E El-Löken66 skrev:
Problemet är inte att hålla sej sval en svensk midsommar med 23 grader, detta kan jag utföra med en fläkt.

Men visst kan jag testa. :p
Nu är jag förvisso i södern, men hade det stannat på 23 de senaste somrarna så hade jag varit glad. Det är uppe emot 30 i perioder här nere. Ibland bara några dygn, men ofta flera sådana perioder. Jag lider bara det är över 25.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
jag gissar att du aldrig läste (eller orkade igenom) mitt inlägg #190 här ovan...
Kan du inte göra en pedagogisk sammanfattning så man förstår kontentan av denna grafporr. Man brukar säja att mans ka förklara saker så även ett barn förstår. Vilket är extra viktigt om man ska kommunicera med politiker. För de har absolut inte förstått elsystemet, behov av svängmassa och att välfärden, säkerheten, industrin, jobben och utveckling är helt beroende av stabil, tillgänglig och billig energi. Sverige har en relativt sett fattig, överbelånad befolkning jämfört med övriga Europa vilket gör att dess rikare invånare är beredda att betala mer för den livsviktiga energin. Övriga Europas energibrist pga av slarvig och okunniga politiker driver fram höga elpriser eftersom även dessa nationer måste hålla industri, välfärd, jobb och utveckling igång.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kan du inte visa, med siffror, att "marknaden mättades" oftare före nedstängningen av R2 och R1.
Om det är så, måste det väl gå att visa?
Behöver inte bevisas. Inses lätt att exportkablarna lättare maxas om det finns mer produktion att ta av. Så varje extra produktionskälla (kärnkraft liksom vindkraft) gör att kablarna oftare maxas.

Det finns de som räknat på det och kommit fram till att priset skulle sänkts med 30-50%.
https://second-opinion.se/ringhals-1-och-2-skulle-gett-lagre-elpris/

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Testa oavsett värme i sommar, så du får se :) Det är gött att kunna kyla utan att det kostar så mycket :)
Att värmepumpen gör av med mindre effekt betyder ju inte att den kyler mer i förhållande till elförbrukning.

• Gilla
fiskbuggaren och 3 till
  • Laddar…
E
Nu är jag förvisso i södern, men hade det stannat på 23 de senaste somrarna så hade jag varit glad. Det är uppe emot 30 i perioder här nere. Ibland bara några dygn, men ofta flera sådana perioder. Jag lider bara det är över 25.
Då vet du inte vad lidande är. Åk till LA, Istanbul eller Akropolis då det är som varmast så ska du få smaka. Samma sekund du hoppar ur duschen är du genom svettig.

D Daniel 109 skrev:
Att värmepumpen gör av med mindre effekt betyder ju inte att den kyler mer i förhållande till elförbrukning.
Det handlar väl inte om att skapa ett arktiskt klimat? För mig handlar det om att sänka temperaturen eller öka komforten i mitt hem. Dock kan jag säga att jag stänger av avfuktningen när temperaturen når ner till typ 20-21 grader. Det är good enough för mig om somrarna.

E El-Löken66 skrev:
Då vet du inte vad lidande är. Åk till LA, Istanbul eller Akropolis då det är som varmast så ska du få smaka. Samma sekund du hoppar ur duschen är du genom svettig.
Jag har varit i Dubai. Det var som att gå in i en vägg när man gick ut från flygplatsen. Det är luftfuktigheten som tar kål på en. Inte så mycket temperaturen i sig.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Men ingen är tvingat att sälja el till priserna som sätts på elbörsen. Ett elbolag som producerar vattenkraft till låga kostnader kan sälja elen till vilket pris som helst (t ex ett lågt pris) till den lokala bagaren. Men girigheten leder till annat.
Ja det finns PPA:s men jag läste någonstanns att 90% av all el säljs på Nordpool. Om vi skall återgå till något som relaterar till elproduktionen så har ju vindkraftskoperativ behövt höja priset pga av att när det inte blåser tillräckligt så måste de köpa på spotmarknaden. Men detta beskriver ju bara följdeffekten och inte själva orsaken till det högre priset.

