Mikael_L Mikael_L skrev:
Själv förväntade jag mig dessa redan 2020.

Jag har också förväntat mig en kollaps av priserna på bostadsmarknaden sedan 2001.

Men jag kommer nog få rätt till sist, i något... i alla fall.
Ja, då blev man idiotförklarad av många när man påstod att nätet inte skulle kollapsa och att sannolikheten att man skulle bli bortkopplad var liten.

Mikael_L
Den gångna vintern skreks i högan sky som av stuckna grisar att det skulle bli roterande bortkopplingar.

Själv var jag extremt trygg i förvissningen att vi aldrig varit så långt bort från sådan åtgärd som i vinter. :)

Det var som att folk trodde högt elpris berodde på att vi hade en brist, eller att högt elpris gör att det snart kopplas bort av någon annan anledning.

Själv visste jag att det höga elpriset inte berodde på någon brist, all produktionskapacitet i Europa var ju intakt jämfört med åren innan.
Det höga elpriserna garanterade att inga producenter skulle komma på idén att stänga av produktion (ja utom ett gammalt politiskt beslut i tyskland som hotade några reaktorer).
Det höga priset garanterade däremot att Europa skulle använda mindre el än på länge.

Så klarar man bara av en sådan logisk kedja så förstod man att brist INTE skulle uppstå.

• Gilla
Fario och 2 till
  • Laddar…
D
Nissens Nissens skrev:
Det är ändå småpengar med tanke på vilken investering man gjort i solcellerna… det kommer att ta många år innan man får lönsamhet av sina solceller om priserna fortsätter så här.

Det är ju inte lönsamt förrän man fått tillbaka investeringen med ränta…
Så är det med den typen av intäkter, de kommer i mycket små doser men ofta och länge, tänk på bonden, köpa en sån skördetröska och sen får hen ingenting för ett korn, skandal!

D Daniel 109 skrev:
Ja, då blev man idiotförklarad av många när man påstod att nätet inte skulle kollapsa och att sannolikheten att man skulle bli bortkopplad var liten.
Enda anledningen till att vi undvek ett riktigt katastrofscenario i vinter var att vintern var ovanligt mild och att gaslagrena höll sig på en bra nivå och därmed hade vi goda importmöjligheter.

Hade vi haft en riktigt kall vinter hade vi inte haft samma diskussion idag. Så här skriver Svenska Kraftnät:

"Topplasttimmen vintern 2022/2023 inföll den 16 december, kl. 9-10. Att inte effektbrist inträffade, med två reaktorer ur drift, förklaras av en ovanligt låg elförbrukning. Förutom att temperaturen var några grader varmare än vad som bedöms vid en normalvinter, bidrog de höga elpriserna, samt informationskampanjer, generellt under vintern till en minskad elförbrukning i landet med mellan 5 och 9 procent, korrigerat för temperatur- och kalendereffekter. Därtill var importmöjligheterna goda. Under topplasttimmen importerade Sverige 3290 MWh/h. Som jämförelse importerade Sverige 1600 MWh/h under topplasttimmen vintern 2021/2022."

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Och håll i hatten för följande scenario:

"– Den stora utmaningen avseende effekttillräcklighet bedömer vi ligga några år bort. Vintern 2025/2026 pekar våra prognoser, givet att elektrifieringen av industrins processer fortlöper enligt plan, på en negativ effektbalans under topplasttimmen på 4900 MW h/h vid normalvinter, och 6300 vid en tioårsvinter (se diagram). Vintern därefter är jämförande siffror 8700 respektive 10300, säger Lowina Lundström."

https://www.svk.se/press-och-nyhete...aler-nar-det-ar-som-kallast-starks---3349573/

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Enda anledningen till att vi undvek ett riktigt katastrofscenario i vinter var att vintern var ovanligt mild och att gaslagrena höll sig på en bra nivå och därmed hade vi goda importmöjligheter.

