harry73
pacman42 pacman42 skrev:
Det betyder att Sveriges priser drabbades trippelt. Dels av Putin, sedan av saknaden av kärnkraften, sedan ytterligare av norrmännens kablar.
Det jag saknar i din lista, är att Frankrike hade stora problem med sin elproduktion och gick från Europas största exportör till en av Europas största importörer. Det var det som gjorde att priset blev så högt som den blev i Frankrike och därmed även Tyskland och därmed även SE3 och SE4. Priset i SE2 och SE1 berodde framförallt på Finlands importbehov. Effekten av Sveriges stängda reaktorer, spelade nog mindre roll i det stora hela.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
harry73
Mikael_L Mikael_L skrev:
För det vore väl något drastiskt att försöka säga att mer produktion leder till högre priser och mindre produktion till lägre priser , DÄR tar det åtminstone stopp i min logiska förmåga.
Högre pris leder till mer produktion, men högre produktionskapacitet leder till lägre priser, och det borde kännas rimligt

Mikael_L Mikael_L skrev:
Rätt våldsamt OT.
Men kärnkraft har statistiskt visat sig vara det mest säkra kraftslaget (och tillräckligt med data och år för att funka som statistiskt material), med sammantaget minst påverkan på hälsa och miljö och klimat. Kan vi släppa det nu? :)
Hur var det i September 2003 då? Är det nätet som fallerade?
https://energimyndigheten.a-w2m.se/FolderContents.mvc/Download?ResourceId=2142

Intressant fakta, det är mer sannolikt att få strömavbrott i Sverige när det blåser än när det inte gör det:
https://www.svt.se/special/stromavbrott-vi-minns/

Har du siffror som visar att för Sverige, Vindkraft har förorsakat fler avbrottsminuter per installerad MW/producerad MWh än kärnkraft (Eller annan tillämplig KPI)?

Och till grundfrågan, det är väldigt tydligt att elpriserna i Sverige 2022 påverkades främst av ökat koppling till kontinenten (direkt och via Norge, i synnerhet UK), där priserna påverkades av torkan, kärnkraftsmardröm i Frankrike och gaspriserna. Effekten på priset dämpades dock i Sverige tack vare den flexibla vattenkraften och tidvis betydligt vindkraftproduktion men bränslefel i Oskarshamn gjorde december till en dyr historia.

Det är samma kopplingen som gör att Sverige fick exportera skogsvaror till bra priser, bilar till en större marknad och så vidare. Att klippa kablarna lär förorsaka spegelaktioner...

• Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej inte riktigt så.
Vi har elledningar till andra länder, och sen så gäller frihandel inom EU, så lika lite som vi får hindra tysk mjölk att säljas i Sverige för vi hindra handel med el via dessa ledningar.
Dock får varje land reducera sin överföring med 30% från ledningens maxkapacitet om man anser att det behövs för att bibehålla ett stabilt eget elnät.
Det är de 70% du har hört om.
De kablar vi har till utlandet kan öht inte föra ut 70% av vår elproduktion.
Alla kablarna (till Norge, Danmark, Tyskland, Polen, Litauen och Finland) har tillsammans en överföringskapacitet på 10325 MW, och Sveriges kan producera över 26000MW

Kan du inte kvantifiera det där du skriver om med lite siffror, eller säkra datakällor?
Jag tänkte på det där med "då blir det lite snålt kvar till oss i Sverige imellanåt." och "hade inte priserna varit så höga som de varit till o från ..så de faktiskt fått ner förbrukningen runt om.. så hade de fått släcka ett område i taget - för de inte kunde leverera tillräckligt med el.."

Att prisbildningsmodellen är marginalprissättning, det är nog de flesta medvetna om.
Det är faktiskt den modell för prissättning som är absolut vanligast för alla varor i våra demokratiska kapitalistiska länder. Men det är ideologi att börja snacka om det, så det håller jag helst utanför tråden, men gärna i en annan tråd.
Tyvärr så bygger resonemanget om el exporten på att alla betalar för samma sak. Nu har vi inte Euro så all länder med denna valuta eller som den danska kronan som är värd 48 öre mer en svensk krona, får en rabatt som driver upp priset i Sverige. Som du tidigare har skrivet så har det väldigt lite att med överföring eller nerlagda kärnkraftverk eller mindre vattenkraftverk (för den delen också , många i fanns i södra delarna) priset i Sverige.

Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag litar på logik. Det spelar ingen roll vad Mikael_L skakar fram för grafer. Jag litar heller inte på dömda brottslingar. Jag skulle vilja vända på det och se Mikael_L förklara hur det skulle vara möjligt att elpriset hade varit som det är idag om ytterligare 7 kärnkraftverk hade tuffat på. Det hade varit spännande att se hur han eller någon annan skulle sätta marknadslagarna ur spel.

Du skrev ju det jag hävdade. Det är en logisk följd jag utvecklar. Om du inte är bekväm med vart ditt resonemang leder dig så föreslår jag att du ändrar någon parameter. Antingen i ditt sätt att resonera eller din tro rörande att ytterligare tillgänglig el inte skulle påverkat priset. Så enkelt är det. Jag hävdar inte att du sagt någonting som du de facto inte sagt. Du stöttar Mikael_L i hans tankar och vill inte tro att priset hade varit som det är om ett gäng kärnkraftverk hade tuffast på... Det är en paradox. Du får allt välja sida där.
jag gissar att du aldrig läste (eller orkade igenom) mitt inlägg #190 här ovan... men jag gör väl ett försök till

jag jämför elproduktionen av kärnkraft 2002 under fjärde kvartalet (med elva reaktorer i landet) med elproduktionen fjärde kvartalet 2022 från kärn- vind- och solkraft (med sex reaktorer, varav en på långtidsreparation) – ett antagande jag gör är att dessa kraftslag alltid producerar efter bästa förmåga, oberoende av behov, medan övrig produktion anpassas efter behovet (reglerkraft)

den övre grafen visar på fördelningen av den genererade effekten från kärn-, vind- och marginellt med solkraft – år 2002 låg elproduktionen kvartalets 2208 timmar oftast runt 9 GW men dippade även ner under 7 GW, medan produktionen 2022 varierade över ett större spann:

Graf över elproduktion och elpriser, jämförelse mellan 2002 och 2022, Sverige, kärnkraft, vindkraft, solkraft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

den undre grafen visar hur elpriset sett ut i SE3 under förra kvartalet – om vi då tänker oss att vår elproduktion hade bestått av elva reaktorer från 2002 så borde prisnivån varit i trakterna utav det indikerade produktionsspannet, där elpriset i genomsnitt uppgick till 194 €/MWh

det faktiska genomsnittet förra kvartalet för SE3 var 147 €/MWh

jag går inte så långt att jag hävdar att prisskillnaden skulle varit exakt 47€/MWh – det är alltför många andra faktorer inblandade – men det förefaller väldigt långsökt att tro att vi skulle haft lägre elpriser under förra kvartalet om vi istället för "det nedmonterade elsystemet" hade haft kvar elsystemet från 2002

jag förstår inte varför man längtar efter höga elpriser...

• Gilla
djac
  • Laddar…
E Elendil skrev:
är ju förbjudet att forska på kärnkraft så tekniken vi har idag är dessutom föråldrad! El bore ha vart i princip gratis sedan flera decennier om normal utveckling hade fått pågå.
visserligen OT med du upprepar en myt/lögn som är populär att sprida i vissa kretsar

det har förvisso funnits ett förbud på att projektera nya kärnkraftsanläggningar i Sverige – men det har aldrig funnits något förbud mot att forska på kärnkraft eller på att projektera anläggningar för andra länder

så synd att inte heller något annat land har forskat fram gratis el

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
jag gissar att du aldrig läste (eller orkade igenom) mitt inlägg #190 här ovan... men jag gör väl ett försök till

jag jämför elproduktionen av kärnkraft 2002 under fjärde kvartalet (med elva reaktorer i landet) med elproduktionen fjärde kvartalet 2022 från kärn- vind- och solkraft (med sex reaktorer, varav en på långtidsreparation) – ett antagande jag gör är att dessa kraftslag alltid producerar efter bästa förmåga, oberoende av behov, medan övrig produktion anpassas efter behovet (reglerkraft)

den övre grafen visar på fördelningen av den genererade effekten från kärn-, vind- och marginellt med solkraft – år 2002 låg elproduktionen kvartalets 2208 timmar oftast runt 9 GW men dippade även ner under 7 GW, medan produktionen 2022 varierade över ett större spann:

