K koolla skrev:
Personligen anser jag att elpriset ska vara samma i hela Sverige. Precis som bensinpriset är (eller det är väl 1 öre dyrare i glesbygd). Det är ju inte så att det inte är rätt mycket dyrare att distribuera bensin i Norrland.
SÅ kan det subventioneras på det ena bör det göra på det andra. Eller struntar vi i subventionerna helt och hållet.
Att priset är lägre i norr har inget med subventioner att göra. Det går helt enkelt inte att distribuera mer el söderut än vad som redan sker. Begränsningen ligger i överföringskspacitet. Då blir det ett stort överskott i norr som innebär att priset inte blir högre än vad det är i de två nordliga elområdena. Den mesta elen produceras i norr i form av vattenkraft och vindkraft. Samtidigt är förbrukningen högst i söder där man stängt kärnreaktorer och politikerna vill inte heller förfula "sin" natur med vindkraftverk i sthlm och skåne. Kvar finns en stor obalans. Du kan själv jämföra förbrukningen i de olika elområdena på www.svk.se. Även fast jag själv inte är drabbad av de extrema priserna i söder stödjer jag förslaget om tillfälligt sänkt energiskatt för att lindra kostnaderna. Gärna i form av den norska modellen där staten tar en del av priset över 70 öre. Då får vi i norr inte så stor del av bidraget men vi har inte heller drabbats så hårt (ännu). Att sedan trollet Daniel109 menar att det är privatkonumenterna i Sverige som själva drivit upp priset för hela elmarknaden är ju så dumt att man får en blackout.

• Gilla
Susanne -68 och 7 till
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Oavsett vad regeringen säger så är det här enligt plan.
Något som de som röstat på dem borde tänka på nästa val.
Konstigt nog gjorde den så kallade oppositionen inte ett skvatt för detta som nu sker när de satt i 8 år.
Dvs oavsett regering så blir det pannkaka.
Som någon var inne på så tänker de bara på sig själva.

• Gilla
Fsund och 1 till
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Jag håller helt.

Det var dock annat jävla ljud i skällan för 4 månader sedan, då var man idiot som hade bundit. Och det var minsann alltid billigast att ha rörligt.

Men men, som man bäddar får man ligga.
Det är ingen vettig person som sagt att det alltid är billigast med rörligt. Det som sagts är att rörligt vart billigast hittills. Det kommer det sannolikt att vara även framöver. Men ljug inte om vad folk har sagt.

N Nalleman64 skrev:
Var kommer pengarna ifrån i de länder som hjälper sina medborgare i ett svårt läge?
Enkelt fråga. Från medborgarna så klart. :)

• Gilla
Sofriko och 1 till
  • Laddar…
T
Vem är du att säga var jag har mina källor din kvacksalvare.

Magnus E K
Ingen har påstått att det alltid är billigare med rörligt utan det blir billigare över tid. Självklart blir det dyrare vid tillfälliga pristoppar och självklart är det tillåtet att gnälla lite vid dessa tillfällen. Lyckas man dessutom teckna ett långt bundet avtal vid en gynnsam tidpunkt så kan det ta decennier innan rörligt kommer i kapp.

Eller så är det vi ser nu början på att priserna går mot oändligheten och alla vi som inte bundet (hos ett stabilt bolag) kommer bli bankrutt.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Ingen har påstått att det alltid är billigare med rörligt utan det blir billigare över tid. Självklart blir det dyrare vid tillfälliga pristoppar och självklart är det tillåtet att gnälla lite vid dessa tillfällen. Lyckas man dessutom teckna ett långt bundet avtal vid en gynnsam tidpunkt så kan det ta decennier innan rörligt kommer i kapp.

Eller så är det vi ser nu början på att priserna går mot oändligheten och alla vi som inte bundet (hos ett stabilt bolag) kommer bli bankrutt.
Ja, men varför gnälla? Valet är ju fritt. Det är ju bara att binda nu om man inte klarar av fluktuationerna i elpriserna. Eller räkna med att det rörliga blir billigare över tid, för så kan det ju vara. Och då låta bli att gnälla.

• Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
T
Jag verkar vara en av få här inne som inte ser ljuset i tunneln för elpriserna. Många tror detta är tillfälligt, jag tror det rör sig om år, möjligen decennier innan/OM vi är tillbaka på priser under 1kr/kWh.

Vad ska vi sänka elkostnaden med, fler vindsnurror och mindre kärnkraft. Lägre elskatt/moms? Låter rimligt…

Regeringen skrotar ju kärnkraften, Tyskland likaså. Frankrike däremot dom utökar. Dom håller på att bygga upp en välfärd. Sverige däremot går mot ruinens brant.

• Gilla
Fsund och 6 till
  • Laddar…
När Sveriges befolkning nu bestämt sig för att den är så mycket rikare (läs luftslott) så kan inte några kronor hit eller dit vara ett problem. Ett i-landsproblem helt enkelt.

• Gilla
jocke31
  • Laddar…
T
J jocke31 skrev:
Ja, men varför gnälla? Valet är ju fritt. Det är ju bara att binda nu om man inte klarar av fluktuationerna i elpriserna. Eller räkna med att det rörliga blir billigare över tid, för så kan det ju vara. Och då låta bli att gnälla.
Det går emot deras princip, sedan är det ”för” dyrt att binda nu…

T Thomas' skrev:
Jag verkar vara en av få här inne som inte ser ljuset i tunneln för elpriserna. Många tror detta är tillfälligt, jag tror det rör sig om år, möjligen decennier innan/OM vi är tillbaka på priser under 1kr/kWh.

Vad ska vi sänka elkostnaden med, fler vindsnurror och mindre kärnkraft. Lägre elskatt/moms? Låter rimligt…

Regeringen skrotar ju kärnkraften, Tyskland likaså. Frankrike däremot dom utökar. Dom håller på att bygga upp en välfärd. Sverige däremot går mot ruinens brant.
Priset är under en krona nu. Menar du månadssnitt så lär du se det inom ett halvår.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
För övrigt så handlar artikeln ovan inte om gnäll, utan att jag som har bundet avtal med mina skattepengar ska gå in och stödja de stackare som valt rörligt elavtal (som är billigare i längden). Där någonstans går gränsen för min välvilja.

• Gilla
Smygtittaren och 1 till
  • Laddar…
T
D Daniel 109 skrev:
Priset är under en krona nu. Menar du månadssnitt så lär du se det inom ett halvår.
Jag har diskuterat färdigt med dig.

T
J jocke31 skrev:
För övrigt så handlar artikeln ovan inte om gnäll, utan att jag som har bundet avtal med mina skattepengar ska gå in och stödja de stackare som valt rörligt elavtal (som är billigare i längden). Där någonstans går gränsen för min välvilja.
Jag vill inte heller subventionera andras misstag, dom får stå för sina misstag.

Magnus E K
D Daniel 109 skrev:
I norra delen av landet ja men 2,22 före moms etc. i den del av landet där majoriteten av befolkningen bor. Finns inte en timme i sikte under 2 kr just nu.

• Gilla
Thomas'
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.