73 684 läst ·
510 svar
74k läst
510 svar
Sverige följer inte övriga EU-länders exempel i el-krisen
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 866 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 866 inlägg
Jag har fast avtal till sommaren men det skulle inte falla mig in att tycka det är rätt åt de med rörligt avtal. Ingen vettig människa trodde att våra styrande politiker skulle avveckla en välfungerande energiförsörjning, som har varit en förutsättning för Sveriges välstånd. Förhoppningsvis förstår tillräckligt många vad som hänt och flyttar makten till politiker som bryr sig om Sverige, dess industri och befolkning.
instämmer.Dan_Johansson skrev:
Jag har rörligt men vill inte ha någon skattesubvention..
Förstår inte riktigt hur man kan se det som bra... vore bättre de la pengarna på att hitta lösning på detta framöver...
Vilken tur att jag inte är vettig då.... För jag väntade mig detta när Åsa Romson och Mikael Damberg fick styra...MultiMan skrev:
Jag har fast avtal till sommaren men det skulle inte falla mig in att tycka det är rätt åt de med rörligt avtal. Ingen vettig människa trodde att våra styrande politiker skulle avveckla en välfungerande energiförsörjning, som har varit en förutsättning för Sveriges välstånd. Förhoppningsvis förstår tillräckligt många vad som hänt och flyttar makten till politiker som bryr sig om Sverige, dess industri och befolkning.
Vilka politiker syftar du på då?MultiMan skrev:
Ingen vettig människa trodde att våra styrande politiker skulle avveckla en välfungerande energiförsörjning, som har varit en förutsättning för Sveriges välstånd. Förhoppningsvis förstår tillräckligt många vad som hänt och flyttar makten till politiker som bryr sig om Sverige, dess industri och befolkning.
De politiker, i vilken färg du vill, har inte brytt sig om detta de senaste 20-30 åren. Hade de gjort det hade vi inte haft den situation vi har idag.
Politiker måste ha framförhållning, men det är inte intressant när man behöver vara populär i en fyraårsperiod.
Oppositionen (oavsett sida) klagar som vanligt, väl medveten om vad den inte gjorde när den väl hade makten..
Vi ska vara glada att vi inte har en populistisk regering som vräker pengar över medborgarna. Helt fel att plötsligt subventionera, bättre vi får folk upprörda så de kan starta opinion för tex bättre överföringskapacitet och bättre tillgång till säker produktionRedaktionen skrev:
Det är ju ett visst problem att ANDRA länder i kraftnätet subventionerar sina medborgares elräkningar. Då kan de fortsätta med hög konsumtion och därmed trissa upp priserna även för oss svenska abonnenter.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 535 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 535 inlägg
varför skulle vi behöva det? Det är ju redan bevisat och beprövat i över ett år nu att det bara är att trycka pengar så mkt dom vill.D Daniel 109 skrev:
oj, går företaget dåligt? Skicka hem dina anställda med hög ersättning utan att det kostar dig nåt, när du har jobb åt dom igen kan du höra av dig.
Oj, är elpriserna höga? Betala bara en del av räkningen så fixar vi resten, driver vi upp priset permanent då? Ja, kanske, men den som inte tar risker lever inte! Kör på!
Jag förstår att du tar åt dig men om du nu inte njuter av att det blir dyrt för andra så skulle du inte behöva göra det.J jocke31 skrev:Vadå uselhet? Ett antal människor har valt rörligt elpris eller timpris och har gärna berättat om hur billigt det är och nu blev det plötsligt dyrare och då ska jag tycka synd om dem och sponsra deras elkostnader via min skattsedel?
För mig består uselheten snarare i att komma och gnälla så fort det inte går lika bra längre och lägga över ansvaret på de som har bundna elavtal.
Jag är inte ett dugg skadeglad men anser att människor måste ta ansvar för sina egna handlingar och beslut.
Det vi ser nu är inte några normala svängningar, då hade väl ingen klagat. Den absurda situationen nu med slumpkraft och eftersatt infrastruktur borde ju inte vara normalläget. Men det är väl så det kommer att bli, åtminstone om man lyssnar på ansvarig minister som tror att stabilitet är att utöka vindkraften. Tragiskt men sant.
Var glad nu och passa på att vara hånfull mot de som inte har bundna avtal. Så länge du kan. Fortsätter de här galenskaperna så kan du nog se dig efter rejält dyrare fastprisavtal, om det inte blir så att bolagen helt sonika tar bort det valet. Grattis. Hoppas det värmde nu i alla fall.
Jag är inte hånfull utan tycker bara att alla ska ta ansvar för sina egna val. Rätt enkelt.V videopac skrev:Jag förstår att du tar åt dig men om du nu inte njuter av att det blir dyrt för andra så skulle du inte behöva göra det.
Det vi ser nu är inte några normala svängningar, då hade väl ingen klagat. Den absurda situationen nu med slumpkraft och eftersatt infrastruktur borde ju inte vara normalläget. Men det är väl så det kommer att bli, åtminstone om man lyssnar på ansvarig minister som tror att stabilitet är att utöka vindkraften. Tragiskt men sant.
Var glad nu och passa på att vara hånfull mot de som inte har bundna avtal. Så länge du kan. Fortsätter de här galenskaperna så kan du nog se dig efter rejält dyrare fastprisavtal, om det inte blir så att bolagen helt sonika tar bort det valet. Grattis. Hoppas det värmde nu i alla fall.
Om det nu går så långt att detta är det nya normala så kommer fast pris inte hjälpa mycket i längden... Om det ens finns kvar...J jocke31 skrev:
Ska vi då säga: Inte mitt fel att folk valt låglöneyrken, hade dom pluggat till läkare så hade dom haft råd att bo varmt och äta på vintern.
?? Vi har den billigaste elen i Europa och bortskämd med det. Och jag gnäller inte när det är minusgrad på elen heller då skriker inte någon. för min del så får gärna staten ta över men att skrika nu när vi fått som vi vill fri marknad är väldigt dåligt tycker jag.V videopac skrev:Jag förstår att du tar åt dig men om du nu inte njuter av att det blir dyrt för andra så skulle du inte behöva göra det.