D Daniel 109 skrev:
Elskatten är samma för all el, så den snedvrider inte konkurrensen.
Det var väl inte särskilt länge sedan datacenters betalade 0,5 öre i energiskatt??

Förbrukar du el eller bränsle för vissa ändamål kan du ha möjlighet att få återbetalning av hela skatten.
Båt och skepp – bränsle (771)
Luftfartyg – bränsle (729)
Tåg och andra spårbundna färdmedel – bränsle (791)
Framställning av el – bränsle (786)
Förbrukning i metallurgiska processer med mera (diverse industriella processer, bränsle) (790)

Förbrukning av el i metallurgisk process eller i mineralogisk process (diverse industriella processer, tåg med mera el) (799)

Ja, men den är inte olika beroende på hur eller vem som producerar den.

D Daniel 109 skrev:
Ja, men den är inte olika beroende på hur eller vem som producerar den.
Betalar producenterna energiskatt?

S
D Daniel 109 skrev:
Jo, du kan välja bort att köpa el. Det är klart lättare att klara sig utan än mat. Du kan definitivt välja leverantör.
Du har rätt i sak. Blir dock tramsigt eftersom det i praktiken inte är ett alternativ att avstå från att köpa el.
De möjligheter du har till att nyttja konkurrens för att få bättre pris har skrattretande lite påverkan.

Precis som drivmedelspriser, men där är åtminstone priserna relativt konstanta.

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej
Du: Elskatten är samma för all el, så den snedvrider inte konkurrensen.

Jag: Jag visar att man som konsument kan helt dra av den i vissa brancher.

Du: Ja, men den är inte olika beroende på hur eller vem som producerar den.

Jag: Betalar producenterna energiskatt?

Du: Nej

Så om elskatten är noll för alla producenter, varför jiddrar du om en icke existerande skatt?

S Snikhol skrev:
Du har rätt i sak. Blir dock tramsigt eftersom det i praktiken inte är ett alternativ att avstå från att köpa el.
De möjligheter du har till att nyttja konkurrens för att få bättre pris har skrattretande lite påverkan.

Precis som drivmedelspriser, men där är åtminstone priserna relativt konstanta.
Det är du som missförstår. Anledningen till att priserna är enhetliga på el och bensin är att konkurrensen fungerar väldigt bra.

S Snikhol skrev:
Inte troligt, nej. I alla fall inte inom 20 år. Vissa saker är inte försvarbart eller ens nödvändigt att ställa om till fossilfria bränslen.

Persontransporter är väl däremot en vettig grej att foka på, i de flesta fall.
Varför tror du det?
Se flesta är ju för en utveckling och kan ta emot en utvecklad produkt.

Skulle inte du köra elbil om det bar bättre?

D Daniel 109 skrev:
Djac: Vad syftar du på med mycket?
Varför svarar du davinci med en fråga till djac?

G gaidin skrev:
Varför svarar du davinci med en fråga till djac?
Djac skrev
D djac skrev:
Jag är inte ens övertygad om att EU måste ha en fri marknad för el, det finns inte för mycket annat,
Vad är mycket annat inom EU (som kan jmf med el) där det inte finns fri marknad.

Daniel (å jag) undrar då ”Vad e mycket annat”???

Hur får du det till ett svar til daVinci?
Har du redan luktat på glöggen?😉

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Djac skrev

Vad är mycket annat inom EU (som kan jmf med el) där det inte finns fri marknad.

Daniel (å jag) undrar då ”Vad e mycket annat”???

Hur får du det till ett svar til daVinci?
Har du redan luktat på glöggen?😉
Nu tror jag du blandar ihop mig med någon.

Jag har inte svar på dina frågor och inte heller ambitioner av att ha svaren.

Jag frågade 109an varför han svarar på inlägg och sedan avkräver andra medlemmar svar på helt andra inlägg.

Precis som du just gjorde.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Nu tror jag du blandar ihop mig med någon.

Jag har inte svar på dina frågor och inte heller ambitioner av att ha svaren.

Jag frågade 109an varför han svarar på inlägg och sedan avkräver andra medlemmar svar på helt andra inlägg.

Precis som du just gjorde.
Men du tolkade 109ans fråga fel. Han frågade öht inte daVinci som du påstår utan djac en fråga som jag också vill ha svar på.

(Så mitt svar var i 109ans ställe, han svarar alltid omgående när han är närvarande vilket han nu obviously ikke e)

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Men du tolkade 109ans fråga fel. Han frågade öht inte daVinci som du påstår utan djac en fråga som jag också vill ha svar på.

(Så mitt svar var i 109ans ställe, han svarar alltid omgående när han är närvarande vilket han nu obviously ikke e)
Hans vanliga ovillighet att citera ställer som vanligt till med svårigheter.

• Gilla
krfsm och 1 till
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Det är du som missförstår. Anledningen till att priserna är enhetliga på el och bensin är att konkurrensen fungerar väldigt bra.
Ja det har du faktiskt rätt i. Samma med elhandlarens påslag, och det är det enda man som kund kan konkurrenspröva.

Och det gör inte många korvören på totala priset.

Men du fattade nog vad jag menade tror jag.

G gaidin skrev:
Hans vanliga ovillighet att citera ställer som vanligt till med svårigheter.
Ja, det ställer till problem ibland MEN INTE HÄR, för han startar inlägget med att nämna skribenten han svarar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.