804 109 läst ·
22 051 svar
804k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Ull tand. Detta ska inte vara en självklarhet. Att vi bara ska öka och öka. Husen ska vara passiva. Belysning ska vara Led. Nätagg ska inte bli varma. Och så vidare.Ulltand skrev:
Till rubriken.
Det är egalt om Sveriges elproduktion är "bättre" än någonsin. Det enda som betyder något är om produktionen svarar mot den ökade förbrukning och att man kan producera även när det är vindstilla.
Sedan om man har system att man kan sälja till högsta pris i Europa så har vi ingen prisstabilitet alls oaktat produktion, då det alltid råder brist på "ren" där innan Polen och Tyskland har övergett kolet.
Jag tror du förstår verkligheten egentligen.
Din hushålls el finns det inga bekymmer med.
Men då du bjuder in Amazonas, Facebook, North Volt och ska tillverka stål i grön färg.
Ja, då har vi skapat ett problem.
Behöver vi detta för att vara konkurrens kraftiga i världen? För att kunna ge Kina en smocka på knäskålen?
Mycket möjligt.
Men kom inte och gnäll att äldre generationen gjort något fel.
Då det är vårt samhälle idag som är cancer sjukt.
Det bli en dock närmast oundvikligt att elkonsumtionen ökar när vi ställer om till elfordon, bjuder in elintensiva företag och inte minst att befolkningen ökar.E El-Löken66 skrev:Ull tand. Detta ska inte vara en självklarhet. Att vi bara ska öka och öka. Husen ska vara passiva. Belysning ska vara Led. Nätagg ska inte bli varma. Och så vidare.
Jag tror du förstår verkligheten egentligen.
Din hushålls el finns det inga bekymmer med.
Men då du bjuder in Amazonas, Facebook, North Volt och ska tillverka stål i grön färg.
Ja, då har vi skapat ett problem.
Behöver vi detta för att vara konkurrens kraftiga i världen? För att kunna ge Kina en smocka på knäskålen?
Mycket möjligt.
Men kom inte och gnäll att äldre generationen gjort något fel.
Då det är vårt samhälle idag som är cancer sjukt.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Helt ärligt...är du 5 år gammal? Du förstår inte kopplingen mellan ekonomisk död och kroppslig död? För mig och för de flesta skulle jag tro att en runda hos fogden är en ekonomisk död. För många är även att tvingas sälja sitt hus det, och för andra är det en själslig död.D Daniel 109 skrev:
Nej, och de rusande energipriserna har ju inget att göra med inflationen...eller? Vad tror du en producent av någon vara måste göra när el och nätpriserna fyrdubblas? Behålla, höja eller sänka priset ut mot återförsäljare? Vad tror du det företagets anställda måste få? Vad genererar allt detta tror du?
Även om lite off-topic, läger några graf till diskussionen:
När det blåser är elen billig (det visst alla).
Vindkraft varierar oftare än kärnkraft, men när kärnkraft avviker är det i liknande omfattning än vindkraft OBS, positiva siffror innebär sänkt effekt för timme +1, dvs f.e. en reaktor som stängs ner).
Det år svårt för nätet att behöva förberedda sig för att en reaktor stängs ner oannonserat, något som händer några gånger och är även dimensionerande för nätet (O3 i Finland och kontrakterad reserv pga överdimensionering). Observera även att medan vindkraft varierar "långsamt" är avkopplingen av reaktorn ögonblicklig något som är av betydelse för aktiveringen av reserverna.
Till slut ser vi att vindkraft varierar kraftigare (timme för timme) än kärnkraft i genomsnitt, men varierar mindre än förbrukningen.
Data från svk.se.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
När det blåser är elen billig (det visst alla).
Logga in
Skapa konto
Vindkraft varierar oftare än kärnkraft, men när kärnkraft avviker är det i liknande omfattning än vindkraft OBS, positiva siffror innebär sänkt effekt för timme +1, dvs f.e. en reaktor som stängs ner).
Det år svårt för nätet att behöva förberedda sig för att en reaktor stängs ner oannonserat, något som händer några gånger och är även dimensionerande för nätet (O3 i Finland och kontrakterad reserv pga överdimensionering). Observera även att medan vindkraft varierar "långsamt" är avkopplingen av reaktorn ögonblicklig något som är av betydelse för aktiveringen av reserverna.
Logga in
Skapa konto
Till slut ser vi att vindkraft varierar kraftigare (timme för timme) än kärnkraft i genomsnitt, men varierar mindre än förbrukningen.
Data från svk.se.
Det finns väl två huvudvägar att gå.
Vindkraft, billigt när det blåser men svår elbrist och höga priser och ransonering när det är låg vind.
Planerbar kraft som i grunden är lite dyrare men stabil i alla lägen.
Jag hade hellre haft ett fast elpris på 1 kr över tid och stabil leverans än det motsatta.
Vindkraft, billigt när det blåser men svår elbrist och höga priser och ransonering när det är låg vind.
Jag hade hellre haft ett fast elpris på 1 kr över tid och stabil leverans än det motsatta.
Nej. Detta stämmer inte. Har Ebba sagt det?Ulltand skrev:
Det finns väl två huvudvägar att gå.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Då har du någonting att testa nu då. Det finns en tråd där jag nämnde detta och en kvinna som sprang och testade. Hon lade upp bilder på sin energimätare när hon avläste effekten i de olika lägena. Testa skall du få se. Se det som mitt besparingstips till dig inför kommande somrarE El-Löken66 skrev:
Tror knappast vi kommer upp i 40 graderntill sommarn men blir det så ska jag testa.Cancerman_777 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 55 inlägg
Mikael_L skrev:
Håller med dig i mycket men i detta uttalandet säger du väl emot dig själv.Mikael_L skrev:
Elpriset i somras var skyhögt pga de höga gaspriserna eftersom tyskarna producerar mycket av sin el av gas (speciellt nu när de stängt ner mycket av sin egen kärnkraft)
Hade Sverige haft mera kärnkraft hade vi kunnat exportera mer och tyskarna hade behövt producera mindre av sin el av gas, vilket hade gett lägre priser. Dvs kärnkraften hade sänkt priset ännu mer om man hade räknat med de nuvarande priserna.
Nu hittade jag inte rapporten men jag undrar lite hur journalisten kan ha misstolkat slutsatsen så grovt? 30-50% lägre priser skriver de ju, mycket lägre än dina 6%.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg