Snailman Snailman skrev:
Det är det väl knappast? Då skulle det ju tex inte löna sig att åka till Polen och köpa Ikea kök (hos IKEA) som det finns trådar om här på forumet, så att det är samma pris på samma vara i olika länder är ju verkligen inte normalt.
Men det är ju två olika marknader: Polen och Sverige. Priset är detsamma i hela SE2.

MultiMan
Det är för närvarande samma elpris i Danmark, Baltikum, Finland och Sverige SE3 & SE4. Det är väl det @Snailman menar?

Polen, Tyskland m fl syns inte på Svenska Kraftnäts sida. Någon som vet vad priset är där idag?

D Daniel 109 skrev:
Jag handlar så lite el jag kan.
Hur kan du då ha de extrema åsikterna?

Snailman Snailman skrev:
Det är det väl knappast? Då skulle det ju tex inte löna sig att åka till Polen och köpa Ikea kök (hos IKEA) som det finns trådar om här på forumet, så att det är samma pris på samma vara i olika länder är ju verkligen inte normalt.
Det är det som kallas arbitrage.

B Buling skrev:
Fast känns som du missar poängen med att priset i Sverige inte sätts efter tillgången på el i Sverige. Det sätts efter tillgången på el i Europa.
Oavsett om vi behöver importera eller inte. Det är högstaprisgaranti, inte lägstaprisgaranti.
Med 2 till kärnkraftsverk i Sverige så kommer priset i Sverige och Europa ändras några procent om inte kabeln är full.
Enbart om vi producerar mer el än vi kan exportera borde priset i Sverige sjunka, som det gör i Norrland.
Priset sätter Europas elbolag/nordpool, inte regeringen.
Jag förrstår precis vad du menar och håller med. Det är kablarna som är problemet.

• Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Så är det på alla marknader. Det är normalt, inte sjukt.
Nej,
K karlmb skrev:
Hur kan du då ha de extrema åsikterna?
Är man marknadsliberal så är man...

Mer makt (vinst) åt företagen!

Tydligen

V videopac skrev:
Nej,

Är man marknadsliberal så är man...

Mer makt (vinst) åt företagen!

Tydligen
Bara vissa företag tydligen. En oligopol-lobbyist.

Nej, jag är inte extremt marknadsliberal. Elmarknaden är inte ett oligopol, norden är en välintegrerad marknad med ett flertal företag, även små företag kan komma in på likvärdiga villkor.

• Haha
karlmb
  • Laddar…
Magnus E K
MultiMan MultiMan skrev:
Polen, Tyskland m fl syns inte på Svenska Kraftnäts sida. Någon som vet vad priset är där idag?
Jag brukar kolla här (välj timme):

https://www.nordpoolgroup.com/maps/#/nordic

Just nu 18-19 är det samma pris i Tyskland som i Danmark. Dyrast är Belgien.

Edit: Hoppsan, det var visst för imorgon. Fortfarande samma i Tyskland som i Danmark (och SE 3 och 4) men dyrast (inte stor skillnad) i Frankrike.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, jag är inte extremt marknadsliberal. Elmarknaden är inte ett oligopol, norden är en välintegrerad marknad med ett flertal företag, även små företag kan komma in på likvärdiga villkor.
Likvärdiga? Kan de köpa el på samma villkor som de stora, så som de kunde för ett år sedan?

Magnus E K Magnus E K skrev:
Jag brukar kolla här (välj timme):

[länk]

Just nu 18-19 är det samma pris i Tyskland som i Danmark. Dyrast är Belgien.

Edit: Hoppsan, det var visst för imorgon. Fortfarande samma i Tyskland som i Danmark (och SE 3 och 4) men dyrast (inte stor skillnad) i Frankrike.
Den stora skillnaden mot de där länderna och oss i Norden är ju att de inte i någon större utsträckning använder el för uppvärmning när det är kallt och priset är högt.
Så de kan mkt lättare hantera dessa nivåer.

G
Härom veckan tittade jag i ett mäklar skyltfönster i norra Tyskland. De hade några villor till försäljning och uppvärmningen va med "öl" alltså olja. Finns väl knappast en villa i Sverige idag som bara har olja som uppvärmning länge? Vet inte hur vanligt det är i Tyskland heller. Kollar man på SGUs karta så har väldigt många i Sverige BVP. Sen har ju andra LVP. Vissa direkt el till vatten eller elradiatorer. Ofta med LVP i alla fall som komplement. Jag tror Sverige dragit ner sin totala energiförbrukning för uppvärmning av småhus mha olika värmepumar till åtminstone hälften de sista 20 åren, finns naturligtvis fjärrvärme också men mer vanligt i tex Danmark (som ibland faktiskt eldas med kol). Hade några grannar som hade stadgas tills för några år sedan men inte längre. Mitt hus har haft koks som uppvärmning men de är ju ett tag sedan...
Tror vi i Sverige antar att andra har ungefär som vi men de har de inte alltid.

K karlmb skrev:
Den stora skillnaden mot de där länderna och oss i Norden är ju att de inte i någon större utsträckning använder el för uppvärmning när det är kallt och priset är högt.
Så de kan mkt lättare hantera dessa nivåer.
Nej, de använder gas. Som också är svindyr.

K karlmb skrev:
Likvärdiga? Kan de köpa el på samma villkor som de stora, så som de kunde för ett år sedan?
Hur menar du nu?

Boilerplate4U
D Daniel 109 skrev:
Nej, de använder gas. Som också är svindyr.
Vilka länder inom EU syftar du på som i huvudsak kör uppvärmning från gas?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.