D Daniel 109 skrev:
Över tid kommer det att blåsa ungefär lika mycket och solen kommer att lysa ungefär lika mycket. Men vet inte vilken vecka det blåser. Men att det kommer att blåsa vet man.
Över flera år ja, men vissa år blåser det lite och vissa år så skiner solen mindre på markytan. Denna juli har det blåst ovanligt mycket.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Över tid kommer det att blåsa ungefär lika mycket och solen kommer att lysa ungefär lika mycket. Men vet inte vilken vecka det blåser. Men att det kommer att blåsa vet man.
Vi snackar inte över tid, vi snackar över timmar och dagar. Elproduktionen måste vara konstant i det samhälle vi har byggt upp.

Attitudeswe
A Anders_Nilsson skrev:
Vi snackar inte över tid, vi snackar över timmar och dagar. Elproduktionen måste vara konstant i det samhälle vi har byggt upp.
Då är väl elenprisets volatilitet för litet?

Om bagerierna valde att stå still dagar elen var dyr så skulle man som konsument kunna äta gammalt bröd, flingor eller knäckebröd. Eller så väljer bageriet att göra bröd och konsumenten att köpa trots att elen är dyr och då får produkens pris också bli volatilt.

Om man prompt måste ha färskt bröd så får priset gå upp 5kr om elen var 5kr dyrare än normalt den natten. Butikerna har väl digitala skyltar idag, så vad hindrar detta?

Avtalet med anställda skulle också kunna inkludera ett visst antal extra (min-max antal), men påtvingade semesterdagar där lönen bara är 80%

A Anders_Nilsson skrev:
Det jag försöker säga är att det inte alls är viktigt att elpriset är stabilt övervtimmarcoch dagar. Det är över månader och år det är problematiskt om det varierar. Men naturligt vis behöver det finnas el hels tiden. Men det behöver inte vara till ett fast pris.

Attitudeswe Attitudeswe skrev:

Om bagerierna valde att stå still dagar elen var dyr så skulle man som konsument kunna äta gammalt bröd, flingor eller knäckebröd. Eller så väljer bageriet att göra bröd och konsumenten att köpa trots att elen är dyr och då får produkens pris också bli volatilt.

Om man prompt måste ha färskt bröd så får priset gå upp 5kr om elen var 5kr dyrare än normalt den natten. Butikerna har väl digitala skyltar idag, så vad hindrar detta?

Avtalet med anställda skulle också kunna inkludera ett visst antal extra (min-max antal), men påtvingade semesterdagar där lönen bara är 80%
Alla dessa ting för att "försvara" en energiproduktion som inte alltid levererar? Är det alltså det framtida samhället vi skall behöva acceptera? .. tillåt mig att vara fortsatt skeptisk till den utvecklingen.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Attitudeswe
D Dayangel skrev:
Alla dessa ting för att "försvara" en energiproduktion som inte alltid levererar? Är det alltså det framtida samhället vi skall behöva acceptera? .. tillåt mig att vara fortsatt skeptisk till den utvecklingen.
Varför skall vi ha ett planekonomiskt samhälle där man subventionerar vissa saker så att dom har ett konstant pris? Låt sakar kosta vad dom kostar att tillhandahålla vid varje tid.

Bidragsnivåerna för dom som inte kan tjäna pengar själva får också bli volatila och kopplas till KPIF.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…

Återigen, modern industriproduktion är inte gjord för att starta och stoppa beroende på elpriset. Ja, om medelpriset (jag förutsätter konstant produktion) är normalt över dygnet så klarar man det. Och det där du säger om att använda anställdas semester som buffert är något som inte ens går hem i Kina. Tro mig, jag har arbetat i Kina och du får problem med personalomsättning vilken driver kvalitetsproblem.

• Gilla
C.Ö
  • Laddar…
Varför skall vi ha ett planekonomiskt samhälle där man subventionerar vissa saker så att dom har ett konstant pris? Låt sakar kosta vad dom kostar att tillhandahålla vid varje tid.

Bidragsnivåerna för dom som inte kan tjäna pengar själva får också bli volatila och kopplas till KPIF.
Jag föreslår att vi i stället tar ut en skatt på 25% av priset för producerad el vilken används för att jämna ut priset. Ni kan tycka vad ni vill om planekonomi men det är så världen fungerar. Den största delen av ekonomin består inte av människor som sitter på en beach i Thailand och chillar och som plockar upp datorn och börjar arbeta först när priset stigit till en acceptabel nivå. Planekonomi behövs helt enkelt i viss mån.

