805 287 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Är det samma pris på båda sidorna av en kabel oavsett vilket håll strömmen går vid en viss tidpunkt? Antar det om man kollar på svks hemsida. Det måste väl vara ett systemfel? Tranporter kostar ju alltid någonting. El bör vara dyrare på den sidan elen strömmar till, kabeln och dess hela system ska väl betalas?D djac skrev:Visst blir det höga priser men det blir det på bägge sidorna av kabeln, så det stimulerar absolut inte specifikt byggen i Tyskland, där det behövs. Jag skulle gärna se ett fördelningssystem som gynnar länder som byggt stabilt, som Sverige och som då riktat stimulerar utbyggnad hos de som ligger under i sin produktion, gärna kombinerat med avgifter på fossilt som ytterligare tydliggör byggandet av fossilfri produktion där det är underskott.
Om tomater kostar något i tex Spanien (förvisso utan moms nu vad jag förstår) så kostar samma tomater mer i Sverige, tranporten ink distributionen osv kostar en hel del. Tomat säljaren fick samma pris men olika pris till slutkund.
Bra tanke det.L Leif i Skåne skrev:Om du är elhandlare och köpt upp ett antal MWh billig kärnkraftsel för 29 öre / kWh och står i Ystad där det är en sladd till Tyskland som betalar 5kr/ kWh så häller du elen i sladden till Tyskland!
Samtidigt undrar Ystadsborna var elen blev av?
Du svarar, jag har mer el, vill ni ha el så får ni också köpa för 5 kr / kWh !!!
Men hade redan kabeln till Tyskland vart mättad med ström, så hade elhandlaren fått sälja sin el för 59 öre/kWh till Ystad , visserligen med 100% vinst.
Därför är elen dyr!
Hade vi haft kvar våra 4 helrenoverade kärnkraftverk så hade alltid kablar varit på Max och priset varit 34 öre/ kWh i Sverige.
Hur är det, hur nära är vi att mätta alla kablarna från SE4?
Sammanställ, jag lägger gärna in datat i mitt ark om du vill sen.
Kolla upp det där mer, det är intressant.A Alexn72 skrev:
Vi ska dock inte glömma att det är mindre än en halv procent av förra årets produktion, så det blir ju liksom ingen tårtbit i diagrammet typ.
Men kolla upp varför de körde så mycket 2022. Var det bara för att elpriserna gick upp så pass högt att de kunde köra för att sälja på rent affärsmässiga grunder, dvs tjäna pengar, inte för att stötta vid effektbrist?
(Ungefär som att tyska och Polska kol och gaskraftverk startar så fort elpriset går över deras produktionskostnad).
Eller körde de allt detta som reservkraft?
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 287 inlägg
Jag håller fullt med första delen av detta. Elhandlaren väljer att sälja till Tyskland för 5 kr/kWh. Ingen tvingar honom till detta, enda motivet är att man tar vad man kan utan att kräkas. Girighet.L Leif i Skåne skrev:Om du är elhandlare och köpt upp ett antal MWh billig kärnkraftsel för 29 öre / kWh och står i Ystad där det är en sladd till Tyskland som betalar 5kr/ kWh så häller du elen i sladden till Tyskland!
Samtidigt undrar Ystadsborna var elen blev av?
Du svarar, jag har mer el, vill ni ha el så får ni också köpa för 5 kr / kWh !!!
Men hade redan kabeln till Tyskland vart mättad med ström, så hade elhandlaren fått sälja sin el för 59 öre/kWh till Ystad , visserligen med 100% vinst.
Därför är elen dyr!
Hade vi haft kvar våra 4 helrenoverade kärnkraftverk så hade alltid kablar varit på Max och priset varit 34 öre/ kWh i Sverige.
Andra delen, den med fyra reaktorer, nja. Jag är säker att elhandlaren hade sålt till Ystad för 5 kr även om kabeln tillfälligt varit ur funktion, och tutat i kunden att han måste pga höga priser på kontinenten.
Nä, det är inte så det funkar. Köper du på en marknad och säljer på en annan betalar handlaren för överföringen en kapacitetsavgift motsvarande skillnaden i marknadspris. Så handlaren får inte del av arbitraget. Det hamnar i praktiken hos kabelägarna som s.k. flaskhalsintäkter.T Thomas_Blekinge skrev:
Annars skulle nog var och varannan kotte syssla med marknadsöverskridande elhandel vid det här laget.
Kan man inte bygga en jättexportkabel till NO4? Så kan vi importera deras billiga el! Dom verkar ha superbillig el hela tiden. Om jag läser diagrammet rätt. En annan liten reflektion från tråden om att elpriset inte gått upp på grund av att vi stängt två kärnkraftverk. Kan vi inte stänga två till då? Eftersom det inte inverkar på elpriset. Kärnkraft är ju ändå lite farligare än vattenkraft, tycker jag iallafall.O Oaken skrev:
Då skulle den inte vara billig längre...O Oaken skrev:Kan man inte bygga en jättexportkabel till NO4? Så kan vi importera deras billiga el! Dom verkar ha superbillig el hela tiden. Om jag läser diagrammet rätt. En annan liten reflektion från tråden om att elpriset inte gått upp på grund av att vi stängt två kärnkraftverk. Kan vi inte stänga två till då? Eftersom det inte inverkar på elpriset. Kärnkraft är ju ändå lite farligare än vattenkraft, tycker jag iallafall.
..och glöm inte i sammanhanget att detta också är reservkraft för andra länder, mao kan det ha gått eller gått upp i högre beredskap för att någon utländsk producent begärt det.Mikael_L skrev:
Kolla upp det där mer, det är intressant.
Vi ska dock inte glömma att det är mindre än en halv procent av förra årets produktion, så det blir ju liksom ingen tårtbit i diagrammet typ.
Men kolla upp varför de körde så mycket 2022. Var det bara för att elpriserna gick upp så pass högt att de kunde köra för att sälja på rent affärsmässiga grunder, dvs tjäna pengar, inte för att stötta vid effektbrist?
(Ungefär som att tyska och Polska kol och gaskraftverk startar så fort elpriset går över deras produktionskostnad).
Fast, vår elproduktion har inte minskat, vi har bara justerat lite på hur den görs, så länge du kompenserar för produktionsbortfall så blir det ju ingen förändring.O Oaken skrev:Kan man inte bygga en jättexportkabel till NO4? Så kan vi importera deras billiga el! Dom verkar ha superbillig el hela tiden. Om jag läser diagrammet rätt. En annan liten reflektion från tråden om att elpriset inte gått upp på grund av att vi stängt två kärnkraftverk. Kan vi inte stänga två till då? Eftersom det inte inverkar på elpriset. Kärnkraft är ju ändå lite farligare än vattenkraft, tycker jag iallafall.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 242 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 242 inlägg
Enligt dem själva så startar verket bara när Svk beordrar dem att göra det och det är då för:Mikael_L skrev:
https://www.uniper.energy/sverige/nyheter/karlshamnsverket-redo-foer-vintern/
Jo men Uniper "mörkar" faktumet att de av kommersiella skäl kan köra ändå. Utåt ska man få intrycket att de är en "räddare".....BirgitS skrev:
"Övrig tid utanför avtalsperioden, är Karlshamnsverket tillgängligt för kommersiella bud på den nordiska elbörsen Nord Pool. En tillgänglighet som utnyttjas allt oftare i takt med att det svenska elsystemet fått brist på planerbar elproduktion samtidigt som andelen väderberoende elproduktion ökat."
Vilket de då gjort!
https://www.uniper.energy/sverige/nyheter/allt-mer-frekvent-drift-pa-karlshamnsverket/