D Daniel 109 skrev:
Även om man tar bort momsen helt blir det inte mer än 20%. Räknar man bara på den del som ligger över ”normalt” elpris blir det klart lägre.
Tänke att man skulle räkna med energiskatten med förutom momsen.
Och visst för många blir det inte så mycket, men det skulle visa att Politikerna faktiskt vill göra nått åt det.
Kanske finns bättre sätt vad vet jag.
Många andra länder ger ju motsvarande bidrag ... så så svårt borde det inte vara att hitta en vettig lösning eller ???

• Gilla
Klantskalle och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är det för vårt bästa att dela ut våra gemensamma skattepengar till de som förbrukar och driver upp elpriset mest?
Så du påstår du att det är svenska privatkonsumenter som förbrukar 20-30 000 kwh per år som drivit upp elpriserna?:mad:

• Gilla
  • Älska
Klantskalle och 16 till
  • Laddar…
D Rabiate Runar skrev:
Fast avtal sen tre år som går ut snart hur löser fasta elavtal problemet för mig då ?
du får leta efter ett avtal som har omteckningsrätt under avtalstiden
har du ett fast avtal så vet du vad du skall betala per kwh under avtalstiden, det vet du inte med rörligt

M Myckling skrev:
Så du påstår du att det är svenska privatkonsumenter som förbrukar 20-30 000 kwh per år som drivit upp elpriserna?:mad:
Är sanningen obekväm?

• Haha
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
S
D Daniel 109 skrev:
Är sanningen obekväm?
Du menar alltså det, hahahaha. Åhh herregud...

• Gilla
Klantskalle och 9 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
En majoritet av EU-länderna hjälper sina medborgare under elkrisen, men inte Sverige.

Du kan läsa artikeln här: Sverige följer inte övriga EU-länders exempel i el-krisen
Jag har försäkrat mig mot högt elpris, och har ju betalat en premie för det i alla år. Jag är ju inte jättesugen på att det ska transfereras pengar till dom som struntat i att försäkra sig.

Jag har också försäkrat mig mot hög ränta på mitt bolån, och jag sparar till min pension. Resonemanget går i liknande banor där.

• Gilla
Trickelina och 15 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är sanningen obekväm?
År det ditt sätt att bekräfta det jag sa, att svara med en motfråga?

Min sanning är att jag förvisso är en relativt hög förbrukare med ca 20 000 kwh per år. Men jag bor också relativt långt norrut och är därmed än så länge inte drabbad av de extrema priserna som södra landet har.

Men du kan väl förtydliga ditt svar på min fråga, anser du att det är sveriges privatkonsumenter som är orsaken till nuvarande prisnivåer?

• Gilla
  • Arg
Klantskalle och 11 till
  • Laddar…
Och vad har då förändrats i konsumenters beteende som fått till följd denna rusning i pris? Andelen fastigheter med direktverkande elvärme lär ju bli mindre och mindre för varje år, LED-belysning har tagit över det mesta av ljusbehovet. Elfordon ökar förbrukningen men lär vara rätt blygsamt än så länge, Jag saknar trovärdiga källor till ditt påstående.

• Gilla
  • Haha
Sindbad och 12 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Hushåll står för häften av förbrukningen.
[länk]
Det är dessutom de som har ett tydligt temperaturberoende i förbrukningen.

Så ja, jag menar att vanliga konsumenter till stor del är de som driver upp priserna.
Meh!
Det är ju att vi är tvungna att sälja el till Tyskland som driver upp de Svenska priserna till betydligt högre nivåer än om vi kunnat begränsa och bara sälja det överskott som Sverige skulle ha då den Svenska inshemska marknaden sugit upp det den behöver.
Som det är nu är det ju ALL el (upp till maxkapacitet på kablarna ned till Tyskland) som driver på i in i h-vete på elpriserna.

• Gilla
Klantskalle och 11 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Jag har försäkrat mig mot högt elpris, och har ju betalat en premie för det i alla år. Jag är ju inte jättesugen på att det ska transfereras pengar till dom som struntat i att försäkra sig.

Jag har också försäkrat mig mot hög ränta på mitt bolån, och jag sparar till min pension. Resonemanget går i liknande banor där.
Så du säger nej till Moderaterna förslag om att sänka elskatten till ett öre då eller ?

Så vi ska lämna den gemensamma marknaden?

D Rabiate Runar skrev:
Så du säger nej till Moderaterna förslag om att sänka elskatten till ett öre då eller ?
Ja.

• Arg
  • Gilla
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
Så vi ska inte göra som stora delar av EU och Norge?

T tergo skrev:
kör man med rörliga elavtal får man ju räkna med att det kan bli kostsamt ibland
Vissa bolag kan du inte ens binda sina elavtal just nu. Vad händer de närmaste åren med höga toppnoteringar? Då är bundna avtal antingen väldigt dyra eller förkastad affärsmodell. Det finns heller ingenting som säger att detta är en tillfällighet heller då vi i Sverige kommer få en sämre planerbar effekt under de tre närmaste åren. Situationen i Tyskland ser inte ut att ljusna. Snarare tvärtom. Om Finland får igång Oikiluoto 3 så frigörs viss kapacitet men det räcker inte till på långa vägar. Så länge vi inte har tillräcklig kapacitet tillsammans med det nät vi är kopplat mot så kommer dessa priser bestå. Det handlar inte om energislag utan tillgång och efterfrågan. Jämfört med gas och olja så är kärnkraften rena guldgruvan.

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.