805 451 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Va bra! Ökat utbud är ju den marknadsmässiga lösningen för att få ner elpriset.
Blir det mer negativa elpriser också?
Och försvinner pristopparna?
Blir det mer negativa elpriser också?
Och försvinner pristopparna?
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Många tycks glömma att vi har ett pågående och storskaligt krig i Nordeuropa. En del av prispåverkan sågs förra hösten/vintern, men exakt vad som helst kan hända framöver. Tex via ytterligare påverkan på våra känsliga försörjningssystem, inte minst alla dessa undervattensförbindelser som är mycket sårbara.
Det är inte utan anledning att jag scoutar runt efter vettiga dieseldrivna trefas elverk med hyfsad effekt.
Det är inte utan anledning att jag scoutar runt efter vettiga dieseldrivna trefas elverk med hyfsad effekt.
Vidkraft miljövänlig? Icke. Billig möjligen.blackarrow skrev:
Det går att reglera uteffekten med det finns några begränsningar i hur fort och hur mycket. Typ av reaktor och om bränslet börjar bli utbränt spelar in.
Jag har läst någon stans för många år sedan att man tagit bort de grå styrstavarna för snabbreglering för att de inte användes, inte behövdes. Antar det gav bättre bränsleekonomi.
Även om F3 och O3 är gamla så är de uppgraderade till moderna krav på tex säkerhet, men att ensamma klara reglera mot vind och dra på när solen går ner är väl tveksamt. Lastföljning utan intermittent produktion var inget problem, men att snabbt kompensera för snabba produktionsförändringar gör bäst med vattenkraftverk eller gasturbiner.
Men 20% produktionsökning går snabbt. Upp till 60% av effekten går bra att reglera, men sen blir det svårare.
Vill vi ens ha kärnreaktorer som styrs av automatiska reglersystem som styrs av elnätet eller elbörsen?
Jag vill påstå att vi i vår iver (politisk?) att få ner elpriset med billig miljövänlig vindkraft har passerat punkten för ”NO return”. Om vi undantar vattenkraften som är både bas och reglerkraft så kan inte längre ”baskraft” lösa problemet med intermittent elproduktion och skiftande (ibland orimligt höga) elpriser.
Nu återstår att låta utvecklingen fortsätta på marknadsmässiga grunder och låta annan teknik ta över lastregleringen även om den är dyrare än befintlig kärnkraft. Vilken annan billig kraftkälla kan användas och som har låg kapitalkostnad så den kan samexistera med vindkraft?
Vill man läsa mer om reglering så finns en rapport från Energiforsk/ Vattenfall från 2011.
Lastföljning i kärnkraftverk
Möjliga effektregleringar för svenska kärn- kraftverk utifrån ett internationellt perspek- tiv
[länk]
[bild]
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Även "billighetsfaktorn" får granskas en del. Många parametrar ingår i detta som tex hur stor del av installerad effekt som är tillgänglig när, jag antar detta är litet bättre på havsbaserad vindkraft men vet för litet.G Guzzen1 skrev:
Vad vi sett rätt tydligt nu under senaste sommaren inte minst är att elpriserna går mot noll eller strax därunder när det blåser litet lagom, detta gör det förmodligen svårt att få kalkylerna att gå ihop vad gäller vindkraft. För vindkraft kanske det kan tjänas in en del under vinterhalvårets relativt sett högre elpris men som sagt, jag vet för litet.
Bygger vi bara tillräckligt mycket vindkraft kommer vi pressa ner elpriset så vi får negativa elpriser dygnet runt (när det blåser). 😇
De som bygger kraftproduktion måste väl göra kalkylerna efter prognostiserat snittpris, och det lär sluta byggas när det blev tillräckligt lågt.
Vi elkonsumenter måste väl också lära oss att tänka snittpris över året mer än att bli förtvivlade över flera kr/kWh någon dag ibland och glädja oss över minuspris andra dagar.
Vi elkonsumenter måste väl också lära oss att tänka snittpris över året mer än att bli förtvivlade över flera kr/kWh någon dag ibland och glädja oss över minuspris andra dagar.
Kalkylen för de första 10 åren är nog extremt svår just nu. Redan 5 års planer får folk att se rött…hehe.Mikael_L skrev:
Det företag som bygger mest i norra Sverige just nu kanske inte ser räntan och payofftiden så som vi brukar räkna.
Se bara hur svårt det är att teckna ett vettigt fastelprisavtal.
Minuspriser har vi under så korta tider att det i princip saknar betydelse för snittpriset.Mikael_L skrev:
Värre är det med att sätta av några månadslöner på ett bankkonto för framtida vintriga elkriser.
Kanske kommer vi att diskutera den Kaliforniska modellen som diskuteras där borta?
Att betala elräkningen efter betalförmåga isf kostnaden.
De har iofs fler problem än vi har, som kraftledningar som förstörs i stora skogsbränder och dålig delstatsekonomi.
Liten djupdykning…
Vi kan kika på Kalifornien som har mycket vindkraft och (missade intäkter för) avgiftsreducering för nätanslutna solceller.Enligt University of California betalar man två till tre gånger mer än den faktiska kostnaden för att producera och distribuera elen. Det är slutsatsen i Berkeleys rapport”Designing Electricity Rates for An Equitable Energy Transition”.
https://www.nyteknik.se/energi/forslaget-i-kalifornien-inkomstbaserade-eltaxor/590634…Enligt University of California betalar man två till tre gånger mer än den faktiska kostnaden för att producera och distribuera elen. Det är slutsatsen i Berkeleys rapport ”Designing Electricity Rates for An Equitable Energy Transition”.
