73 684 läst ·
510 svar
74k läst
510 svar
Sverige följer inte övriga EU-länders exempel i el-krisen
Men det är ju två olika marknader: Polen och Sverige. Priset är detsamma i hela SE2.Snailman skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 861 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 861 inlägg
Jag förrstår precis vad du menar och håller med. Det är kablarna som är problemet.B Buling skrev:Fast känns som du missar poängen med att priset i Sverige inte sätts efter tillgången på el i Sverige. Det sätts efter tillgången på el i Europa.
Oavsett om vi behöver importera eller inte. Det är högstaprisgaranti, inte lägstaprisgaranti.
Med 2 till kärnkraftsverk i Sverige så kommer priset i Sverige och Europa ändras några procent om inte kabeln är full.
Enbart om vi producerar mer el än vi kan exportera borde priset i Sverige sjunka, som det gör i Norrland.
Priset sätter Europas elbolag/nordpool, inte regeringen.
Nej, jag är inte extremt marknadsliberal. Elmarknaden är inte ett oligopol, norden är en välintegrerad marknad med ett flertal företag, även små företag kan komma in på likvärdiga villkor.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Jag brukar kolla här (välj timme):MultiMan skrev:
https://www.nordpoolgroup.com/maps/#/nordic
Just nu 18-19 är det samma pris i Tyskland som i Danmark. Dyrast är Belgien.
Edit: Hoppsan, det var visst för imorgon. Fortfarande samma i Tyskland som i Danmark (och SE 3 och 4) men dyrast (inte stor skillnad) i Frankrike.
Likvärdiga? Kan de köpa el på samma villkor som de stora, så som de kunde för ett år sedan?D Daniel 109 skrev:
Den stora skillnaden mot de där länderna och oss i Norden är ju att de inte i någon större utsträckning använder el för uppvärmning när det är kallt och priset är högt.Magnus E K skrev:
Så de kan mkt lättare hantera dessa nivåer.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Härom veckan tittade jag i ett mäklar skyltfönster i norra Tyskland. De hade några villor till försäljning och uppvärmningen va med "öl" alltså olja. Finns väl knappast en villa i Sverige idag som bara har olja som uppvärmning länge? Vet inte hur vanligt det är i Tyskland heller. Kollar man på SGUs karta så har väldigt många i Sverige BVP. Sen har ju andra LVP. Vissa direkt el till vatten eller elradiatorer. Ofta med LVP i alla fall som komplement. Jag tror Sverige dragit ner sin totala energiförbrukning för uppvärmning av småhus mha olika värmepumar till åtminstone hälften de sista 20 åren, finns naturligtvis fjärrvärme också men mer vanligt i tex Danmark (som ibland faktiskt eldas med kol). Hade några grannar som hade stadgas tills för några år sedan men inte längre. Mitt hus har haft koks som uppvärmning men de är ju ett tag sedan...
Tror vi i Sverige antar att andra har ungefär som vi men de har de inte alltid.
Tror vi i Sverige antar att andra har ungefär som vi men de har de inte alltid.