D Dayangel skrev:
Biodrivmedlens "netto noll utsläpp" bygger ju på en glädjekalkyl där man kvittar co2-upptaget som biomassan redan har gjort.. med lite mer kreativ förvillande så kan man ju alltid kvitta pågående co2-utsläpp mot vad biomassan kommer att ta upp framöver och således kalla alla utsläpp för netto noll 😇
Hur tänkte du där? Självklart är det en väldig skillnad på om man eldar kol som lagrats i miljoner år, jfrt med kol som hämtats från luften typ för 30 år sedan.

pacman42 pacman42 skrev:
Allt beror på "alternativkostnaden". Om man eldar skogsavfall istället för att använda det i byggmaterial och alternativet hade varit kärnkraft, då är eldning av skogsavfall en dålig idé. Notera också att om man tar ut skogsavfall ur skogen så måste man gödsla och hur tillverkades det?

Det skall inte vara enkelt.
Ser du ofta någon som gödslar sin skog?

K karlmb skrev:
Ser du ofta någon som gödslar sin skog?
Ja, i norra Sverige ser jag det. Man gödslar med konstgödsel för skog ett par gånger efter avverkning. Jordarna i norr är ofta fattiga på näring så man behöver återföra det man tar ut.

Man gödslar även en del av dom skogar som ska avverkas inom ca 10 år, dock inte den lågkvalitativa skogen utan högkvalitativ som ska gå till lite värdefullare produkter.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Nissens
E elmont skrev:
Man gödslar även en del av dom skogar som ska avverkas inom ca 10 år, dock inte den lågkvalitativa skogen utan högkvalitativ som ska gå till lite värdefullare produkter.
I syfte att?

Varför skulle man vilja sänka kvaliteten genom att få längre mellan de yttersta 10 årsringarna?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
I syfte att?

Varför skulle man vilja sänka kvaliteten genom att få längre mellan de yttersta 10 årsringarna?
Så här skriver Yara om virkeskvalitet

”Den extra tillväxten ligger i de yttersta årsringarna. Om man har kvistrena rotstockar blir därför det framgödslade virket kvistrent. Man kan alltså öka produktionen av kvalitetsvirke i fina bestånd.”

https://www.yara.se/vaxtnaring/skog/

Nissens
E elmont skrev:
[länk]
Ok, för att få upp volymen låter ju vettigt. Men kvalitetshöjande blir det nog inte. ☺️

Nej ingen kvalitetshöjning men kvaliteten på senvuxen norrländska träd räcker och blir över 😉

pacman42 pacman42 skrev:
Ja, i norra Sverige ser jag det. Man gödslar med konstgödsel för skog ett par gånger efter avverkning. Jordarna i norr är ofta fattiga på näring så man behöver återföra det man tar ut.
Ok. Har aldrig sett det här omkring Göteborg.

D Daniel 109 skrev:
Vad ska hända tycker du. Jag förutsätter att du inte vill att det byggs fler exportledningar som du nyss skrev. Men vad vill du? Förbjuda handel över gränsen?

Förstår du alls hur elmarknaden fungerar?
Så länge vi som har god tillgång på billig miljövänlig el ska få högre priser för att vi ska hjälpa tyskarna att få billig el när dom har sabbat sitt elsystem, så ja, stryp elexporten.
Förstår du hur elmarknaden fungerar och varför den fungerar som den gör?
Innan den fria marknaden infördes gick inte elföretagen back heller.
Jag hävdar att inhemsk el kan säljas mycket billigare än exportelen. El är en nödvändig basvara och det är fan i mig varje lands skyldighet att täcka det egna behovet med egen produktion. Export import ska vara nödlägeslösningar.
Tror du att övriga EU kommer att täcka vårt elbehov vid en kris?

Hänvisar till en artikel i SVD nu idag där en EU regel kommer att höja elpriserna i södra Sverige.
Hur kan du som marknadsfantast tycka att vi har en fri elmarknad, när det införs regler föra att tvinga marknaden i en viss riktning. Det är iaf i mina ögon inte en fri marknad. Införs styrregler i marknaden är den inte fri.
Och varför ska elpriset jämnas ut? Alla andra produkter har olika priser i olika länder. Med denna logik ska alla varor inom EU kosta lika mycket, vilket inte är fallet. I Polen t ex kunde man köpa sexpack 7,5% öl för motsv. 28 sek som ett exempel, 400 gram skivad ost för under 10 sek. Här finns det ju lite att jämna ut.
De regler som EU inför är för att rädda tyskarna, tro inget annat. Tysklands industri har hotat med att emigrera pga höga energipriser bl a.

Flera fråga: Tyckte du att vårt elpris och tillgången på el var för dålig innan EU-inträdet?
Brukar du handla för säg 1000 sek och ger maten till grannen?
Du tycker att det är ok att elpriset kostar flera kronor/kwh vissa perioder för det är ju en fri marknad? Gynnar det dig?
Är det ok att folk riskerar att gå från hus och hem pga höga elräkningar?
Är det ok att elföretagen ska kunna lägga på allehanda fasta kostnader vid sidan av själva elpriset som kan höjas lite hur som helst utan att behöva investera trots att det ofta anges som orsak?
Vad tror du kommer att hända när det gröna stålet är igång i full skala, om det nu blir så?
Var ska elen tas?. Den finns inte idag. Det fattas 8-10 Twh.
Tror du elen blir billigare då?

