J JockeHX skrev:
Gotland ringde och undrar vad du menar med att de har ett stabilt elnät:

[länk]
Strömavbrott i en hel halvtimme! Ojoj, i-landsproblem , ring pressen! Var det inte en ny gullig kabel på väg från fastlandet ?

• Gilla
djac
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Gotland ringde och undrar vad du menar med att de har ett stabilt elnät:

[länk]
Vet ju inte hur Professor Kåberger resonerar. Kanske han tycker gotlänningarna (och övriga svenskar) är bortskämda med hög elkvalitet och tillgänglighet, eller så har han lite kunskapsluckor.

Handlar det om stolpar i lokala elnätet som ruttnar av och ramlar omkull eller avbrott pga upprustning av nätet får de nog ha överseende med avbrotten.
Det har ju inte vindkraft eller likströmskablar att göra.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vi har i över 100 år levt med detta problem, att om en produktionsenhet faller ifrån, så blir det besvärligt.
Och dessa problem fick en helt ny nivå iom kärnkraften och de stora turbinerna/generatorerna där, som innebär att ett stopp rycker undan en väldig massa mer effekt än tidigare.

Så det är inget problem vi uppfunnit nu, och det behövs kanske inte några nya lösningar heller ... :thinking:
En till kärnreaktor är nog ingen lösning, den kommer ändå inte vara beredd på att tillföra 500MW extra till elnätet på några sekunder.

Kanske som du skrev, att köra en gasturbin på låg effekt jämt, så den kan öka effekten blixtsnabbt....
Men det känns ju lite bakvänt i det fossilfria elSverige.
Nej bättre med många små.

Mikael_L
J Johan456 skrev:
Det är ju därför man alltid har en störningsreserv som är lika stor eller större än den största producenten. Det är inget nytt.
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Har SVK utökat dom gula frekvenserna nyss?

En 1400MW turbinstopp på O3 kl11:30 märktes knappt
Kollade du just den sekund som O3 kopplades från nätet då?

D Daniel 109 skrev:
Nej, det är svängmassan som tillför elnätet stabilitet. Det är en egenskap som finns i elnätets elmaskiner, inte något som som används vid vissa tillfällen.

Om vi jämför elnätet med en kanot som du ska paddla rakt. Med mycket svängmassa i nätet blir det som en havskajak som går rakt fram, det krävs inga snabba korrigeringar för att hålla kursen. I en forskajak däremot ändras kusen så fort det bir minsta störning. Sedan finns det en skala för emellan.

FFR är en metod för att snabbt korrigera kursavvikelser när det blir fel. Med stor svängmassa är nätet så stabilt att snabba korrigeringar inte behövs.
Tack. Det var en bra liknelse.
Då kan man likna kärnkraftverk som pråmar med en startsträcka på mil och en bromssträcka på noll.
Om analog svängmassa absolut behövs blir det billigare och stabilare att bygga synkronkompensatorer.

GK100 GK100 skrev:
Bland annat SCCR och X/R men det vet du säkert redan allt om annars får du hjälpa karlmb med sina några programrader som nämndes här tidigare.
Nej, det vet jag ingeting om.
Googlade och det verkar handla om kortslutnig? Förklara gärna.

Kärnkraftverket gick sönder klockan 25.08.2023 11:22.
Enligt Nordpool är kärnkraftverket 110% trasigt?

"After corrective actions the plant is limited at 110% due to problem with a pump in turbine system"

Här ser du sänkningen av frekvensen:
Graf som visar fluktuationer över tid, eventuellt frekvens eller pris. Användargränssnitt med meny och sökfunktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Nu har jag tagit till mig av GK100 uppmaning att surfa vidare 😇 och bjuder på några bilder på synkronstabilisatorer, maskiner mm
Helt andra prylar än att synka in en synkronmaskin i ett skollabb på 80-talet vilket är en av de få gånger jag kommit i kontakt med synkronmaskiner.

Att gå från växelström till likström och sen likström till växelström igen är en ju onödigt

Synkron motor-generator, omvandlar växelström till likström, industriell, grönt chassi, vintage elektrisk utrustning.
Skapa konto

När det finns synkronmaskiner

Industrilokal, stor metalltank, synkronkompensatorer, räcken, trappor, tekniska installationer, utomhus, ingenjörskonstruktion.
Skapa konto

https://sv.wikipedia.org/wiki/Svängmassa
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Synkronmaskin

Men utvecklingen har ju inte stått stilla

En solkraftsanläggning med synkronkompensatorer för elnätsstabilitet. Outdoor, industriell utrustning, kablar, transformatorer.
Skapa konto

Om man inte bara är ute efter att hantera reaktiv effekt kan man lägga till ett svänghjul på tex 40 ton.

Synkronkompensatorer, blå maskinutrustning, ABB-logotyp, stabiliserar elnät, blandad text på svenska, teknisk innehåll.
Skapa konto

I Storbritannien köper de nya grejer från ABB för att klara ”energiomställningen”.
https://www.elinor.se/synkronkompensatorer-stabiliserar-storbritanniens-elnat.html/
Eller mer detaljer från ABB som kanske intresserar @Mikael_L

Statkraft väljer ABB:s synkronkompensatorer för att hjälpa Storbritanniens National Grid uppnå sina mål på noll koldioxidutsläpp​

Pressmeddelande | Västerås, Sverige | 2021-02-08 , [länk]

• Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
Det är ju synd att allt du visar sveps bort via "några programrader" om karlmb sitter bakom tangentbordet. Just det inlägget är bland de absurdaste på forumet alla kategorier.

GK100 GK100 skrev:
Det är ju synd att allt du visar sveps bort via "några programrader" om karlmb sitter bakom tangentbordet. Just det inlägget är bland de absurdaste på forumet alla kategorier.
Jo nu vet jag inte vad du citerar från karlmb (han brukar ha underfundiga poänger) men vi går ju mot ett rent u-landsnät som vi nu beter oss med elnätet. Sen tvingas vi till u-landsbeteenden när pengarna är slut.

M Mamma Fin skrev:
Kärnkraftverket gick sönder klockan 25.08.2023 11:22.
Enligt Nordpool är kärnkraftverket 110% trasigt?

"After corrective actions the plant is limited at 110% due to problem with a pump in turbine system"
100% är förmodligen ursprungseffekten innan effekthöjningen de gjorde för en bunt år sedan.

Kollar man UMM för perioden efter 29/8 så är det då tillgängligt med 1130 MW istället för normala 1400 MW. Dvs lite högre än original 1055 MW, men inte full effekt.

• Gilla
Mamma Fin
  • Laddar…
Mikael_L

Men jag har en elkvalitetsmätning igång just nu.
Jag ska kolla vad jag får fram när jag tömmer data nästa gång.
Tyvärr har jag troligen ingen trigg igång för frekvensstörning, men jag gissar att jag åtminstone loggar frekvens (även om det är ointressant just nu), vilket innebär att jag troligen kommer se max och min frekvens för vald summeringsperiod, men inte några kurvformer vid händelsen.

Jag återkommer.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Svängmassan gör nytta hela tiden för att hålla frekvensen stabil även vid små laständrigar.
FFR hjälper inte till att stabilisera frekvensen vid normal drift utan kopplas in vid behov vid en störning.
FFR är väldigt bra när den behövs. 😉
blackarrow blackarrow skrev:
Nu har jag tagit till mig av GK100 uppmaning att surfa vidare 😇 och bjuder på några bilder på synkronstabilisatorer, maskiner mm
Helt andra prylar än att synka in en synkronmaskin i ett skollabb på 80-talet vilket är en av de få gånger jag kommit i kontakt med synkronmaskiner.

Att gå från växelström till likström och sen likström till växelström igen är en ju onödigt

[bild]

När det finns synkronmaskiner

[bild]
[länk]
[länk]

Men utvecklingen har ju inte stått stilla

[bild]

Om man inte bara är ute efter att hantera reaktiv effekt kan man lägga till ett svänghjul på tex 40 ton.

[bild]

I Storbritannien köper de nya grejer från ABB för att klara ”energiomställningen”.
[länk]
Eller mer detaljer från ABB som kanske intresserar @Mikael_L
Vi hade en liknande utrustning på mitt tidigare jobb, som hade till uppgift att se till att ångturbinens reglerström höll sig inom fastställda parametrar. Vid händelse av hastiga frekvens och spänningsförändringar kunde turbinskrällets generator i annat fall få lite spatt och koppla ifrån nätet.😂

Vår var förvisso mycket mindre, men funktionen var likartad. Den bestod av en generator kopplad till en elmotor, med ett större tungt svänghjul kopplat mellan. Benämningen på vår ”mackapär” var svänghjulsomformare.

Mvh

Stefan

Med samma finansiering som vindkraft skulle kärnkraften vara mer konkurrenskraftig.
Är vindkraften ekonomiskt hållbar?
Vindturbin brinner, mörk rök, skaderisk, diskussion om lönsamhet, investeringar, artikel erbjuds kostnadsfritt.
Skapa konto

Diagram som visar negativ avkastning på eget kapital för svenska vindkraftsparker mellan 2017 och 2021.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.