70 095 läst ·
224 svar
70k läst
224 svar
Svenska hantverkare kontra polska - praktiska skillnader i timkostnad
I vårt fall innebar anlitandet av de polska hantverkarna att vi kunde byta åtta fönster på en gång. Hade vi valt något av de svenska alternativen hade det blivit hälften av fönstren, till samma pris eller dyrare.
Men! Stort men! Om någon svensk hantverkare hade sagt "okej, ni vill ha plastfönster, det kan vi fixa!" och satt sig ned och diskuterat vilken lösning som hade funkat för oss. Kanske ta hälften nu, hälften till hösten? Eller kika på något annat. Genom att hålla en hög service och försökt att hålla nere priserna (jag sade uttryckligen att vi hade en ganska liten budget, relativt sett) så hade jag nog fastnat för någon av de svenska. Det var en som jag kände stort förtroende för vid första offerten med träfönster, men som vid plastfönster lämnade en offert som var alldeles för hög. Hade den varit lägre hade jag nappat på den på en gång, eftersom de var tillmötesgående i övrigt.
Precis som någon skrev, hitta något att konkurrera med. Om någon är billigare, måste du vara bättre. Högre service, högre kvalitet eller något annat. Som villaägare vill jag få mina kronor att räcka ganska långt. Om någon är trevligare, mer tillmötesgående och billigare - då väljer jag den.
Nämnas bör kanske att företaget som anordnar det hela ligger på kanske tre-fyra kilometers avstånd från hemmet. Det fåmansföretaget skickar fakturan till mig och betalar skatt i Sverige och ligger i samma kommun. Jag känner mig nöjd över att kunna gynna ett väldigt lokalt alternativ, även om en del av pengarna går till utlandet.
Men! Stort men! Om någon svensk hantverkare hade sagt "okej, ni vill ha plastfönster, det kan vi fixa!" och satt sig ned och diskuterat vilken lösning som hade funkat för oss. Kanske ta hälften nu, hälften till hösten? Eller kika på något annat. Genom att hålla en hög service och försökt att hålla nere priserna (jag sade uttryckligen att vi hade en ganska liten budget, relativt sett) så hade jag nog fastnat för någon av de svenska. Det var en som jag kände stort förtroende för vid första offerten med träfönster, men som vid plastfönster lämnade en offert som var alldeles för hög. Hade den varit lägre hade jag nappat på den på en gång, eftersom de var tillmötesgående i övrigt.
Precis som någon skrev, hitta något att konkurrera med. Om någon är billigare, måste du vara bättre. Högre service, högre kvalitet eller något annat. Som villaägare vill jag få mina kronor att räcka ganska långt. Om någon är trevligare, mer tillmötesgående och billigare - då väljer jag den.
Nämnas bör kanske att företaget som anordnar det hela ligger på kanske tre-fyra kilometers avstånd från hemmet. Det fåmansföretaget skickar fakturan till mig och betalar skatt i Sverige och ligger i samma kommun. Jag känner mig nöjd över att kunna gynna ett väldigt lokalt alternativ, även om en del av pengarna går till utlandet.
SBH, för att man tecknat kollektivavtal behöver man inte "ta in facket". Vi hade tecknat kollektivavtal då vi drev firman, Det enda dom var intresserad av var, då vi hade anställda, att dom hade avtalsenliga villkor. Då vi ibland inte hade några anställda brydde dom sig över huvud taget inte. Nu var ju vår motpart Elektrikerförbundet och dom är knappast kända för att vara nått "mesförbund" utan ett av dom stridigaste.
menade en med bara familjen.elmont skrev:SBH, för att man tecknat kollektivavtal behöver man inte "ta in facket". Vi hade tecknat kollektivavtal då vi drev firman, Det enda dom var intresserad av var, då vi hade anställda, att dom hade avtalsenliga villkor. Då vi ibland inte hade några anställda brydde dom sig över huvud taget inte. Nu var ju vår motpart Elektrikerförbundet och dom är knappast kända för att vara nått "mesförbund" utan ett av dom stridigaste.
så byggnads är mesiga då?
Redigerat av moderator:
Medlem
· Västerbotten
· 872 inlägg
Den erfarenhet jag har på företaget angående hantverkare är att de utländska kan tydligen jobba dygnet runt, tar aldrig rast och klagar aldrig på eventuella hinder som uppstår. Vi hade baltiska golvläggare här som skulle lägga drygt 800 kvadrat klickgolv där det redan stod träningsmaskiner. De jobbade över var och varannan dag och slet och drog i maskinerna utan att be om hjälp.
