D
Ulltand Ulltand skrev:
Du har rätt jag skev fel där! Men faktum kvarstår en stor majoritet anser att FHM gjort för lite och är därmed missnöjda.
Och?

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Faktum är att vi har en bottenplats i Europan sedan Covid-19 bröt ut.
Var är källan till det?
Jag ser inget om det i artikeln.

För mig är artikeln inte låst.

BirgitS BirgitS skrev:
Var är källan till det?
Jag ser inget om det i artikeln.

För mig är artikeln inte låst.
Vad bra att den är olåst. Är själv prenumerant så allt ät olåst för mig. Har bara läst själva artikeln och vet inte mer än så.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Vad bra att den är olåst. Är själv prenumerant så allt ät olåst för mig. Har bara läst själva artikeln och vet inte mer än så.
Så varifrån kom nu detta som du skrev: "Faktum är att vi har en bottenplats i Europan sedan Covid-19 bröt ut."
Har du en källa eller var det bara ditt eget påhitt?

BirgitS BirgitS skrev:
Så varifrån kom nu detta som du skrev: "Faktum är att vi har en bottenplats i Europan sedan Covid-19 bröt ut."
Har du en källa eller var det bara ditt eget påhitt?

Det står i bildtexten i artikeln. Jag torde du hade läst den.

Vidare: "Redan före pandemin stod 133 000 patienter i hela landet i kö till olika elektiva ingrepp, alltså operationer som inte är akuta. Den kön har nu vuxit till 171 000 svenskar samtidigt som väntetiderna är rekordlånga på många sjukhus.

FHM strategi lede till att vårdkön växte med 38 000 patienter. Dvs en startergi som senare sades vara till för att vården skulle klara pandemin.

• Gilla
optimum
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Det står i bildtexten i artikeln. Jag torde du hade läst den.

Vidare: "Redan före pandemin stod 133 000 patienter i hela landet i kö till olika elektiva ingrepp, alltså operationer som inte är akuta. Den kön har nu vuxit till 171 000 svenskar samtidigt som väntetiderna är rekordlånga på många sjukhus.
Men det säger ju inget om hur läget är numera i andra länder. Det står inte ens att det var bottenplatsen innan covid utan bara att det var nära botten. Ställt in operationer har man gjort över hela Europa förstås.

Nu verkar artikeln vara låst. Men så vitt jag minns var det flera länder som var rödmarkerade, alltså tillhörde botten på kartan från 2018.

J
BirgitS BirgitS skrev:
Men det säger ju inget om hur läget är numera i andra länder. Det står inte ens att det var bottenplatsen innan covid utan bara att det var nära botten. Ställt in operationer har man gjort över hela Europa förstås.

Nu verkar artikeln vara låst. Men så vitt jag minns var det flera länder som var rödmarkerade, alltså tillhörde botten på kartan från 2018.
Vi var alltså dåliga på covid redan innan det fanns. Annat än i ett labb/alt i ett djur i en bur.

Var smittspridningen i pandemins tidiga skede större än vad Folkhälsomyndigheten förmedlade där och då?

– Ja, det får jag en absolut en känsla av. Jag minns inte exakt vilka ord som Folkhälsomyndigheten använde i sina rapporter men utan tvekan var smittspridningen i mars 2020 klart större än de signaler som då kom från Folkhälsomyndigheten. Även för mig framstår den tidiga smittspridningen som större än jag trodde.

Tror du att man hade fattat andra beslut i pandemins början med denna vetskap?

– Ja, hade man vetat att det var en avsevärt större pandemi än Folkhälsomyndigheten signalerade hade det varit läge för mer kraftfulla åtgärder tidigare. Att under kort tid vidta mer drastiska åtgärder för att få insikt i hur situationen verkligen såg ut hade varit värdefullt, säger Anders Sönnerborg. //Dagen Nyheter

• Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum
Hur i hela friden kan man som strategi bygga in försörjning av skyddsmaterial via import vid en pandemi?
Så otroligt dumt att det inte finns ord för det.

Man kan knappast ha gjort någon risk och konsekvensanalys av det.
Givetvis börjar de flesta länderna bunkra skyddsmaterial för sitt behov och då kommer det bli brist.

"Sveriges beredskap är bra" Största lögnen sedan Per Albin Hansson drog samma lögn 1939

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vår_beredskap_är_god

J
optimum optimum skrev:
Hur i hela friden kan man som strategi bygga in försörjning av skyddsmaterial via import vid en pandemi?

Givetvis börjar de flesta länderna bunkra skyddsmaterial för sitt behov och då kommer det bli brist.

"Sveriges beredskap är bra" Största lögnen sedan Per Albin Hansson drog samma lögn 1939

[länk]
Ska vi sluta dela på brandhelikoptrarna med inom EU? Eller gäller detta bara i efterhand som vanligt?

• Gilla
  • Haha
djac och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Var smittspridningen i pandemins tidiga skede större än vad Folkhälsomyndigheten förmedlade där och då?

– Ja, det får jag en absolut en känsla av. Jag minns inte exakt vilka ord som Folkhälsomyndigheten använde i sina rapporter men utan tvekan var smittspridningen i mars 2020 klart större än de signaler som då kom från Folkhälsomyndigheten. Även för mig framstår den tidiga smittspridningen som större än jag trodde.

Tror du att man hade fattat andra beslut i pandemins början med denna vetskap?

– Ja, hade man vetat att det var en avsevärt större pandemi än Folkhälsomyndigheten signalerade hade det varit läge för mer kraftfulla åtgärder tidigare. Att under kort tid vidta mer drastiska åtgärder för att få insikt i hur situationen verkligen såg ut hade varit värdefullt, säger Anders Sönnerborg. //Dagen Nyheter
DN skrev så här den 17 mars förra året:
– Det här är toppen av ett gigantiskt isberg. Vi har en samhällsspridning i flera delar av Sverige och den statistik som finns just nu över antalet smittade ger inte heller hela bilden, säger Anders Tegnell på en presskonferens på tisdagen.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/det-ar-toppen-av-ett-gigantiskt-isberg/

Så vilka ord skulle Fohm ha använt när "gigantiskt isberg" tydligen inte räcker till?

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:

Det är väl inte troligt för politikerna i regionerna och kommunerna är ju inte precis kända för det.

Hur ska de övriga staters haverikommissioner i bland annat Europa, som hade gigantisk smittspridning under andra vågen, men iliten eller obefintlig under första vågen, hantera detta. Det måste enligt mig vara ännu mer pinsamt. I första vågen visste vi inte hur viruset fungerade över huvudtaget. Det vi vet idag stämmer inte fullt vad di lärde trodde i början.

tycker att ett stort ansvar faller på de som var på semester vårvintern 2020, regionerna som trilskande med att starta analyser av viruset i sina labb, samt att personalen typ hemtjänst inte riktigt förstår sitt uppdrag. Nu förenklar jag, jag vet.

tycker det är spännande att kommissionen pekar ut resenärerna från Alperna som den stora smitthärden, vilket var min o andras tanke.

• Wow
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
P
Ulltand Ulltand skrev:
Tror du det? Har du missat alla mina fina grafer?

Anekdotisk så sa Tegnell det samma i början av april. :)

[bild]
Dödsfall i statistiska grafer har behäftats med kritik gällande behandling. Att uppgifter om palliativa behandlingsmetoder som bidragit till dödsfall nämns som passiv dödshjälp. Resultatet av morfin, morfinliknande ämnen och mediciner som används i dödstraff i USA har givits gamlingarna som avlidit av vaddå igen?

En liten fundering.
I min åldersgrupp och region började man att vaccinera i mars. De som fick AZ fick vänta 12 veckor till andra sprutan övriga ca halva den tiden. Om jag förstått det rätt så är det AZ vaccinerade som har det största behovet av en påfyllnadsdos men de kommer att få den 1 till 2 månader efter de som fått annat vaccin. Har jag missat något eller hur kan det bli såhär?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.