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
Nu blev det mycket ihop blandat. Jag ska försöka reda ut det. Om vi börjar från slutet. Elnätet är inte en fri marknad, det är privata monopol som inte fungerar helt bra, det håller jag med om.

När det gäller frihandel gäller den allt. Även ost och öl. Så det är fritt fram att importera. Ska det säljas i Sverige gäller dock Svenska skatter, vilket påverkar tex öl rejält.

Ändringen i regelverket medför en effektivisering i styrningen av elnätet, vilket minskar flaskhalsarna. Något som jag uppfattat det som att många vill bli av med.
Det handlar inte om att ge bort något, det handlar om att alla ska få handla på lika villkor.

Mikael_L
G Guzzen1 skrev:
Så länge vi som har god tillgång på billig miljövänlig el ska få högre priser för att vi ska hjälpa tyskarna att få billig el när dom har sabbat sitt elsystem, så ja, stryp elexporten.
Om man som producent/fabrik/tillverkare har lyckats med att tillverka en bra, miljövänlig och med billig tillverkning vara så ska man alltså inte få sälja den till marknadspris, utan bli tvingad att rea ut den till lägre pris?
Hur lockad kommer någon vara att bygga kraftproduktion i Sverige sen?
Eller något annat. Vem vill driva något i ett land där man sen blir tvungen att sänka sitt pris bara för att man är duktig på att tillverka bra och billigt?
Det finns absolut noll incitament att förbättra sin produktionsprocess.

Förutom allt detta, så tror jag att du också gillar att köpa saker billigare från andra länder, om de producerar billigare än svenska företag.
G Guzzen1 skrev:
Innan den fria marknaden infördes gick inte elföretagen back heller.
Elmarknaden har alltid varit fri. För 100 år sedan var den mycket mer fragmentarisk med massor av olika små koncessionsägare, ägandeformer, abonnemangsformer och varierande priser.
G Guzzen1 skrev:
Jag hävdar att inhemsk el kan säljas mycket billigare än exportelen.
Frågan är väl hur lyckat det är med handelshinder, EU är grunden en konstruktion för att erhålla friare handel, och Sverige har en enorm fördel av detta.
G Guzzen1 skrev:
El är en nödvändig basvara och det är fan i mig varje lands skyldighet att täcka det egna behovet med egen produktion. Export import ska vara nödlägeslösningar.
Tror du att övriga EU kommer att täcka vårt elbehov vid en kris?
Gäller det inte samma med vete, tomater, bensin/diesel, stålbalkar, tidningspapper och mobiltelefoner.
Hur tänker på över dessa, och alla andra varor?
Det är inte så att du bara vill plocka russinen ur kakan? Du ska ha alla fördelar av fri handel, men inga andra ska få fördelar?
G Guzzen1 skrev:
Hänvisar till en artikel i SVD nu idag där en EU regel kommer att höja elpriserna i södra Sverige.
Hur kan du som marknadsfantast tycka att vi har en fri elmarknad, när det införs regler föra att tvinga marknaden i en viss riktning. Det är iaf i mina ögon inte en fri marknad. Införs styrregler i marknaden är den inte fri.
Elmarknaden blir friare, då möjligheten för transport ökar.
På samma sätt kan Sverige tjäna mer på export av papper, ifall det bllir enklare och billigare att transportera detta ut i världen.
G Guzzen1 skrev:
Och varför ska elpriset jämnas ut? Alla andra produkter har olika priser i olika länder. Med denna logik ska alla varor inom EU kosta lika mycket, vilket inte är fallet. I Polen t ex kunde man köpa sexpack 7,5% öl för motsv. 28 sek som ett exempel, 400 gram skivad ost för under 10 sek. Här finns det ju lite att jämna ut.
Priserna jämnas hela tiden ut, både mellan länder och årstidsvariationer, tacka internationell handel för detta. Visst finns det prisskillnader kvar, t.ex. frakter påverkar alltid priserna, men skatter och framförallt punktskatter är troligen det som påverkar mest.
G Guzzen1 skrev:
De regler som EU inför är för att rädda tyskarna, tro inget annat. Tysklands industri har hotat med att emigrera pga höga energipriser bl a.
Jag fick mest känslan av att man vill kräma ur maximal kapacitet av stamlinjenäten i de olika länderna i elområdet. Det är snabbare än att bygga nya linjer.

• Gilla
13th Marine och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L
Guzzen1.
Jag vet inte riktigt varför du vill att just varan el ska ha helt andra villkor än alla andra varor vi handlar med?

Och varför låsa sig vid Sveriges landsgränser.
Vore det inte mer lämpligt att ha olika priser mellan länsgränser eller kommungränser?
Varför ska en grannkommun som saknar egen kraftproduktion få åka snålskjuts på kommunen bredvid som har ett kärnkraftverk eller stort vattenkraftverk.

• Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om man som producent/fabrik/tillverkare har lyckats med att tillverka en bra, miljövänlig och med billig tillverkning vara så ska man alltså inte få sälja den till marknadspris, utan bli tvingad att rea ut den till lägre pris?
Hur lockad kommer någon vara att bygga kraftproduktion i Sverige sen?
Eller något annat. Vem vill driva något i ett land där man sen blir tvungen att sänka sitt pris bara för att man är duktig på att tillverka bra och billigt?
Kan det ha med att göra hur varan transporteras och ifall det påverkar alla andra på marknaden i någon riktning kanske? Det är ju inte precis om att du odlar potatis och exporterar i egna lastbilar..
Väntar mig inget svar eftersom du så ofta påpekar att du ignorerar lilla jag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.