harka harka skrev:
några reflektioner över det där med elpriset... man får ju så lätt intryck av att det är nedläggningen av Ringhals 1 och 2 som är den stora boven och att det är ett inhemskt svenskt problem – eller att nedstängningen av tysk kärnkraft skulle vält hela Europa över ända

en påverkan har nedläggningarna förstås haft, men den dominanta faktorn är utvecklingen utav gaspriset

man kan börja med att göra en utblick över Europa och titta på historien

[bild]

här har vi då elpriset i 26 olika länder (54 elområden genom den nioåriga historien)

– den infällda kartan visar de ingående länderna i statistiken, och färgen hur många år jag har data från dessa, de allra flesta ända från 2015 fram till idag, 21 februari

– dygnsmedelvärden omformas till veckovärden och den 25e och 75e percentilen för varje vecka beräknas och redovisas med det bredare brandgula bandet

– den blå linjen visar veckogenomsnittet för i SE3, som allt som oftast ligger under den 25e percentilen

– längst ner nedstängning av svenska och tyska reaktorer

några iakttagelser kring elpriserna:
– stängningen av Oskarshamn 2 gick obemärkt förbi

– stängningen av Ringhals 2 följdes av sjunkande elpriser

– stängningen av Ringhals 1 följdes av en viss uppgång, även om den verkar till stor del sammanfalla med en allmän uppgång i Europa under våren 2021

– men den stora prisstegringen – som senare kommer utmynna i flera elprisstöd från allehanda regeringar – inleds först under andra halvåret 2021 när Ryssland börjar strula med gasleveranserna och elpriserna kulminerar(?) ett år senare

men det hindrar inte energiministern att sammanfatta läget med denna missvisande graf:

[bild]

sen verkar det finnas de som menar att elpriserna sköt i höjden när Tyskland stängde ner tre reaktorer för lite drygt ett år sedan – känns ändå lite märkligt att elpriserna i Europa steg så kraftigt ett halvår innan de stängdes ner (och elpriserna brydde sig förstås inte noterbart vid tidigare stängningar)

jamen, det skulle varit så mycket bättre om vi haft kvar våra kärnkraftverk!

ja, om vi både hade haft kvar reaktorerna och byggt ut vindkraften på liknande sätt som gjorts – men det är inte något realistiskt scenario

låt oss jämföra det senaste året med året tjugo år tidigare – 2002, när vi hade 11 reaktorer i drift (till och med Barsebäck 2 fanns kvar)

[bild]

de övre graferna i bilden nedan visar den samlade elproduktionen från kärn-, vind- och solkraft (dessa producerar allt när de kan medan övrig produktion från värme- och vattenkraft anpassas till behovet)

– den gula linjen visar produktionen 2002 (enbart kärnkraft) och under första kvartalet genererades mellan 8 och 9 GW, medan under andra kvartalet spred produktionen mellan 4 och 8.5 GW (främst beroende på årligt underhåll av reaktorerna)

– den svarta linjen visar produktionseffekten under 2022 (med de tre kraftkällorna) och den varierar klart mera, under första kvartalet mellan 6 och 17 GW, och under det andra kvartalet mellan 5 och 16 GW

så det är en betydligt större variation i elproduktionen, men generellt på en klart högre nivå än den var tjugo år tidigare, vilket den grönstreckade ytan illustrerar

den nedre halvan i bilden visar så på elpriset i fjol – det varierade en hel del och generellt så var elpriset lägre när elproduktionen var hög, och vice versa

om man då funderar på den elproduktion vi hade i fjol, och den vi hade för tjugo år sedan – då inser man att de gröna plupparna skulle vi nog inte ha upplevt så mycket utav i fjol med det elsystem vi hade med 11 reaktorer, vi såg aldrig någon elproduktion högre än 9 GW på den tiden

sen kan priset ändå ha gått ner i Sverige, då våra omgivande länder troligen skulle haft god vindproduktion och därmed lägre priser

avslutar med motsvarande grafer för tredje och fjärde kvartalet också, för att ge den kompletta bilden av fjolåret

[bild]

dessa två kvartal 2022 påverkas förstås negativt utav den tidiga och utdragna vinterdvalan Ringhals 4 som inleddes 4 juli

så jo, vi har haft volatila priser senaste 18 månaderna eller så, men hellre blandningen av "gröna och röda pluppar" än ha varit förvisad till enbart de "röda plupparna"

om det är det är konsekvensen med att vi har ...ett nedmonterat elsystem... då gillar jag nedmonterade elsystem!
en påverkan har nedläggningarna förstås haft, men den dominanta faktorn är utvecklingen utav gaspriset
harka harka skrev:
några reflektioner över det där med elpriset... man får ju så lätt intryck av att det är nedläggningen av Ringhals 1 och 2 som är den stora boven och att det är ett inhemskt svenskt problem – eller att nedstängningen av tysk kärnkraft skulle vält hela Europa över ända

man kan börja med att göra en utblick över Europa och titta på historien

[bild]

här har vi då elpriset i 26 olika länder (54 elområden genom den nioåriga historien)

– den infällda kartan visar de ingående länderna i statistiken, och färgen hur många år jag har data från dessa, de allra flesta ända från 2015 fram till idag, 21 februari

– dygnsmedelvärden omformas till veckovärden och den 25e och 75e percentilen för varje vecka beräknas och redovisas med det bredare brandgula bandet

– den blå linjen visar veckogenomsnittet för i SE3, som allt som oftast ligger under den 25e percentilen

– längst ner nedstängning av svenska och tyska reaktorer

några iakttagelser kring elpriserna:
– stängningen av Oskarshamn 2 gick obemärkt förbi

– stängningen av Ringhals 2 följdes av sjunkande elpriser

– stängningen av Ringhals 1 följdes av en viss uppgång, även om den verkar till stor del sammanfalla med en allmän uppgång i Europa under våren 2021

– men den stora prisstegringen – som senare kommer utmynna i flera elprisstöd från allehanda regeringar – inleds först under andra halvåret 2021 när Ryssland börjar strula med gasleveranserna och elpriserna kulminerar(?) ett år senare

men det hindrar inte energiministern att sammanfatta läget med denna missvisande graf:

[bild]

sen verkar det finnas de som menar att elpriserna sköt i höjden när Tyskland stängde ner tre reaktorer för lite drygt ett år sedan – känns ändå lite märkligt att elpriserna i Europa steg så kraftigt ett halvår innan de stängdes ner (och elpriserna brydde sig förstås inte noterbart vid tidigare stängningar)

jamen, det skulle varit så mycket bättre om vi haft kvar våra kärnkraftverk!

ja, om vi både hade haft kvar reaktorerna och byggt ut vindkraften på liknande sätt som gjorts – men det är inte något realistiskt scenario

låt oss jämföra det senaste året med året tjugo år tidigare – 2002, när vi hade 11 reaktorer i drift (till och med Barsebäck 2 fanns kvar)

[bild]

de övre graferna i bilden nedan visar den samlade elproduktionen från kärn-, vind- och solkraft (dessa producerar allt när de kan medan övrig produktion från värme- och vattenkraft anpassas till behovet)

– den gula linjen visar produktionen 2002 (enbart kärnkraft) och under första kvartalet genererades mellan 8 och 9 GW, medan under andra kvartalet spred produktionen mellan 4 och 8.5 GW (främst beroende på årligt underhåll av reaktorerna)

– den svarta linjen visar produktionseffekten under 2022 (med de tre kraftkällorna) och den varierar klart mera, under första kvartalet mellan 6 och 17 GW, och under det andra kvartalet mellan 5 och 16 GW

så det är en betydligt större variation i elproduktionen, men generellt på en klart högre nivå än den var tjugo år tidigare, vilket den grönstreckade ytan illustrerar

den nedre halvan i bilden visar så på elpriset i fjol – det varierade en hel del och generellt så var elpriset lägre när elproduktionen var hög, och vice versa

om man då funderar på den elproduktion vi hade i fjol, och den vi hade för tjugo år sedan – då inser man att de gröna plupparna skulle vi nog inte ha upplevt så mycket utav i fjol med det elsystem vi hade med 11 reaktorer, vi såg aldrig någon elproduktion högre än 9 GW på den tiden

sen kan priset ändå ha gått ner i Sverige, då våra omgivande länder troligen skulle haft god vindproduktion och därmed lägre priser

avslutar med motsvarande grafer för tredje och fjärde kvartalet också, för att ge den kompletta bilden av fjolåret

