805 319 läst ·
22 107 svar
805k läst
22,1k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Tyvärr lär det inte bli av, för mycket tid och för lite ekonomisk vinst. Jag tjänar så mycket mer på andra saker jag gör, så som att timoptimera min förbrukning. Det har på bara ett år betalt min LLVP jag installerade i slutet av januari förra året. Och skall jag installera detta så behöver jag bygga mig en friggebod att ha det på...harka skrev:
spännande!
jag antar att du tänker mycket själv, men det är väl inte alla som har möjlighet att anlägga vridbara solceller (risk för bygglovkrav)
jag har själv funderat på att bygga en lite mindre anläggning på uthus/garage, kanske mest för att slippa försköna staden med illa anpassade svarta paneler på ett rött tegelpannetak med alla dess vinklar och vrår
(eller kanske allra mest för teknikens skull...)
fyra paneler lät spontant lite lågt, några ytterligare paneler verkar inte kosta särdeles mycket extra och kan ju vara bra för att lite fler dagar på året kunna ladda värmebatteriet (VVB) och/eller köra ACn på dagtid
hoppas att du skapar en tråd för projektet om det sjösätts – det vore intressant att följa!
hur landar du i den slutsatsen?pacman42 skrev:
Nederländerna har, som jag skrev tidigare, mest solceller per capita i Europa och väldigt mycket mikroproducenter – det vill säga svårt att mäta den faktiska produktionen, då mycket av solkraften konsumeras direkt av ägaren och aldrig hittar ut på nätet
tittar man lastkurvorna för Nederländerna så ser de rätt udda ut... (ja, jag vet att tråden handlar om Sveriges elproduktion... vi kan kanske se det som "ett scenario för Sverige i framtiden"?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
grafen visar det nederländska stamnätets elleveranser två veckor i januari respektive i maj (den 18 maj var det Kristi Himmelsfärd – Hemelvaart – och "klämdag" verkar inte vara någon unik svensk uppfinning)
– i januari pendlar elbehovet mellan 10 GW på nätterna upp till 16 GW på dagarna
– i maj var förbrukningen fortfarande 10 GW på nätterna, men på dagarna när solen gassar sjönk elbehovet ner till futtiga 1 GW
en ganska fascinerande graf...
harka skrev:
hur landar du i den slutsatsen?
Nederländerna har, som jag skrev tidigare, mest solceller per capita i Europa och väldigt mycket mikroproducenter – det vill säga svårt att mäta den faktiska produktionen, då mycket av solkraften konsumeras direkt av ägaren och aldrig hittar ut på nätet
tittar man lastkurvorna för Nederländerna så ser de rätt udda ut... (ja, jag vet att tråden handlar om Sveriges elproduktion... vi kan kanske se det som "ett scenario för Sverige i framtiden"?)
[bild]
grafen visar det nederländska stamnätets elleveranser två veckor i januari respektive i maj (den 18 maj var det Kristi Himmelsfärd – Hemelvaart – och "klämdag" verkar inte vara någon unik svensk uppfinning)
– i januari pendlar elbehovet mellan 10 GW på nätterna upp till 16 GW på dagarna
– i maj var förbrukningen fortfarande 10 GW på nätterna, men på dagarna när solen gassar sjönk elbehovet ner till futtiga 1 GW
en ganska fascinerande graf...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser det ut varje dag i Nederländerna rörande installerad sol vs produktion. Tyskland och Polen har mycket högre produktionsgrad på sin solel. När produktionsgraden i Tyskland och Polen sjunker pga mulet väder så sjunker den inte nämnvärt i Nederländerna. När det blåser så producerar solcellerna mindre. Produktionen från solpaneler leder ofta till negativa elpriser vilket är självreglerande, man skickar inte in el om man måste betala för det.
Nederländerna har extremt intressanta kurvor då de har en överetablering av solpaneler.
Medlem
· Halland
· 4 519 inlägg
Lösningen får bli att alla hus byggs med källare där man får plats med välisolerade acktankar så vi kan jämna ut över dygnet. Lite jobbigt på vintern dock när solen knappt går upp.
På sommaren får man väl göra hembränning och på hösten när man har lite mindre överskott och skörden kommer kör man inkokning.
Men solkraften är inget för Sverige eftersom vi har de vintrar vi har.
På sommaren får man väl göra hembränning och på hösten när man har lite mindre överskott och skörden kommer kör man inkokning.
Du ironiserar inte riktigt så mycket som du tror (misstänker jag). Det finns de som bygger en extra källare som de fyller med sand eller gips för att spara solvärme till vintern. Att ha en ack-tank är ju nästan standard för de som har plats redan (som man värmer på de billigaste timmarna under dygnet, just detta är dock inte på plats hos särskilt många).A Anders_Nilsson skrev:Lösningen får bli att alla hus byggs med källare där man får plats med välisolerade acktankar så vi kan jämna ut över dygnet. Lite jobbigt på vintern dock när solen knappt går upp.
okej, vet du hur produktionen är mätt/skattad?pacman42 skrev:
[bild]
Så här ser det ut varje dag i Nederländerna rörande installerad sol vs produktion. Tyskland och Polen har mycket högre produktionsgrad på sin solel. När produktionsgraden i Tyskland och Polen sjunker pga mulet väder så sjunker den inte nämnvärt i Nederländerna. När det blåser så producerar solcellerna mindre. Produktionen från solpaneler leder ofta till negativa elpriser vilket är självreglerande, man skickar inte in el om man måste betala för det.
