73 427 läst ·
510 svar
73k läst
510 svar
Sverige följer inte övriga EU-länders exempel i el-krisen
Tänke att man skulle räkna med energiskatten med förutom momsen.D Daniel 109 skrev:
Och visst för många blir det inte så mycket, men det skulle visa att Politikerna faktiskt vill göra nått åt det.
Kanske finns bättre sätt vad vet jag.
Många andra länder ger ju motsvarande bidrag ... så så svårt borde det inte vara att hitta en vettig lösning eller ???
Medlem
· Västra Götaland
· 2 552 inlägg
Jag har försäkrat mig mot högt elpris, och har ju betalat en premie för det i alla år. Jag är ju inte jättesugen på att det ska transfereras pengar till dom som struntat i att försäkra sig.Redaktionen skrev:
Jag har också försäkrat mig mot hög ränta på mitt bolån, och jag sparar till min pension. Resonemanget går i liknande banor där.
År det ditt sätt att bekräfta det jag sa, att svara med en motfråga?D Daniel 109 skrev:
Min sanning är att jag förvisso är en relativt hög förbrukare med ca 20 000 kwh per år. Men jag bor också relativt långt norrut och är därmed än så länge inte drabbad av de extrema priserna som södra landet har.
Men du kan väl förtydliga ditt svar på min fråga, anser du att det är sveriges privatkonsumenter som är orsaken till nuvarande prisnivåer?
Hushåll står för häften av förbrukningen.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/energi/energibalans-i-sverige/elanvandning/
Det är dessutom de som har ett tydligt temperaturberoende i förbrukningen.
Så ja, jag menar att vanliga konsumenter till stor del är de som driver upp priserna.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/energi/energibalans-i-sverige/elanvandning/
Det är dessutom de som har ett tydligt temperaturberoende i förbrukningen.
Så ja, jag menar att vanliga konsumenter till stor del är de som driver upp priserna.
Och vad har då förändrats i konsumenters beteende som fått till följd denna rusning i pris? Andelen fastigheter med direktverkande elvärme lär ju bli mindre och mindre för varje år, LED-belysning har tagit över det mesta av ljusbehovet. Elfordon ökar förbrukningen men lär vara rätt blygsamt än så länge, Jag saknar trovärdiga källor till ditt påstående.
Meh!D Daniel 109 skrev:
Det är ju att vi är tvungna att sälja el till Tyskland som driver upp de Svenska priserna till betydligt högre nivåer än om vi kunnat begränsa och bara sälja det överskott som Sverige skulle ha då den Svenska inshemska marknaden sugit upp det den behöver.
Som det är nu är det ju ALL el (upp till maxkapacitet på kablarna ned till Tyskland) som driver på i in i h-vete på elpriserna.
Så du säger nej till Moderaterna förslag om att sänka elskatten till ett öre då eller ?Stefan Bengtsson skrev:
Jag har försäkrat mig mot högt elpris, och har ju betalat en premie för det i alla år. Jag är ju inte jättesugen på att det ska transfereras pengar till dom som struntat i att försäkra sig.
Jag har också försäkrat mig mot hög ränta på mitt bolån, och jag sparar till min pension. Resonemanget går i liknande banor där.
Så vi ska lämna den gemensamma marknaden?
Medlem
· Västra Götaland
· 2 552 inlägg
Vissa bolag kan du inte ens binda sina elavtal just nu. Vad händer de närmaste åren med höga toppnoteringar? Då är bundna avtal antingen väldigt dyra eller förkastad affärsmodell. Det finns heller ingenting som säger att detta är en tillfällighet heller då vi i Sverige kommer få en sämre planerbar effekt under de tre närmaste åren. Situationen i Tyskland ser inte ut att ljusna. Snarare tvärtom. Om Finland får igång Oikiluoto 3 så frigörs viss kapacitet men det räcker inte till på långa vägar. Så länge vi inte har tillräcklig kapacitet tillsammans med det nät vi är kopplat mot så kommer dessa priser bestå. Det handlar inte om energislag utan tillgång och efterfrågan. Jämfört med gas och olja så är kärnkraften rena guldgruvan.T tergo skrev: