borde väl bero på att dom bränner kol för att få el och att utsläppsrätterna kostar.K krfsm skrev:De polska priserna är ofta ett kapitel för sig. Det beror på att de har dåligt elnät, och specifikt dåligt nät mellan centrala Polen (där priset sätts) och kusten där kabeln från Sverige kommer in. Polen har därmed dålig kapacitet att ta emot ström från andra. De har ett undantag från ACER som i princip säger att transmission (mellan Sverige, Tyskland, Litauen m.fl.) är obegränsad, medan import/export är begränsad. Därav att de ofta har ett separat och oftast högre pris.
Baltikum är helt klart att bra ställe att bygga ny elproduktion. Bra priser. Vore kanske något för en del kärnkraftsentusiaster att göra.K krfsm skrev:
Kan väl också sägas att Tyskland exporterar en hel del också. Av någon outgrundlig anledning nämns inte det.K krfsm skrev:
Polen har dåligt elnät men ett bra mellan de två kabelanslutningarna?K krfsm skrev:
Hur har den 600 MW förbindelse motiverats?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 264 inlägg
Det är ju på gång. Estland lär nog bli det första EU-landet där det byggs SMR:er. Men även där är man beroende av politiken. Just nu har de lagstiftningsprojekt på gång för att göra det lagligt att bygga kärnkraftverk, vilket det idag inte är.D daVinci skrev:
Ja, och det är vad jag kan minnas första och enda gången du gjort det påpekandet.D daVinci skrev:
Sedan skulle jag säga att "offra 10-15 år av sitt arbetsliv" är en minst lika stor uppoffring som att lägga in allt sitt sparande. Därav att jag inte ser det som en rimlig förväntan på nivå av engagemang för att diskutera på ett nätforum.
Så kan man helt klart göra. Nackdelen är att andra konkurrenter på världsmarknaden - framför allt USA och Kina - inte har motsvarande pålagor, så risken är överhängande att energiintensiv industri istället flyttar utomlands eller konkurreras ut. Då har man bara uppnått mindre företagande i Europa utan att förbättra miljön. Vi ser redan tydliga tecken på det här i Tyskland.D daVinci skrev:
Är det här att hålla sig till sak? Har politikerna sagt det, eller är det din tolkning av deras beteende? Vad skiljer i så fall din tolkning av politikernas beteende från andra debattörers tolkning av det du skriver? Politikerna säger knappast "det viktigaste är att få styra och ställa", men ändå tolkar du det så.D daVinci skrev:
Nja, deras största intresse är att få behålla makten. Om marknadens intressen och folkets är samma så är det enkelt att styra.D daVinci skrev:
Tack vare EU har det blivit lite enklare att styra, eftersom man kan skylla obekväma beslut på någon annan -dvs. EU.
Men en klar slutsats av trådrubriken är att priserna för el i huvudsak område 3 och 4 ökat horribelt.
Varför inte sätta ett pristak för elanvändandet / behovet inom landet. Se om det egna huset i första hand.
Blir det så el över så sälj till till utlandet för t ex 8 kr / kWh, om intresse finns. Vilket det tydligen alltid gör.
Varför inte sätta ett pristak för elanvändandet / behovet inom landet. Se om det egna huset i första hand.
Blir det så el över så sälj till till utlandet för t ex 8 kr / kWh, om intresse finns. Vilket det tydligen alltid gör.
Självklart är det så, de vill visa sitt värde genom att påverka saker de inte förstår och resultatet blir alltid dåligt men eftersom de har priviligiet att få sätta sina egna mål så kan de framställa det som att de iaf hade en liten positiv påverkan, även om den på totalen är negativ.S Snikhol skrev:
Som jag påpekat tidigare så är det synd om alla verksamheter som får utökad uppmärksamhet av politikerna, det går alltid dåligt efter det, vare sig det gäller elområdet, skolan, vården, arbetsförmedlingen, osv, osv. Bäst fungerar de verksamheter som får styras i fred av kompetenta tjänstemän.
Handelshinder har väl aldrig gett nått "välstånd", speciellt inte i dom länder som tex Sverige är helt beroende av handel med omvärlden för sitt välstånd. Det finns ju knappast nått som omvärlden måste köpa av oss medan vi är helt beroende av vissa varor från utlandet tex. mat, oljeprodukter, elektronik mm.
Förvisso, regelrätta handelshinder är inte bra för någon i slutändan.E elmont skrev:Handelshinder har väl aldrig gett nått "välstånd", speciellt inte i dom länder som tex Sverige är helt beroende av handel med omvärlden för sitt välstånd. Det finns ju knappast nått som omvärlden måste köpa av oss medan vi är helt beroende av vissa varor från utlandet tex. mat, oljeprodukter, elektronik mm.
Men man behöver inte heller dra ner byxorna, ställa sig på knä med öppen plånbok och låta omvärlden ta för sig.