[bild]

den undre grafen visar hur elpriset sett ut i SE3 under förra kvartalet – om vi då tänker oss att vår elproduktion hade bestått av elva reaktorer från 2002 så borde prisnivån varit i trakterna utav det indikerade produktionsspannet, där elpriset i genomsnitt uppgick till 194 €/MWh

det faktiska genomsnittet förra kvartalet för SE3 var 147 €/MWh

jag går inte så långt att jag hävdar att prisskillnaden skulle varit exakt 47€/MWh – det är alltför många andra faktorer inblandade – men det förefaller väldigt långsökt att tro att vi skulle haft lägre elpriser under förra kvartalet om vi istället för "det nedmonterade elsystemet" hade haft kvar elsystemet från 2002

jag förstår inte varför man längtar efter höga elpriser...
Jo nu har ju Energiforsk redan gjort en studie för ett år sedan och visade tydligt i deras simulering betydelsen av R1/R2. Sen hade man då ett scenario med icke trovärdig vindkraft.
Sen stoppade då Tyskland tre st kärnreaktorer nyåret 2021 men det har man ju kompenserat med skitig kolkraft.
https://energiforsk.se/media/30978/...es-of-added-generation-in-southern-sweden.pdf

• Gilla
videopac
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Sveriges priser har skyddats av Norges vattenkraft och när det skyddet försvann, samtidigt som man lade ned kärnkraft, då krävdes det inte mycket för att få "korthuset" att falla. Självklart hade Putin (och hans administration) koll på detta, jag är övertygad att tidpunkten för kriget var väl vald och dessa faktorer var kraftigt bidragande till den tidpunkt det startades.
pacman42 pacman42 skrev:
Hade vi haft kvar kärnkraft så hade vi drabbats mindre. Hade inte norrmännen byggt en massa kablar till kontinenten så hade vi drabbats mindre. Hade inte tyskarna stängt ned sin kärnkraft så hade vi drabbats mindre. Alla dessa tre hävstångar tillsammans med ett antal andra (stoppad import av el till Finland från Ryssland är ytterligare exempel) gjorde elpriserna väldigt dyra. För varje hävstång man tar bort så sänks priserna.
så Putin avvaktade med att anfalla Ukraina eftersom han höll koll på Norges vattenkraft/elexport och det svenska elpriset?

och många hävstänger som gjort livet eländigt i Sverige – är det ändå inte fantastiskt att elpriset i Sverige påverkats i mindre grad än i andra länder i Europa? drabbades de andra länderna ännu mer utav Norges kablar, vår frånvarande kärnkraft och ökat behov av finsk elimport?

Diagram visar elprisets veckogenomsnitt i europeiska länder med olika händelsemarkeringar från 2020 till 2023.
Skapa konto

(samma graf – men från 2015 och framåt – återfinns i inlägg #190)

• Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
B BJKALLE skrev:
Tyvärr så bygger resonemanget om el exporten på att alla betalar för samma sak. Nu har vi inte Euro så all länder med denna valuta eller som den danska kronan som är värd 48 öre mer en svensk krona, får en rabatt som driver upp priset i Sverige. Som du tidigare har skrivet så har det väldigt lite att med överföring eller nerlagda kärnkraftverk eller mindre vattenkraftverk (för den delen också , många i fanns i södra delarna) priset i Sverige.
Det var ett väldigt konstigt sätt att se på valutaskillnader. Menar du att Finland betalar 1/10 av vårt pris också?

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK, rimligt.
Men lite tur då att vi producerar mer el nu än 2019 (med alla Ringhals igång).
Så det inte blev hur dåligt som helst.
Bekymret är bara det att med de kablar som finns
harka harka skrev:
så Putin avvaktade med att anfalla Ukraina eftersom han höll koll på Norges vattenkraft/elexport och det svenska elpriset?

och många hävstänger som gjort livet eländigt i Sverige – är det ändå inte fantastiskt att elpriset i Sverige påverkats i mindre grad än i andra länder i Europa? drabbades de andra länderna ännu mer utav Norges kablar, vår frånvarande kärnkraft och ökat behov av finsk elimport?

