Håller på och bygger en egen arbetsbänk som jag ska ha i garaget. Finns ju en hel uppsjö på youtube med instruktioner och många av dem har dels ett hålmönster där de fäster någon typ av tving/ som förs ner i ett hål samt en tving som löper i en U-profil i aluminium. Men frågan är vad heter dessa tvingar och vart hittar man dem i Sverige till ett vettigt pris?

De som man för ner i ett hål i arbetsbänken tror jag heter Dog Clamp på engelska?

Tror själva profilen där de sätter de andra tvingarna kallas för T-track?

Jag har letat som en galning men det är svårt när jag inte vet vad det heter på svenska! Nån som vet vad jag är ute efter? :-)

Jag hittar när jag söker på "mft tving"

Någon form av bänkspännare borde den ena vara.

• Gilla
Dan1891
  • Laddar…
E emimole skrev:
Håller på och bygger en egen arbetsbänk som jag ska ha i garaget. Finns ju en hel uppsjö på youtube med instruktioner och många av dem har dels ett hålmönster där de fäster någon typ av tving/ som förs ner i ett hål samt en tving som löper i en U-profil i aluminium. Men frågan är vad heter dessa tvingar och vart hittar man dem i Sverige till ett vettigt pris?

De som man för ner i ett hål i arbetsbänken tror jag heter Dog Clamp på engelska?

Tror själva profilen där de sätter de andra tvingarna kallas för T-track?

Jag har letat som en galning men det är svårt när jag inte vet vad det heter på svenska! Nån som vet vad jag är ute efter? :)
Det första är väl Bänkhake på Svenska?
Som till hyvelbänkar.

edit: Nej, det är nog inte Bänkhake du är ute efter...
Verkar bara heta Spännare?

• Gilla
Garderobssnickarn
  • Laddar…
S
Hyvlar.se har lite sånt där.

hyvlar.se/sjöbergs-tillbehör

Snyggt! Tack för alla snabba svar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.