Nästan alla ord med prefixet "o-" har ju en motsats (motsatsen till oklar är klar, motsatsen till otillåten är tillåten, osv). Med det i bakhuvudet brukar jag svänga ihop meningar som "Det var en väldigt tymplig soffa du har".

• Haha
  • Gilla
Helena S och 3 till
  • Laddar…
Intet
Såg den här idag. Vi vet vad feministisk snöröjning är mer vad I hela friden är feministiskt självförsvar.

Affisch för feministiskt självförsvar på Andra Långgatan, 12 augusti kl 17. Gratis separatistiskt rum för tjejer, arrangerat av Ung Vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

C
Intet Intet skrev:
vad I hela friden är feministiskt självförsvar.
Pungspark...

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Intet
C cpalm skrev:
Pungspark...
Jag var inne på det med.

P PappasHammare skrev:
Och har sett mer och mer att man idag använder 'vart' inte bara för 'var' utan nu även för 'blev'.
Nu? Så har det alltid använts.

• Gilla
oscar_uppsala
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Såg den här idag. Vi vet vad feministisk snöröjning är mer vad I hela friden är feministiskt självförsvar.

[bild]
Jag undrar mer över vad ett separatistiskt rum är? Ett separat rum (för tjejer) kan jag förstå, men ska de bli separatister också? Även alla onödiga versaler (som "Utbildade") och adressen ("Lånngatan") tyder på rätt låg kunskapsnivå i svenska språket.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
P
V Ville_Vessla skrev:
Nu? Så har det alltid använts.
Ehhh??
Så du menar blev, dvs böjningen av verbet bli, inte behövs utan vi kan använda adverbet vart istället?

Intet
B b8q skrev:
Jag undrar mer över vad ett separatistiskt rum är? Ett separat rum (för tjejer) kan jag förstå, men ska de bli separatister också? Även alla onödiga versaler (som "Utbildade") och adressen ("Lånngatan") tyder på rätt låg kunskapsnivå i svenska språket.
Men Långgatan är ett namn vilket knappast utbildning är.

P PappasHammare skrev:
Ehhh??
Så du menar blev, dvs böjningen av verbet bli, inte behövs utan vi kan använda adverbet vart istället?
Ja, det funkar.

Intet Intet skrev:
Men Långgatan är ett namn vilket knappast utbildning är.
Där är det inte versalen som är fel, det borde inte stavas "Lånngatan".

Intet
B b8q skrev:
Där är det inte versalen som är fel, det borde inte stavas "Lånngatan".
Det missade jag. Gatan är Lång. Inte Lånn 😁

Här har vi Långavägen, det är den längsta vägen i byn, och är namngiven efter fisken långa.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
P
V Ville_Vessla skrev:
Ja, det funkar.
Okej. Då vet jag vilken barnmat man ger dig

"Jag skulle städat huset i går, men det vart inte så"

Dialektalt, men absolut inte nytt.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.