Nederländerna har extremt intressanta kurvor då de har en överetablering av solpaneler.
den grå stapeln (18 GW för installerad solcellseffekt) är uppenbar, men hur skapas den brandgula biten? mycket är som sagt egenkonsumtion och en mindre del kommer från dedicerade solcellsparker (där rubb och stubb går ut på nätet) som låter sig mätas enkelt
i Tyskland tror jag att det ligger mer fifty-fifty mellan solcellsparker och takplacerade celler
Det är ju svårt att veta, men det är ju lustigt att den sålda kapaciteten ofta är ungefär densamma trots olika väder- det antyder att viljan att sälja varierar med priset. Det lär finnas problem med mätmetoden (precis som med den du visade ovan, även om den fångar andra aspekter). Produktionen kan vara nära noll under riktigt mulna dagar också. Dagens solelsproduktion är ungefär den dubbla mot snittet 30 dagar tillbaka, vilket ändå visar på att produktionen varierar kraftigt.harka skrev:
okej, vet du hur produktionen är mätt/skattad?
den grå stapeln (18 GW för installerad solcellseffekt) är uppenbar, men hur skapas den brandgula biten? mycket är som sagt egenkonsumtion och en mindre del kommer från dedicerade solcellsparker (där rubb och stubb går ut på nätet) som låter sig mätas enkelt
i Tyskland tror jag att det ligger mer fifty-fifty mellan solcellsparker och takplacerade celler
jag skulle nog inte försöka tolka deras (energymaps.com) data för just Nederländerna utan att ha mer kunskap – för den kan knappast visa produktionen då den redovisas närmast helt statiskt och aldrig högre än 5 GW från en 18 GW-anläggning...
Men 18GW är mer än vad landet behöver, så man kan ju inte räkna med att det finns köpare för alla 18GW. Inte konstigt att elpriset legat på -5€ i det landet...harka skrev:
18 GW installerad effekt lär kunna ge en toppeffekt runt 10 GW, ungefär i nivå med det inhemska effektbehovet en helglunch, men några GW under behovet en vardagslunch
i maj exporterade dom 2.2 TWh (till, i fallande ordning, Tyskland, Belgien, Storbritannien, Danmark och Norge) alltså i genomsnitt cirka 3 GW, och om exporten sker samlat under åtta timmar: 9 GW
i maj exporterade dom 2.2 TWh (till, i fallande ordning, Tyskland, Belgien, Storbritannien, Danmark och Norge) alltså i genomsnitt cirka 3 GW, och om exporten sker samlat under åtta timmar: 9 GW
Man måste ju ha så det räcker till AC'n ...? Eller hur?pacman42 skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 305 inlägg
Enig. Gas är mindre dåligt än kol, och diskussionen är genomtröskad. Ur mitt perspektiv slutar den med att intermittent kraft nu är beroende av fossilkraft, och att beroendet ökar med andelen intermittent kraft.harka skrev:
Jämfört med ett system främst baserat på fossilkraft är det förstås ett steg framåt (vi ska inte glömma att 85 % av dagens energiproduktion är fossil), men i mina ögon är det en dyr återvändsgränd om målet är fossilfri kraftproduktion.
Elektrolysörer i sig innebär inte gaslagring. H2 Green Steel som du nämner avser exempelvis inte att lagra vätgas. De kör direkt el—>vätgas—>stålproduktion.harka skrev:
Håller med. Jag ser bara inte hur de ska nå fram, och varför de ska subventioneras. Bättre då att bara beskatta koldioxidutsläpp.harka skrev:
så länge – i inledningen utav den stora avfossiliseringen – så tycker jag att både sol- och vindkraft bara leder till en reducerad användning av fossilkraft; på sikt behövs komplement och exakt hur de kommer att se ut vet vi nog inte, även om vi i höga Nord har det ganska välbeställt med vattenkraften
Ja där har vi hela problemet (eller halva åtminstone) tydligt definierat.Nötegårdsgubben skrev:
Enig. Gas är mindre dåligt än kol, och diskussionen är genomtröskad. Ur mitt perspektiv slutar den med att intermittent kraft nu är beroende av fossilkraft, och att beroendet ökar med andelen intermittent kraft.
Jämfört med ett system främst baserat på fossilkraft är det förstås ett steg framåt (vi ska inte glömma att 85 % av dagens energiproduktion är fossil), men i mina ögon är det en dyr återvändsgränd om målet är fossilfri kraftproduktion.
Jag sitter inte på lösningen, men jag försöker vara lite teknikoptimist, alltså rent generellt utan att ha en aning om hur det ska lösas.
Det kan ju bli kärnkraft till sist, genom att stötta den ekonomiskt, men det kliar ändå lite, då den är så kass på att agera som reglerkraft.
Min rant slutade alltså med att jag konstaterar att jag inte vet, men jag ser ju dock vartåt det bär, helt utan att någon styr dit speciellt aktivt.
För tillfället är pumpning av vatten den bästa lösningen. Men det krävs ju rejäla dammar/sjöar med fallhöjd. Norge har ju dessa så man kan misstänka att de kommer att öka kablarna till kontinenten för att ytterligare tjäna pengar på sin el.
Tyskland har förvånansvärt mycket pumpning, bland annat mha konstgjorda dammar.
I Sverige lär det nästintill vara omöjligt att få lov för dammar/sjöar med oumpning. (I södra Sverige).
Tyskland har förvånansvärt mycket pumpning, bland annat mha konstgjorda dammar.
I Sverige lär det nästintill vara omöjligt att få lov för dammar/sjöar med oumpning. (I södra Sverige).