[bild]

dessa två kvartal 2022 påverkas förstås negativt utav den tidiga och utdragna vinterdvalan Ringhals 4 som inleddes 4 juli

så jo, vi har haft volatila priser senaste 18 månaderna eller så, men hellre blandningen av "gröna och röda pluppar" än ha varit förvisad till enbart de "röda plupparna"

om det är det är konsekvensen med att vi har ...ett nedmonterat elsystem... då gillar jag nedmonterade elsystem!
gaspriset… Diagram som visar pris för naturgasimport till EU, 20.18 USD/MMBtu i januari 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hustobbe77 Hustobbe77 skrev:

gaspriset…[bild]
Om vi inte varit länkade till länder med hög gaskonsumtion så hade vi aldrig blivit påverkade av gaspriset. Alltså är det exportkravet och att våra politiker särar på skinkorna för EU som är orsaken till de höga elpriserna.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Mikael_L

gaspriset…[bild]
Det är en väldigt underlig graf du har hittat, jag undrar vad den egentligen beskriver.
Vill du se gaspriset i Europa ska du leta reda på "Dutch TTF gas Price", som är den börs som gasen i Europa handlas på.

K krfsm skrev:
Det syns ju aptydligt att vintern -20 så exporterade Norge massor till oss, men vintern -21 gjorde de helt plötsligt inte det. Varför, tro? Kan det vara för att de i maj -21 invigde NordLink - 1400 MW till Tyskland och i oktober -21 invigde North Sea Link - 1400 MW till UK.
Om inte jag minns fel så öppnade North Sea Link bara med halv effekt till en början. Men jag tror att kombinationen av allt detta plus minskad effekt i SE3 och SE4 gjorde att priset stack iväg.

Iaf den 13:e mars är det tänkt att OL3 kommer igång. Den 19:e ska R4 komma igång. Det borde ge en tydlig förändring i priset.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Han syftar säkert på officiella starten, som enligt senaste uppgifterna är 15/4.

F.ö. har han rätt i att det "ligger som vanligt några månader bort". Påbörjad elleverans har legat två-tre veckor fram i tiden i ungefär en månad nu...
jo precis, det jag tänker på i första hand är när bolaget säger att den nya finska reaktorn ska gå i reguljär, kommersiell drift – det är inte så intressant att titta på när de säger att de ska återuppta testdriften som ju är till intet förpliktigande

och de har hitintills aldrig fullföljt något testschema – enbart i fjol ändrades planen för testdrift hela 245 gånger, och hitintills i år har den redan ändrats 39 gånger...

men jovisst, driftstarten är "nära nu" – men alltid lika gäckande undflyende ("haren och sköldpaddan")

Linjediagram visar månader kvar till Olkiluoto 3 kärnkraftverks driftstart från januari 2022 till idag.
Skapa konto

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
gaspriset… [bild]
din graf är nog i och för sig korrekt, men...
– den visar månadsvärden (då missar man den mycket volatila prisvariationen på gas – en dag till nästa – som gör att priset hoppar omkring vid diverse olika händelser)

– den börjar våren 2021 och då missar man det gas-glada (billiga) 2020

– energienheten de använder är inte MWh som vi är mer vana med, utan i stället Million British Thermal Units och då ser prisnivån obekant ut för en del [av forumets nördar]

själv brukar jag beskriva gaspriset och kopplingar till diverse händelser i denna diagramform:

Graf visar naturgaspriser i Europa över tid, med toppar och faktorer som påverkar.
Skapa konto

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Om vi inte varit länkade till länder med hög gaskonsumtion så hade vi aldrig blivit påverkade av gaspriset. Alltså är det exportkravet och att våra politiker särar på skinkorna för EU som är orsaken till de höga elpriserna.
du får nog träna på knipövningarna – det finns väl inget grannland till Sverige som inte har gas i sin elproduktion, eller som sitter ihop med länder som har det

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.