Attitudeswe
A Anders_Nilsson skrev:
Återigen, modern industriproduktion är inte gjord för att starta och stoppa beroende på elpriset. Ja, om medelpriset (jag förutsätter konstant produktion) är normalt över dygnet så klarar man det. Och det där du säger om att använda anställdas semester som buffert är något som inte ens går hem i Kina. Tro mig, jag har arbetat i Kina och du får problem med personalomsättning vilken driver kvalitetsproblem.
Just därför säkrar väl Industrin sitt elpris, stålpris, batterileveranser, bränsletillägg osv på långa terminer så att dom kan offerera en produkt år innan den levereras...

Om varumärket/leveranssäkerheten för bageriet är viktigt får väl dom också säkra upp spannmål och el på långa terminer men med täta intervall och se till att bara lika duktiga på det som sina konkurrenter

• Gilla
Dilato
  • Laddar…

Människor strävar uppenbarligen efter någon form av förutsägbarhet och samhället vi har idag är ju stöpt i den formen. Jag gissar på att de flesta önskar en fortsättning på detta och att din dystopi inte kommer tolereras av många.

A Anders_Nilsson skrev:
Planekonomi behövs helt enkelt i viss mån.
Nej.

Att enskilda företag och verksamheter planerar är inte planekonomi. Det är när staten planerar åt allt och alla man har planekonomi.

Det är den enorma skalan och den megalomana föreställningen att en liten grupp människor vet bäst som utmärker planekonomin, inte att man planerar i sig.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 3 till
  • Laddar…
P

Statistik över elanvändning; total förbrukning och nettoimport uttryckt i megawatt (MW).

• Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Här har vi länken som behövs för att kolla ifall det är överföringskapacitet mellan våra elområden som inte längre blev mättade när Ringhals 1 stängdes och som sen gav oss de höga priserna.
https://transparency.entsoe.eu/tran...ime.timezone_input=CET+(UTC+1)+/+CEST+(UTC+2)

Vassego.
Nu är det bara att sätta igång och bevisa på vilket sätt R1 och R2 ställde till med elbrist och skyhöga priser.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Här har vi länken som behövs för att kolla ifall det är överföringskapacitet mellan våra elområden som inte längre blev mättade när Ringhals 1 stängdes och som sen gav oss de höga priserna.
[länk]

Vassego.
Nu är det bara att sätta igång och bevisa på vilket sätt R1 och R2 ställde till med elbrist och skyhöga priser.
Det där är det fysiska flödet, vilket inte är prissättande, och som kan avvika högst avsevärt från vad som bokades dagen före. T.ex. om man jämför för 18-19 idag (senaste som har fysiska flöden på nordpool just nu), så hade SE3->SE2 5600 MW i bokningsbar kapacitet, 2509,2 MW bokades på dagen före-marknaden och 3668 MW användes faktiskt idag. Dvs man kan missta sig och tro att det fanns kapacitet över, fastän det egentligen var fullbokat men att allt inte utnyttjades i praktiken.

Jag har letat på transparency-siten, men har inte hittat kapaciteterna på dagen-före-marknaden där. (Det finns en sådan tab, men det verkar inte finnas värden för Sverige där.) Vilket är ett måste om man ska kunna räkna på prisscenarier överhuvudtaget. Du kan förmodligen få tillgång till de uppgifterna om du har ett konto på Nordpool.

Förutom det så finns problemet att kraftverkets drift påverkar vilka kapaciteter som finns på de olika länkarna. Det gör det nästan omöjligt att räkna med någon form av precision just på Ringhals, eftersom flera länkar troligen påverkas - SE3->SE4, SE3->NO1 och inte minst SE3->SE3LS. Det är inte ens säkert att vi skulle ha fått en summaallokering godkänd om R1 och R2 fortfarande existerade.

Det enda man egentligen kan veta är att SE3 förmodligen hade fått en något bättre kraftbalans (men inte motsvarande hela kraftverkens effekt) och att SE4 hade fått en något bättre balans då SE3->SE4 hade fått ökad kapacitet. Men ett tiotal megawatt hit eller dit kan vara skillnaden mellan Norrlandspris och Tysklandspris, så det är inte möjligt för oss lekmän att bevisa något.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.