[bild]

(samma graf – men från 2015 och framåt – återfinns i inlägg #190)
Nu pratar vi ju om relativa hävstänger. Hade det inte varit för dessa så hade vi påverkats ännu mindre eftersom vi faktiskt har begränsad kapacitet på kablarna till Centraleuropa.

Putin hade på sin lista med all säkerhet med nedstängningen av kärnkraften i Tyskland. Säkerhetstjänsten i Ryssland har inte gjort sitt jobb om de inte har koll på den typen av svagheter i de länder som de har på "motståndarsidan". Svagheter i Tyskland är viktigare än Sverige.

Putin brydde sig inte mycket om hur elpriserna i Sverige och Norge skulle påverkas, men han blev säkert inte ledsen över att priserna steg i Sverige då detta skulle kunna påverka svenskarna till att ta avstånd från övriga EU och att kräva en losskoppling från Tyska elmarknaden (med ännu svagare Tyskland som följd).

D Daniel 109 skrev:
Det var ett väldigt konstigt sätt att se på valutaskillnader. Menar du att Finland betalar 1/10 av vårt pris också?
Han har dock en poäng i det han skriver, där har vi ytterligare en faktor till höjningen av elpriset. Vår svaga krona gör att våra elpriser drivs upp jämfört med vad vi har betalt tidigare.

Graf som visar växelkursen EUR till SEK över fem år.
Skapa konto

• Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Svaret finns ju redan, Energiforsk har ju tittat på hur priserna skulle sett ut om vi inte lagt ned kärnkraften.
Energiforsk har modellerat ett scenario där den verkliga produktionen hösten 2021 jämförs med den verkliga produktionen hösten 2021 + R1 och R2, inte med den verkliga produktionen hösten 2019 eller tidigare. Modellen motsvarar inte en elproduktion som vi någonsin haft. Därmed svarar deras rapport inte på frågeställningen i tråden.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men det är ju ett märkligt tidsmässigt sammanhang, som av någon anledning förtigs.
Gundremmingen C BWR Shut down[75] 1288MW 31-dec-21
Grohnde 1 PWR Shut down[75] 1360MW 31-dec-21
Brokdorf 1 PWR Shut down 1410MW 31-dec-21
Källa:
[länk]
Det stämmer, men det är mindre än oplanerade stängningar av kärnkraft i:
- Sverige (R4 + O3): 2,25 GW
- Finland O3: ?
- Frankrike: ca 11 GW som värst i december
- Ukraina (som exporterade 2 GW till ENTSO-E inför stängning av
Zaporizjzjas kärnkraftverk pga krig): 5,7 GW

Det finns dock fler stängningar, Doel 3 i Belgien i november, Tihange 2 vid månadsskiftet, totalt 2 GW. Några i UK också (Hunterston B och Hickley Point B), totalt 2,1 GW. Kanske Dungeness med.

Så ca 7,1GW planerade stängningar, mycket mer oplanerad. Resultat: 147 TWh mindre kärnkraftsel (planerad och oplanerad stängning) under 2022 i Europa eller mer än Sveriges total förbrukning. Eller 1,75% av Europas hela förbrukning...

E ErikAdolfsson skrev:
Energiforsk har modellerat ett scenario där den verkliga produktionen hösten 2021 jämförs med den verkliga produktionen hösten 2021 + R1 och R2, inte med den verkliga produktionen hösten 2019 eller tidigare. Modellen motsvarar inte en elproduktion som vi någonsin haft. Därmed svarar deras rapport inte på frågeställningen i tråden.
Det tycker jag att den gör. Eftersom det var "brist" på el så kan man göra så. Om det under stora delar av tiden inte varit "brist" på el så skulle man inte kunna göra så då priserna kanske skulle blivit för låga då. Kärnkraften lägger sig ju alltid billigast eftersom den måste leverera vad den producerar, och den producerar alltid om det finns efterfrågan till vettiga priser i snitt - alltså kan man göra så.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.