Gällande kostnaderna så vet jag inte om de var så mycket billigare än svenska.
Gällande kostnaderna så vet jag inte om de var så mycket billigare än svenska.
Att ingen ska utnyttjas kan nog det flesta hålla med om men jag förstår inte synsättet att utländska arbetare ska ha samma lön och villkor som de svenska. Verkar man på en fri marknad så blir det väldigt knepigt att begränsa rätten till att konkurrera med priset. Däremot så är jag övertygad om att det i många fall är fullt möjligt för exempelvis skickliga och serviceinriktade utländska hantverkare att ta minst lika bra betalt som svenska.Ramnemark skrev:
Vissa av oss tycker faktiskt att lika lön för lika arbete är nått som alltid borde vara målet. För att företag ska kunna betala lika lön så måste även företagen jobba utifrån samma förutsättningar. Ska man jobba utifrån att vissa inte behöver ta någon hänsyn till säkerhet, arbetstider, försäkringar mm. mm så kan nog dom flesta i alla branscher snart sitta utanför ICA med en burk i handen.
Lika lön för lika arbete, ska det gälla inom den stad man verkar i, inom länet, landet, världen? Och vem sätter nivån på lönen? Den som tjänar minst/mest? Man ska naturligtvis både förutsätta och kräva att alla följer de regler och lagar som finns men gör man det och är villig att sälja sina tjänster billigare än en konkurrent ska man då stoppas? (frågan gäller naturligtvis oavsett om man är svensk eller utländsk)
Många branscher har i praktiken fått lägga ner på grund av utländsk konkurrens och många andra upplever en växande konkurrens från låglöneländer. Men då får man helt enkelt hitta andra parametrar att konkurrera med än priset och bästa lösningen om det inte fungerar är inte att sätta sig med en burk utanför ICA.
Många branscher har i praktiken fått lägga ner på grund av utländsk konkurrens och många andra upplever en växande konkurrens från låglöneländer. Men då får man helt enkelt hitta andra parametrar att konkurrera med än priset och bästa lösningen om det inte fungerar är inte att sätta sig med en burk utanför ICA.
Så att inte betala skatt det land som bekostar dina barns utbildning och din sjukvård mm är ok? Ta hit folk från länder som har en växelkurs som är helt fiktiv är ok?
Och på frågan om vart gränsen skulle gå så tycker jag att nationsgränser fungerar utmärkt, Lever jag och verkar i Sverige betalar jag min skatt och följer dom övriga regler som gäller i Sverige. Flyttar jag till Polen så lever jag naturligtvis enligt dom Polska förutsättningarna. Men jag vet att många stirrar sig blind på sin egna plånbok och inte är villig att se till det gemensamma, i alla fall inte förrän dom har fått en svårbotad sjukdom och dom tycker att vi (staten) ska betala den dyra vården och dom dyra läkemedlen.
Och jo jag har inget emot att folk kommer hit och jobbar men som jag skrev under samma förutsättningar.
Och på frågan om vart gränsen skulle gå så tycker jag att nationsgränser fungerar utmärkt, Lever jag och verkar i Sverige betalar jag min skatt och följer dom övriga regler som gäller i Sverige. Flyttar jag till Polen så lever jag naturligtvis enligt dom Polska förutsättningarna. Men jag vet att många stirrar sig blind på sin egna plånbok och inte är villig att se till det gemensamma, i alla fall inte förrän dom har fått en svårbotad sjukdom och dom tycker att vi (staten) ska betala den dyra vården och dom dyra läkemedlen.
Och jo jag har inget emot att folk kommer hit och jobbar men som jag skrev under samma förutsättningar.
Ja, det resonemanget kanske håller om man betalar svart... Vad vi dock diskuterat är ju timpris efter ROT.elmont skrev:Så att inte betala skatt det land som bekostar dina barns utbildning och din sjukvård mm är ok? Ta hit folk från länder som har en växelkurs som är helt fiktiv är ok?
För att få ROT måste företaget driva verksamhet i Sverige och betala skatt och arbetsgivaravgifter. Jag betalar moms på både arbete och material. Dessutom betalar jag inkomstskatt på pengarna jag tjänar som jag sedan lägger på att betala hantverkaren.
Hur i hela friden menar du då att jag inte drar mitt strå till Sveriges välfärd genom att anlita firmor som har utländska arbetare?
Finns ju många byggfirmor med anställda som valt att inte ha kollektiv avtal så länge dom enbart verkar på privat marknaden är det inget problem för firman och tyvärr knappt annars heller.SBH skrev: