B b8q skrev:
Ja, det är inget nytt. Samma hände förra vintern [länk]
och jag såg en notis om det även nu tidigare i december (men hittar den inte just nu).
klippans pappersbruk stängde en maskin för ett tag sen

D Daniel 109 skrev:
Hushåll står för häften av förbrukningen.
[länk]
Det är dessutom de som har ett tydligt temperaturberoende i förbrukningen.

Så ja, jag menar att vanliga konsumenter till stor del är de som driver upp priserna.
Skulle vara kul att se nedbrytningen vad som ingår i kakan på ~70TWh när det skriver service mm. För slår man ut det på 10 milj invånare så är det 7000 kWh per person. Vilket låter otroligt mycket.

Service antar jag vägbelysning,skolor,sjukhus mm mm. Det är ju inget vi kan påverka direkt om vi inte ska sluta gå i skolan eller sluta söka vård?

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Snailman
D Daniel 109 skrev:
Elskatten är samma oavsett elpris. Så det finns ingen separat elskatt på dyr el.

Att trunkera elpriset gör att marknaden fungerar sämre, så det är en dålig lösning.

Tycker du att elmarknaden fungerar hyfsat idag alltså?

-------------------------------------------------------

Miljöpartiet skrev visst häromdagen att alla problem hade varit lösta om de bara hade fått bygga fler vindsnurror.

Någon som läste vad de skrev och kan förklara för mig hur man får fram mer el om man har 20 vindsnurror i stället för 10 när det är vindstilla? Jag får det tyvärr bara till noll i båda fallen.

Jag blir tyvärr så upprörd när jag läser stolligheter som ett litet barn hade begripit bättre, så jag undviker att läsa vissa saker;)

• Gilla
Fsund och 5 till
  • Laddar…
Verkar som energianvändningen (uppvärmning och varmvatten) i småhus, flerbostadshus och lokaler är runt 20 TWh 2020 med El inkl värmepumpar. Sen får man ju addera hushålselen som är en mycket mindre post.

Så en stor del av 70TWh kakan är annat som vi har svårt att påverka.

L Lutte skrev:
Jag som bor i se4 drabbas inte lika hårt som ni stackare som bor söderut, men den som tror att politiker vill skippa ett gyllene tillfälle att dra in skattepengar har inte tänkt klart.

Speciellt när tjuvarna kan skylla på oppositionen, och dra någon jävla vals om att budgeten har så mycket skattesänkningar att det går inte att finansiera lite tillfälliga lättnader.
Pang så har man dragit in extra deg till menskonst eller icke binära könsneutrala toaletter i rinkeby samt fått ge motståndarna en känga, inte ens en sosse är så tappad bakom vagnen.
Du kan vara lugn. Vi som bor norrut kommer att få vara med och betala för nya kraftledningar som ska öka överföringskapaciteten söderut och som tack för den insatsen kommer de två nordliga elområdena att smittas med samma höga priser som i söder.:(

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
Det behövs inga ledningar. Det räcker med att man bygger de industrier som planeras i norr så är prisskillnaden borta.

• Gilla
  • Haha
Anonymiserad 156538 och 6 till
  • Laddar…
Snailman
M Myckling skrev:
Du kan vara lugn. Vi som bor norrut kommer att få vara med och betala för nya kraftledningar som ska öka överföringskapaciteten söderut och som tack för den insatsen kommer de två nordliga elområdena att smittas med samma höga priser som i söder.:(
Är det någon som kommer ihåg när ledningarna till kontinenten byggdes, det var ju vi elkunder som fick betala dem, men det motiverades väl med att det på något sätt skulle vara till fördel för oss, men jag minns inte hur?

Något som kan ha haft viss inverkan var ju att då byggde Frankrike ut sin kärnkraft väldigt mycket, men minns inte om det gjorde Frankrikes el dyrare eller billigare än andra länders.

D Rabiate Runar skrev:
Ok då tillhör du väl den delen av befolkningen som tycker det är kul att betala skatt för jag hoppas att du är medveten om att även du skulle tjäna på det.
Menar du skatt generellt, eller elskatten specifikt?

Skatt generellt tycker jag inte hör hemma i denna tråden, så det tänker jag inte diskutera.

Vad gäller elskatten är jag naturligtvis beredd att betala den skatt jag avtalat att jag ska betala. Jag räknar med att elbolaget och staten håller sin del av avtalet, så det är naturligt för mig att hålla min del.

• Gilla
  • Haha
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
Snailman
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Menar du skatt generellt, eller elskatten specifikt?

Skatt generellt tycker jag inte hör hemma i denna tråden, så det tänker jag inte diskutera.

Vad gäller elskatten är jag naturligtvis beredd att betala den skatt jag avtalat att jag ska betala. Jag räknar med att elbolaget och staten håller sin del av avtalet, så det är naturligt för mig att hålla min del.
Jag räknade också med att elbolaget skulle hålla sin del, men plötsligt så slutade de leverera el mitt under det fasta avtalets tidsrymd, så jag fick betala tillsvidarepris i stället.

Efter många år fick jag en liten kompensation efter en grupptalan i domstol.

• Wow
Stefan Bengtsson
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det behövs inga ledningar. Det räcker med att man bygger de industrier som planeras i norr så är prisskillnaden borta.
Troligen så ja.
Dock så kommer Finland att köpa in betydligt mindre el från Norra Sverige nu då Olkiluoto 3 beviljats tillstånd för kriticitets- och lågeffekttest (beskedet komme 17 Dec -21 om jag förstått det rätt)
Sen behöver de nya tillsånd för att öka över 5% & 30% och slutligen över 60%.
Men iom att de börjar nu räknar de med att i Januari få 5% beskedet och börja levera ut lite mer till nätet.
Finland dras med ett 20% elunderskott som med O-3 kommer att minska till 5-10% (om jag kommer ihåg rätt)
O det säker i sin tur priset i Norrland ... men hur mycket & hur fort??

D Daniel 109 skrev:
'
Det kan stämma. Men hellre det än att skicka energin söderut. Används den i industrin i Norrbotten så genereras jobb och skatteintäkter lokalt.

• Haha
  • Gilla
JA”Snabbe” och 1 till
  • Laddar…
Dela ut ett schablonbelopp till alla medborgare, vill man använda dem till ökande energipriser gör så, annars till vad som behagar individen.

Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Dela ut ett schablonbelopp till alla medborgare, vill man använda dem till ökande energipriser gör så, annars till vad som behagar individen.
Du tycker att en inflation på ~4% inte räcker, utan vill upp på USA-nivåer? :crysmile:

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Inte den bästa idén kanske. Då måste ju allt transporteras upp och sedan ned igen.
Jag tänkte när Polarbröd brann upp, att det kan ju vara läge att bygga upp den igen i typ Mälardalen. Annars måste man först köra upp all spannmål och sedan köra ned själva brödet. Klimatsmart stavas annorlunda.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.