Hade vi haft en riktigt kall vinter hade vi inte haft samma diskussion idag. Så här skriver Svenska Kraftnät:

"Topplasttimmen vintern 2022/2023 inföll den 16 december, kl. 9-10. Att inte effektbrist inträffade, med två reaktorer ur drift, förklaras av en ovanligt låg elförbrukning. Förutom att temperaturen var några grader varmare än vad som bedöms vid en normalvinter, bidrog de höga elpriserna, samt informationskampanjer, generellt under vintern till en minskad elförbrukning i landet med mellan 5 och 9 procent, korrigerat för temperatur- och kalendereffekter. Därtill var importmöjligheterna goda. Under topplasttimmen importerade Sverige 3290 MWh/h. Som jämförelse importerade Sverige 1600 MWh/h under topplasttimmen vintern 2021/2022."
Nej, även om det värsta scenariot enligt din beskrivning så skulle det inte leda till ett nedsläckt Sverige som det påstods. Dels skulle elpriset blivit ännu högre, men en större nerdragning av förbrukningen som följd. Om bortkopplingar ändå behövts så skulle det drabbat ett fåtal. Scenariot med ett nedsläckt Sverige är inte verkligt.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, även om det värsta scenariot enligt din beskrivning så skulle det inte leda till ett nedsläckt Sverige som det påstods. Dels skulle elpriset blivit ännu högre, men en större nerdragning av förbrukningen som följd. Om bortkopplingar ändå behövts så skulle det drabbat ett fåtal. Scenariot med ett nedsläckt Sverige är inte verkligt.
Det finns ingen som hittat på ett scenario med ett helt nedsläckt Sverige. Vem försöker du lura?

Det var så man utryckte sig i alla fall.

D Daniel 109 skrev:
Det var så man utryckte sig i alla fall.
Vem?

Och eftersom det kommer att vara industrin som ev knäcker elleveranserna så måste det ju vara industrin som får ta smällen OM den kommer. Hushållen drar ju hela tiden ner på den energislukande direkt eluppvärmningen genom installationen av tex VP och energisnålare vitvaror.

Svenska Kraftnät målar ju upp att under topplasttimmen kommer vi redan år 2027 vara nettoimportörer och under topplasttimmen ha ett importbehov av hiskeliga 8700 - 10300 MWh.

Det sannolika som kommer inträffa är att industrins elektrifiering kommer inte bli av för att priserna kommer bli tokhöga.

Det jag är lite osäker på är om Vattenfall eller andra har gett, eller kommer att ge, superbra fasta priser på långa kontrakt till industrier som håller på med elektrifiering och att dessa företag därmed är fullständigt ointresserade med vad som kommer hända med vanliga konsumenter och företags elpriser.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det var som att folk trodde högt elpris berodde på att vi hade en brist, eller att högt elpris gör att det snart kopplas bort av någon annan anledning.

Själv visste jag att det höga elpriset inte berodde på någon brist, all produktionskapacitet i Europa var ju intakt jämfört med åren innan.
Det höga elpriserna garanterade att inga producenter skulle komma på idén att stänga av produktion (ja utom ett gammalt politiskt beslut i tyskland som hotade några reaktorer).
Det höga priset garanterade däremot att Europa skulle använda mindre el än på länge.

Så klarar man bara av en sådan logisk kedja så förstod man att brist INTE skulle uppstå.
Nja. Vi saknade eller hade stor osäkerhet kring mycket elproduktion i vintras.
  • Gasproduktionen var osäker då tillgången på rysk gas minskade, det saknades hamnar att ta emot LNG i och priset var extremt högt som en följd av detta.
  • Inte bara tysk kärnkraft lades ned, utan den franska (och även svenska) levererade mindre än normalt pga. underhållsskuld respektive oplanerat underhåll.
  • Nödåtgärder, som återöppnandet av tyska (men även svenska och säkert andras med) fossilkraftverk, var inte klara.

Så att de mest oroliga såg nätkollaps som ett sannolikt scenario var varken orimligt eller helt taget ur luften. Nu blev det en mild vinter och för oss i SE3 och norrut även en relativt billig sådan. Men produktion har stoppats här och var och många investeringar har säkert bedömts som olönsamma för att elpriset är en för dyr eller osäker faktor. Men en utebliven investering syns förstås inte på samma sätt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Vem?
Media, folk som kommenterade här. För att ta ettpar exempel. Har du förträngt det?

D Daniel 109 skrev:
Media, folk som kommenterade här. För att ta ettpar exempel. Har du förträngt det?
Jag har inte sett någon från media eller här säga att hela sverige skulle släckas ned. Men jag gillar hur du försöker vända på det och säga att jag förträngt det.

Nej, ordet ”hela” användes inte. Precis som i inlägget jag kommenterade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.