Magnus E K
Kontinenten bygger också en jäkla massa vind- och solkraft så alla kommer få överproduktion samtidigt, mer eller mindre.

P
E-Zone E-Zone skrev:
Blev lite nyfiken på hur man ser att det slösas med elen?
(. Det lyser ju i alla fönster i alla villor. Inte fasen bor det så många människor i en villa. .)

P
K karlmb skrev:
Grejen är ju att innan de 2 nya kablarna från sydnorge till UK o Tyskland fanns, så rådde också ett marknadspris.
Fast lägre och på en nivå som alla hade inrättat sina liv och affärer efter.
Marknadspris är oftast något som varierar med tiden och omständigheterna och nu har omständigheterna ändrats.

• Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
P
Snailman Snailman skrev:
Är det någon som kommer ihåg när ledningarna till kontinenten byggdes, det var ju vi elkunder som fick betala dem
Fick du en räkning?

• Haha
Snailman
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Valda av befolkningen. I en demokrati är man garanterad den ledning befolkningen förtjänar.
Jo, så är det förstås. Det är tur för regeringen att nästa ordinarie riksdagsval hålls i september och inte i december.

P
K karlmb skrev:
Jag är född här. Har inte valt skiten.
Det påstod jag inte heller.
Du skrev "vi fått", Nyfniken tyckte att du borde ha skriv "valt", jag håller med honom men ändrade "vi" till "ni".
;)

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
P
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Vad gäller elskatten är jag naturligtvis beredd att betala den skatt jag avtalat att jag ska betala. Jag räknar med att elbolaget och staten håller sin del av avtalet, så det är naturligt för mig att hålla min del.
Man avtalar inte om att betala skatt. Staten bestämmer ensidigt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Kärnkraften las ner av ekonomiska skäl när elpriset stadigt låg under 30öre. Det var inte politiker som stängde.
Dålig framförhållning, m.a.o.
Jo, det var politik som drev fram stängningen. Det tydligaste exemplet på det är Barsebäck.

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Vad är egentligen sjukt med överproduktion och export på sommaren, som kan dra ner kolkraften på kontinenten?
Sedan när det är kallt och inte blåser så kan vi importera tillbaka lite utan att ha dåligt samvete.
Jag va otydlig där, sjukt mycket. Inte sjukt dåligt.
Det dåliga är väl att den inte kan lagras till januari på ett effektivt sätt, men med dagens priser är ju vätgaslagring kanske värt pengarna.

Snailman Snailman skrev:
Är det någon som kommer ihåg när ledningarna till kontinenten byggdes, det var ju vi elkunder som fick betala dem
Vem skulle annars betala tänkte du?

• Gilla
Rasputitsa
  • Laddar…
  • Skärmdump av en nyhetsartikel om energiministerns nya metod för att mildra elpriser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P pmd skrev:
Marknadspris är oftast något som varierar med tiden och omständigheterna och nu har omständigheterna ändrats.
Visst, men det kunde skett på en mer kontrollerad väg. Eller hur? Och det behövde aldrig skett alls i detta fall.

B Buling skrev:
Nä brist är ett slagord, det finns nog el i alla uttag. Men, oljekraft och kraftvärme är dyrare än vattenkraft. Ju mer dyr el man måste producera ju högre pris. Det alla vill ha är billig energiproduktion och då åker kärnkraftskortet fram, även om man kanske inte studerat det så noga.
De priserna vi brukade importera för var ju småpengar i jämförelse till idag, eftersom det bara var under några få dagar som alla producenter (i Sverige också, pga den bisarra Norpoolslösningen) blev berikade av alla konsumenter i landet.

• Gilla
Niood och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Dålig framförhållning, m.a.o.
Jo, det var politik som drev fram stängningen. Det tydligaste exemplet på det är Barsebäck.
Tänk vad de ångrar sig idag kk-ägarna...

P pmd skrev:
Fick du en räkning?
Räkningen är inbakad i nuvarande elpris ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.