kashieda kashieda skrev:
jag som trodde att kärnkraften skattats ihjäl av rent ideologiska skäl
Det har den.
kashieda kashieda skrev:
och så visar det att det fanns fullt rimliga skäl för högre avgifter.
Kärnavfallsavgiften är inte en skatt, det är en tvingande avgift för just kärnavfallshantering. Straffbeskattningspengarna har politikerna däremot sedan länge bränt på hattar.

• Gilla
Daniel 109 och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Elpriset sätts väl nästan aldrig av kärnkraften i Sverige, så det är ju ägarna, inte konsumenterna som åker på den här smällen.

Johan Zachrisson Vinberg på Rapport slirar som vanligt på sanningen, och inte bara på denna punkt. Han är aktivist mer än journalist tyvärr.
Attans, jag som trodde det var Riksgälden som larmade.
Alla stora elproducenter är kärnkraftsägare, och du tror att det inte kommer att påverkar elpriset framöver?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kalkylerna-spricker-annu-dyrare-att-lagra-karnavfallet

• Gilla
djac
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Alla stora elproducenter är kärnkraftsägare, och du tror att det inte kommer att påverkar elpriset framöver?

[länk]
Fast om producenterna kan ta ut högre priser och ändå få sälja - vad hindrar dem från att göra det även i läget där det inte finns en höjd avgift?

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Larmar och larmar, de har i uppdrag att räkna på avgiften. SVT larmar med sin framing.
D Dilato skrev:
Vi har marginalprissättning på el. Så länge som kärnkraften inte är dyraste kraftslag eller drar ner sin produktion pga. det här kommer det inte påverka elpriserna, nej.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
K krfsm skrev:
Fast om producenterna kan ta ut högre priser och ändå få sälja - vad hindrar dem från att göra det även i läget där det inte finns en höjd avgift?
Egentligen ingenting, men nu finns det ju en dokumenterad bekräftad anledning.

Om staten (via Vattenfall) och Uniper och Fortum MÅSTE dra in mera stålar för att finansiera slutförvaret, tror du inte att dom kommer att höja även priset på vattenkraften för att i vart fall delvis täcka företagets kostnader på kärnkraftsdelen?

Om alla stora leverantörer känner dig tvingade att höja priset kommer det väl inte att hjälpa att det finns någon eller några leverantörer som kan leverera en liten delmängd av totalen till lägre pris..

Men jag har egentligen ingen aning, " just guessing"

Får bara hoppas de designar "slutförvaret" så att man kan hämta upp dessa resurser att använda i breeder-reaktorer som är i pipen. Som bonus får man att avfallet endast behöver några hundra år att klinga av, alltså väsensskilt från nuvarande avfallsplanering.

• Gilla
Emil.P och 2 till
  • Laddar…
Slutförvaret är väl den ideala platsen att bygga just en breeder, gott om bränsle nära😀

• Älska
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
wildeside
Att elproduktionen är bättre än någonsin hjälper inte mej speciellt mycket i vad jag tycker om elmarknaden.
Räkning i Juni
Elkostnad 383 kr, 31 procent av räkningen.
Abonnemangskostnad 505 kr, 41 procent av räkningen.
Skatter 353 kr, 28 procent av räkningen.
Är inte speciellt nöjd eller imponerad av den fördelningen när abonnemanget överstiger elkostnaden och skatten är nästan i nivå med elpriset.
Snart löper mitt fastpris ut och då ökar mina elkostnader med i genomsnitt nästan 90 procent om jag skulle teckna ett nytt fastpris abonnemang.

wildeside wildeside skrev:
Att elproduktionen är bättre än någonsin hjälper inte mej speciellt mycket i vad jag tycker om elmarknaden.
Räkning i Juni
Är inte speciellt nöjd eller imponerad av den fördelningen när abonnemanget överstiger elkostnaden och skatten är nästan i nivå med elpriset.
Snart löper mitt fastpris ut och då ökar mina elkostnader med i genomsnitt nästan 90 procent om jag skulle teckna ett nytt fastpris abonnemang.
Jag hoppas att du inte har höga effekttoppar då effektavgifterna kommer till ditt elnät...

Därför tecknar du inte ett fastprisavtal.
Mitt fasta 63 öre gick ut sept 2022 och jag gick till månadsrörligt Skekraft.

Visst var det surt men det var hanterbart, särskilt med alla elstöd.
Viktigast är att det är låga påslag och avgifter, jag hade tur och lyckades få ett avtal med 10 öre rabatt per kWh i 12 månader, ingen månadsavgift.
Nu blir väl inte lika roligt i år...men vi får se.

Räkning i Juni
Jag hade tagit timpris, men då kan jag iofs styra både värme, varmvattenproduktion och laddning av elbilarna till de billigaste timmarna

wildeside
Självklart kommer jag inte teckna något nytt fastpris avtal med rådande elpriser.
Men har förberett mej på höga elpriser i vinter.
Dieselelverk och för uppvärmning kan jag elda på med dieselvärmare, gasolvärmare eller ved.
Diesel och gasol är inte så dyrt om man har eget företag som har grävmaskiner, lastbilar m.m.😂
Känns som miljöpartiet och skatteverket drog en nitlott den här gången.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Stiger priset över låt oss säga 3 kronor kommer alla partier att slåss om att kompensera "den lilla människan" återigen.
Alternativet är att åka ur riksdagen i nästa val, och det vet dom.

• Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
wildeside
D Dilato skrev:
Stiger priset över låt oss säga 3 kronor kommer alla partier att slåss om att kompensera "den lilla människan" återigen.
Alternativet är att åka ur riksdagen i nästa val, och det vet dom.
Då får man hoppas att inget parti slåss om el kompensation så att alla partier åker ur riksdagen.
Då kanske vi får in lite friska vindar i politiken.

• Haha
OramaC och 1 till
  • Laddar…
Då får man hoppas att inget parti slåss om el kompensation så att alla partier åker ur riksdagen.
Då kanske vi får in lite friska vindar i politiken.
"Friska vindar i politiken" påminner mig om bert och Ians ny demokrati med "drag under galoscherna".

• Haha
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.