E
Ulltand Ulltand skrev:
Till rubriken.

Det är egalt om Sveriges elproduktion är "bättre" än någonsin. Det enda som betyder något är om produktionen svarar mot den ökade förbrukning och att man kan producera även när det är vindstilla.

Sedan om man har system att man kan sälja till högsta pris i Europa så har vi ingen prisstabilitet alls oaktat produktion, då det alltid råder brist på "ren" där innan Polen och Tyskland har övergett kolet.
Ull tand. Detta ska inte vara en självklarhet. Att vi bara ska öka och öka. Husen ska vara passiva. Belysning ska vara Led. Nätagg ska inte bli varma. Och så vidare.

Jag tror du förstår verkligheten egentligen.

Din hushålls el finns det inga bekymmer med.

Men då du bjuder in Amazonas, Facebook, North Volt och ska tillverka stål i grön färg.

Ja, då har vi skapat ett problem.

Behöver vi detta för att vara konkurrens kraftiga i världen? För att kunna ge Kina en smocka på knäskålen?

Mycket möjligt.

Men kom inte och gnäll att äldre generationen gjort något fel.

Då det är vårt samhälle idag som är cancer sjukt.

Ruskigt bra tråd, hoppas de flesta av riksdagsledamöterna eller iaf de som ingår i regeringskonstellationen följer den.

Och sen flyger det grisar osv.

Men stort tack för en ruskigt bra tråd!

E El-Löken66 skrev:
Ull tand. Detta ska inte vara en självklarhet. Att vi bara ska öka och öka. Husen ska vara passiva. Belysning ska vara Led. Nätagg ska inte bli varma. Och så vidare.

Jag tror du förstår verkligheten egentligen.

Din hushålls el finns det inga bekymmer med.

Men då du bjuder in Amazonas, Facebook, North Volt och ska tillverka stål i grön färg.

Ja, då har vi skapat ett problem.

Behöver vi detta för att vara konkurrens kraftiga i världen? För att kunna ge Kina en smocka på knäskålen?

Mycket möjligt.

Men kom inte och gnäll att äldre generationen gjort något fel.

Då det är vårt samhälle idag som är cancer sjukt.
Det bli en dock närmast oundvikligt att elkonsumtionen ökar när vi ställer om till elfordon, bjuder in elintensiva företag och inte minst att befolkningen ökar.

• Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Glöm nu för allt i värden inte tid/timme aspekten - att bara räkna årsproduktioner funkar ju inte riktigt va...? Dvs va me när det inte blåser om natten?

//

• Gilla
big mike
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
För det har ju aldrig hänt förut. Och inte har inflation och räntor något med saken att göra.
Mig veterligen har ingen frusit ihjäl.
Helt ärligt...är du 5 år gammal? Du förstår inte kopplingen mellan ekonomisk död och kroppslig död? För mig och för de flesta skulle jag tro att en runda hos fogden är en ekonomisk död. För många är även att tvingas sälja sitt hus det, och för andra är det en själslig död.
Nej, och de rusande energipriserna har ju inget att göra med inflationen...eller? Vad tror du en producent av någon vara måste göra när el och nätpriserna fyrdubblas? Behålla, höja eller sänka priset ut mot återförsäljare? Vad tror du det företagets anställda måste få? Vad genererar allt detta tror du?

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Även om lite off-topic, läger några graf till diskussionen:
Spridningsdiagram: elpriset i SE3-området mot vindkraftsproduktion i Sverige 2022, linjär regression, korrelationskoefficient visas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spridningsdiagram, vindkrafts andel av förbrukningen, pris SE3 el, negativ korrelation, regressionslinje, formel, R^2-värde.
Skapa konto

När det blåser är elen billig (det visst alla).

Scatterplot visar timavvikelse i produktion för vind och kärnkraft i Sverige 2022.
Skapa konto

Vindkraft varierar oftare än kärnkraft, men när kärnkraft avviker är det i liknande omfattning än vindkraft OBS, positiva siffror innebär sänkt effekt för timme +1, dvs f.e. en reaktor som stängs ner).
Det år svårt för nätet att behöva förberedda sig för att en reaktor stängs ner oannonserat, något som händer några gånger och är även dimensionerande för nätet (O3 i Finland och kontrakterad reserv pga överdimensionering). Observera även att medan vindkraft varierar "långsamt" är avkopplingen av reaktorn ögonblicklig något som är av betydelse för aktiveringen av reserverna.

Graf över timvis variation av elproduktion från vind, kärnkraft och fossila bränslen i Sverige 2022.
Skapa konto

Till slut ser vi att vindkraft varierar kraftigare (timme för timme) än kärnkraft i genomsnitt, men varierar mindre än förbrukningen.

Data från svk.se.

• Spridningsdiagram, pris kontra exportandel, punkter, regressionslinje, eventuell korrelation, svensk export, grafisk analys.
    Skapa konto
R rehn skrev:
Nja... Det skulle nog räcka med att kablarna till kontinenten blir "mättade" så sjunker priset i Sverige.
Första som händer då är väl att någon lägger ner en till?

• Gilla
djac
  • Laddar…
Det finns väl två huvudvägar att gå.

Vindkraft, billigt när det blåser men svår elbrist och höga priser och ransonering när det är låg vind.

Planerbar kraft som i grunden är lite dyrare men stabil i alla lägen.

Jag hade hellre haft ett fast elpris på 1 kr över tid och stabil leverans än det motsatta.

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
E
Ulltand Ulltand skrev:
Det finns väl två huvudvägar att gå.

Vindkraft, billigt när det blåser men svår elbrist och höga priser och ransonering när det är låg vind.

Planerbar kraft som i grunden är lite dyrare men stabil i alla lägen.

Jag hade hellre haft ett fast elpris på 1 kr över tid och stabil leverans än det motsatta.
Nej. Detta stämmer inte. Har Ebba sagt det?

Okarlsson Okarlsson skrev:
Första som händer då är väl att någon lägger ner en till?
LOL! Dagens bästa kommentar! LOL!
Japp.

• Gilla
djac
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Nej, tyvärr Cáncer Man. Så tror jag inte dej om avfuktare. Tror inte heller dom VP vi har installerade räcker till vid 40 grader men det lär gå på hög varv i så fall.
Då har du någonting att testa nu då. Det finns en tråd där jag nämnde detta och en kvinna som sprang och testade. Hon lade upp bilder på sin energimätare när hon avläste effekten i de olika lägena. Testa skall du få se. Se det som mitt besparingstips till dig inför kommande somrar :)

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Då har du någonting att testa nu då. Det finns en tråd där jag nämnde detta och en kvinna som sprang och testade. Hon lade upp bilder på sin energimätare när hon avläste effekten i de olika lägena. Testa skall du få se. Se det som mitt besparingstips till dig inför kommande somrar :)
Tror knappast vi kommer upp i 40 graderntill sommarn men blir det så ska jag testa.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Den där rapporten är lite intressant att den fortfarande snurrar runt.
Du kan läsa den igen för att upptäcka att de kommer fram till möjligen 6% högre elpriser, men kanske allra viktigast, modelleringen är baserad på gas och kolpriser från 2019, dvs inte de 10 ggr högre som gäller nu.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Den där rapporten är lite intressant att den fortfarande snurrar runt.
Du kan läsa den igen för att upptäcka att de kommer fram till möjligen 6% högre elpriser, men kanske allra viktigast, modelleringen är baserad på gas och kolpriser från 2019, dvs inte de 10 ggr högre som gäller nu.
Håller med dig i mycket men i detta uttalandet säger du väl emot dig själv.

Elpriset i somras var skyhögt pga de höga gaspriserna eftersom tyskarna producerar mycket av sin el av gas (speciellt nu när de stängt ner mycket av sin egen kärnkraft)

Hade Sverige haft mera kärnkraft hade vi kunnat exportera mer och tyskarna hade behövt producera mindre av sin el av gas, vilket hade gett lägre priser. Dvs kärnkraften hade sänkt priset ännu mer om man hade räknat med de nuvarande priserna.

Nu hittade jag inte rapporten men jag undrar lite hur journalisten kan ha misstolkat slutsatsen så grovt? 30-50% lägre priser skriver de ju, mycket lägre än dina 6%.

E El-Löken66 skrev:
Tror knappast vi kommer upp i 40 graderntill sommarn men blir det så ska jag testa.
Testa oavsett värme i sommar, så du får se :) Det är gött att kunna kyla utan att det kostar så mycket :)

E
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Testa oavsett värme i sommar, så du får se :) Det är gött att kunna kyla utan att det kostar så mycket :)
Problemet är inte att hålla sej sval en svensk midsommar med 23 grader, detta kan jag utföra med en fläkt.

Men visst kan jag testa. :p

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.