Enligt forskarna riskerar elräkningen att bli så hög att den slår undan benen på dem med små inkomster. Universitetet anser att Kalifornien kan lösa problemet genom att börja med inkomstbaserade eltaxor. Det skulle exempelvis kunna handla om en anpassad nätavgift. Det rapporterar Greentech Media.
Här finns kanske svaret på varför det finns så otroligt många MW installerad effekt i pipen, som nu väntar på tillstånd och har samråd osv.blackarrow skrev:
De vet värdet att bli först och få bygga nu, när ett antal av dessa byggen är igång eller slutförda, så har elpriset hamnat i en nivå att det inte längre klarar kalkylen.
Så den som missar tåget nu, tappar alla möjligheter.
Jag har faktiskt undrat lite över hur den otroliga mängd vindkraft som försöker få starttillstånd ska kunna byggas, dvs allt, det skulle ju leda till minuspriser nästan hela året om.
Men nu kom jag på att det är de också medvetna om, och vet att det blir bara 20-30% som kommer byggas, så kommer man inte med bland dessa 20% första, så spricker kalkylen.
Ha DU räknat ut vad ditt årsmedelpris blev?blackarrow skrev:
Känner du någon som har räknat?
Jag har ärligt talat inte idats, men borde kanske göra det ...
Nej, jämför bara mitt månadspris, sporadiskt…Mikael_L skrev:
Nej…Mikael_L skrev:
Vad finns att jämföra med egentligen?Mikael_L skrev:
Mig veterligen finns ingen historisk statistik över fastprisavtal.
Jamöra med nordpolstatistik utan korrigering för förbrukningsprofil, årstidsprofil mm blir ju meningslöst?
Jämföra med andras (skryt)priser (här på Byggahus) där de sällan anger vad som ingår?
Jag hade en period då jag kunde räkna ut hur mycket dyrare eller billigare ett rörligt avtal skulle medan jag lyssnade till telefonförsäljarna.
Sen låste jag på 3 år vid rätt tillfälle, men sånna avtal löper ju ut.
Nu ”har jag tappat det”… (både avtalet och förmågan).
Kanske man kunde göra något roligt i HA till nästa vinter?
Mata in elräkningarna i ett Excelark är väl inte så kul? Inte svårt iofs.
Jämföra det rena elpriset eller baka in alla kostnader?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 313 inlägg
Du menar först subventionera (exempelvis) den besuttna medelklassens solceller, sen försöka komma på ett sätt att få den att själv betala för det trots sllt?blackarrow skrev:
Verkar vara enklare att inte förstöra sitt system med skeva incitament till att börja med än att dubbla dem.
Ett stabilt elsystem har inte premierats på länge. Just-in-time för vårt elsystem med subventionerad väderbaserad elproduktion som inte har krav på sig att tillhandahålla kapacitet är baserade på två saker:Nötegårdsgubben skrev:
1. Det går att importera om vi har brist
2. Det kommer lagringslösningar som fungerar och är billiga
Nummer 1 har visat sig vara en enorm risk men även att det lett till att vi kan få extrema pristoppar om vi inte exporterar tillräckligt mycket el.
Nummer 2 ser vi resultatet av idag i Tyskland. En cementering av fossil elproduktion i decennier framöver.
Nej, det blir inte minuspriser året runt. Så illa fungerar inte nordpol. 😇Mikael_L skrev:
Här finns kanske svaret på varför det finns så otroligt många MW installerad effekt i pipen, som nu väntar på tillstånd och har samråd osv.
De vet värdet att bli först och få bygga nu, när ett antal av dessa byggen är igång eller slutförda, så har elpriset hamnat i en nivå att det inte längre klarar kalkylen.
Så den som missar tåget nu, tappar alla möjligheter.
Jag har faktiskt undrat lite över hur den otroliga mängd vindkraft som försöker få starttillstånd ska kunna byggas, dvs allt, det skulle ju leda till minuspriser nästan hela året om.
Men nu kom jag på att det är de också medvetna om, och vet att det blir bara 20-30% som kommer byggas, så kommer man inte med bland dessa 20% första, så spricker kalkylen.
Sen kan väl SvK neka leveranser om det skulle göra transmissionsnätet instabilt.
Kan inte Vestas göra en programvara som optimerar produktionen och lägsta priset mot tex 30 öre/kWh eller är det kartellbildning?
Man får förstås ha med alla stora vkv Siemens, Enercon osv.
Börjar man projektera och plöja ner pengar så vill man bygga. Kommer tillstånden är giltigheten tidsbegränsad så då gäller det att komma igång och inte stå där utan avtal vindkraftverk (som kan ha leveranstider).
Jag tror man bygger på spekulation med billigt kapital (från banker med dålig insyn, viss uppbackning av en viss stat ger väl en viss säkerhet iofs),
Pensionsfonder vet jag inte riktigt hur de räknar.
Det är inte Vanliga bolag med normala avkastningskrav som bygger mycket uppe i Norrland nu…
Vet inte riktigt hur det går till nu och med de riktigt stora vkparkerna, men när jag hade lite insyn så skrevs det kontrakt på mark som hamnar i en backlog eller lista rankad efter lönsamhet för projekten och sen gäller det att hitta investerare. Parker med Markägare som skrivit för bra kontrakt blir mindre attraktiva byggprojekt då de ger sämre lönsamhet.
Det har för övrigt redan hänt i västra Finland. Stopp tills nätet är utbyggt runt 2027-2028.blackarrow skrev: