pacman42 pacman42 skrev:
Nej, inte i Sverige. Småskalig bergvärme fungerar, men med vår mycket tjocka kontinentalplattor så är det långt ned till den outtömliga värmen.
Jag tänkte på Europa i stort.

K karlmb skrev:
Jag tänkte på Europa i stort.
Det gjorde inte jag. Tråden handlar om Sverige.

pacman42 pacman42 skrev:
Det gjorde inte jag. Tråden handlar om Sverige.
Ska vi klippa kablarna mot kontinenten nu?

K karlmb skrev:
Ska vi klippa kablarna mot kontinenten nu?
Nej, men de räcker inte till utan det är en lokal utbyggnad som behövs.

E Eje_19 skrev:
Om den solindustri-elen verkligen behövs, måste den ju ersättas med annan el de månader den producerar väldigt lite.
Hur har du tänkt dig att det ska gå till?
Vilka månader är det du då tänker på med lite sol och enorm förbrukning pga AC?

• Haha
djac
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, inte i Sverige. Småskalig bergvärme fungerar, men med vår mycket tjocka kontinentalplattor så är det långt ned till den outtömliga värmen.
Det är bara en fråga om kostnad.

Sjunker borrkostnad ytterligare, vilket är vad som förväntas, så kommer priset för geotermisk elproduktion att sjunka ytteerligare.
Även om elpris från geotermisk elproduktion idag i Sverige är högre än sol/vind så är den 2-3 ggr billigare än ny kärnkraft.

Och med billigare energibrunnar blir den än billigare.

Det är inte så att man nödvändigtvis måste borra ned till enorm värme. Det går att få ut elproduktion på lägre temp. Bara att den blir dyrare.

Geotermisk energi är antagligen det som kommer komplettera sol och vind och vatten framöver.

pacman42 pacman42 skrev:
Nej, men de räcker inte till utan det är en lokal utbyggnad som behövs.
Klart de gör. Expoerten kan upphöra de tider vi behöver el som nu och behöver vi ännu mer kan vi köpa tillbaka den från kontinenten. FÖ skulle många olika kraftslag i Sverige också kräva fler kablar för att få avsättning så där hamnar vi nog i slutändan.
Och det är OK enligt mig, handlel är bra, men man behöver inte tillämpa en 70% regel när inte ens EU-kommisionen tycker det är rimligt.

K karlmb skrev:
Expoerten kan upphöra de tider vi behöver el som nu o
Behöver vi verkligen el så kan vi ju inte exportera.
Man exporterar vid överskott/importerar vid underskott, det lär man sig i 5e klass.

Hur tänker du egentligen?
E det marginalprissättningen (som du erkänner du inte förstår) som spökar igen..?🤔

Att lägga exportrestriktioner på svenska privata producenter funkar självklart inte

• Älska
pacman42
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Man exporterar vid överskott/importerar vid underskott, det lär man sig i 5e klass.

E det marginalprissättningen (som du erkänner du inte förstår) som spökar igen..?🤔

Att lägga exportrestriktioner på svenska privata producenter funkar självklart inte
Eller kanske mer korrekt: Den som betalar mest får leverans.

Dvs så länge vi i Sverige pyntar mer kommer man i Finland, Norge, Danmark, Baltikum, Polen, Tyskland att leverera till elområden i Sverige.
Men det där är svårt att förstå för en del i forumet. (Ingen utpekad utan bara erfarenhet av inlägg). Man tror att kunder i Sverige inte får el i tid och otid.

Men bla pga av sådan här saker är tillväxt bra. Då kan man betala mer.

D daVinci skrev:

Dvs så länge vi i Sverige pyntar mer kommer man i Finland, Norge, Danmark, Baltikum, Polen, Tyskland att leverera till elområden i Sverige.
Men det där är svårt att förstå för en del i forumet. (Ingen utpekad utan bara erfarenhet av inlägg). Man tror att kunder i Sverige inte får el i tid och otid.

Alla får leverans, det är konsumtionen som sjunker med priset. Blir det tillräckligt dyrt så står fabrikerna still.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Z Zodde skrev:

Var fick du luft ifrån? Var skrev jag exportrestriktioner? Du lever i dimmor.

D daVinci skrev:

Det är helt OK att vi betalar mest, om prisnivån är rimlig.

K karlmb skrev:
Det är helt OK att vi betalar mest, om prisnivån är rimlig.
Så länge du betalar så är prisnivån rimlig.

• Gilla
Hemingway
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Så länge du betalar så är prisnivån rimlig.
Jaså? Jag får inte ha några synpunkter på priset bara för att jag köper?

K karlmb skrev:
Jaså? Jag får inte ha några synpunkter på priset bara för att jag köper?
På marknaden är det så: finns det någon som betalar så är priset rätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.