NötegÄrdsgubben NötegÄrdsgubben skrev:
Jag fick 20/20 rÀtt, vilket Àr betydligt bÀttre Àn jag nÄgonsin fÄr pÄ ByggaHus jÀvla quiz.
đŸ„Č Hade bara 43 av 50, inte en aning om de dĂ€ra sandalerna med spanskklingande namn eller den dĂ€ra "brĂ€m".😂 Men Ă€r nöjd, mitt motto Ă€r "tillrĂ€ckligt bra".

ClasseClas
NÄgot som jag reagerar pÄ Àr avsaknaden av frÄgetecken (?) nÀr en frÄga stÀlls. Det blir allt vanligare med denna typ av frÄga,
"Har du kollat att fasledaren Àr inkopplad pÄ rÀtt plint." FrÄgetecken och för den delen punkt (.) tycks vara frivillig.

Ibland Àr det svÄrt att bedöma om det Àr en frÄga eller om det Àr ett pÄstÄende vederbörande uttrycker.

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
NÄgot som jag reagerar pÄ Àr avsaknaden av frÄgetecken (?) nÀr en frÄga stÀlls. Det blir allt vanligare med denna typ av frÄga,
"Har du kollat att fasledaren Àr inkopplad pÄ rÀtt plint." FrÄgetecken och för den delen punkt (.) tycks vara frivillig.

Ibland Àr det svÄrt att bedöma om det Àr en frÄga eller om det Àr ett pÄstÄende vederbörande uttrycker.
StÀmmer och det i nutid frekvent förekommande "KÀlla pÄ det?".

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Och mycket beroende av vilket behov man har av att kunna anvÀnda olika ord och skrivsÀtt.
Har haft nytta av att kunna anvÀnda olika i t.ex. utb.material, beskrivningar, offert/avtal, osv, blir en lÄng lista och till idag mera av berÀttelser. HÀr kan jag blanda "gammelsvenska", talsprÄk, dialekter, osv, för att skapa "liv" i texten. Man ska kÀnna nÀr man lÀser vems ord det Àr som finns i texten.

trÀhandtag trÀhandtag skrev:
NĂ€r vi skriver olika texter inom kommunen, mĂ„ste vi anvĂ€nda enklare svenska och inte anvĂ€nda alternativa synonymer, som möjligen anvĂ€nds mer sĂ€llan. Jag anser att texterna blir mer livfullt och varierande om jag fĂ„r anvĂ€nda alternativa ord. Dock Ă€r vissa ord möjligen lite Ă„lderdomliga, men det Ă€r fint att dessa ord fortfarande hĂ„lls levande i svenska sprĂ„ket. Min slutsats Ă€r sprĂ„ket utarmas, men vi tar gĂ€rna in nya uttryck som det redan finns ”vanliga svenska” ord för. Knas!!!
Jag kĂ€nner med dig. Har försökt förklara för kommunaltjĂ€nstemĂ€n som fĂ„tt i uppdrag att skriva lĂ€tt svenska att ”tomt” INTE Ă€r en direkt förenkling av begreppet ”fastighet”

• Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag kĂ€nner med dig. Har försökt förklara för kommunaltjĂ€nstemĂ€n som fĂ„tt i uppdrag att skriva lĂ€tt svenska att ”tomt” INTE Ă€r en direkt förenkling av begreppet ”fastighet”

Det krÀvs kunskap för att kunna förenkla och inte skapa sakfel och syftningsfel. SÄ en felaktig förenkling av text kan sedan orsaka felaktigt agerande.

• Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
B b8q skrev:

nÀe fastgheten e ju huset ju

• Haha
  • Arg
Dilato och 3 till
  • Laddar…
NötegÄrdsgubben NötegÄrdsgubben skrev:
nÀe fastgheten e ju huset ju
Ja, det Àr mÄnga fastigheter som brinner upp om man frÄgar rÀddningstjÀnsten. Det ingÄr nog i deras utbildning att lÀra sig fel definition.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Ja, det Àr mÄnga fastigheter som brinner upp om man frÄgar rÀddningstjÀnsten. Det ingÄr nog i deras utbildning att lÀra sig fel definition.
Undrar hur de ser pÄ vad en skogsfastighet Àr?
TÀnker pÄ en dylik utan byggnader.

Nissens Nissens skrev:
Undrar hur de ser pÄ vad en skogsfastighet Àr?
Fast vid en skogsbrand kan man ju nĂ€stan sĂ€ga att fastigheten brinner. 😱

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast vid en skogsbrand kan man ju nĂ€stan sĂ€ga att fastigheten brinner. 😱
Brinner skogen dÄ ner?

F fribygg skrev:
Brinner skogen dÄ ner?
Den brinner vĂ€l uppđŸ€“

D Dilato skrev:
Den brinner vĂ€l uppđŸ€“
Är du sĂ€ker?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är du sĂ€ker?
DN hÄller med mig
Brandskadad skog i Ljusdals kommun, visar tÀta, brÀnda trÀdstammar mot en bakgrund av grÄ rök och sot.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Börje, via SVT likasÄ
Börje frÄn Enskogen" poddintervju om skogsbrandens pÄverkan, Sveriges Radio-artikel med datum och författare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men..brinna upp eller ner beror nog pÄ hur stor del av materialet som finns kvar efter branden, blev det gas och stoft eller aska.

Jag tĂ€nker att merparten av materialet oftast gĂ„r "upp i rök"đŸ€“

Jag (som lindrig skogsnörd) tÀnker att tallskog inte brinner upp den klarar oftast en markbrand.

Granskog dÀremot brinner ner.

Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.