70 095 läst ·
224 svar
70k läst
224 svar
Svenska hantverkare kontra polska - praktiska skillnader i timkostnad
...och kör svensk bil, köper svensk mat, bär svenska kläder, tittar på svenska tv-program på din svensktillverkade tv?Håkan Kraby skrev:
Vare sig man vill eller inte är de tiderna förbi.
Datorn jag skriver detta på är förmodligen tillverkad i Kina.
Ja då, det har jag inte några problem med. Den dagen jag blir ersatt av utländsk arbetskraft är den dagen jag inte gör mitt jobb tillräckligt bra eller effektivt och då är det ändå dags att byta jobb...Håkan Kraby skrev:Hoppas att ni som anlitar billig utländsk arbetskraft tycker att det är helt okej när er chef säger att ni blir av med jobbet pga att hen hittat utlänsk arbetskraft som gör det billigare. Man kan ju fråga dig varför är de billigare? Jo kostnadsläget är billigare i deras hemland där de bor och spenderar pengarna, en stor del betalar inte svensk skatt. Nu vet jag ju inte vad ni jobbar med allihop men de flesta är nog på något sätt beroende av att svenskar konsumerar varor, vilka tror ni konsumerar mest en svensk byggjobbare eller en som bor och har familj i tex Polen? Själv anlitar jag enbart svenska företag med kollektivavtal, då vet jag att det är ett seriöst företag som behandlar dina anställda på ett bra sätt.
Skulle jag sköta mig lika illa som de "svenska" hantverkare jag haft hemma skulle jag inte förtjäna min lön!
Jag är nyfiken på hur man som privatperson kan hitta och få en hantverkare från en firma med kollektivavtal?
Jag har då aldrig lyckats få till så mycket som ett telefonsamtal med några av de stora byggfirmorna...
Jag har anlitat polska hantverkare ett antal gånger. De har i princip renoverat hela mitt hus (förutom vatten och el). Nu gör de en utbyggnad till mig.
Jag skulle aldrig haft råd att göra det jag gjorde med svenska hantverkare, allt som var kvar var i princip ytterväggar och takstolarna. Kalkylen gick inte ihop ändå, huset blev inte värt lika mycket efter renoveringen som renoveringen kostade.
Sverige som nation gick plus på detta, jag har köpt material för ett par hundra tusen i sverige, jag har betalat ett par hundra tusen i moms. Arbetsgivaren har betalt ett par hundra tusen i arbetsgivaravgift och hantverkarna har betalat ett par hundra tusen i skatt.
Polakerna kom i tid, jobbade hårt, städade efter sig osv.
/N
Jag skulle aldrig haft råd att göra det jag gjorde med svenska hantverkare, allt som var kvar var i princip ytterväggar och takstolarna. Kalkylen gick inte ihop ändå, huset blev inte värt lika mycket efter renoveringen som renoveringen kostade.
Sverige som nation gick plus på detta, jag har köpt material för ett par hundra tusen i sverige, jag har betalat ett par hundra tusen i moms. Arbetsgivaren har betalt ett par hundra tusen i arbetsgivaravgift och hantverkarna har betalat ett par hundra tusen i skatt.
Polakerna kom i tid, jobbade hårt, städade efter sig osv.
/N
Tja.... tack vare att våra hantverkare från våra EU grannar, så har våra svenska hantverkare fått guldmössan...Norrhyttan skrev:
Innan så klagade vi på våra svenska hantverkare och granskade, nu skyller vi allt på polackerna....
Nu är det tyvärr lite blandad kvalité på de hantverkare som kommer hit. De bästa är kvar hemma.
Visst jobbar de på bra, men slutfinishen är inte alltid på topp.
Jag föredrar att ta in svenska hantverkare. De hantverkare jag har träffat har alltid skött sig och gjort bra arbeten.
Dessutom så gillar jag att kunna prata med mina hantverkare
Men å andra sidan, det här är en fråga som kan stötas å blötas tills dö dagar...
Jag vet att några kommer att klaga på de jag skriver, tycka att jag har fel, men det kanske jag har? Vem vet?
Vi kommer alltid tycka olika.
Jag skriver hur jag tänker!
Sedan är dubbelmoralen den bästa moralen, den är dubbelt så bra!
Jag kan inte för mitt liv förstå varför du valde att citera mitt inlägg. Är det där verkligen ett svar på det jag skrev?Odjuret skrev:Tja.... tack vare att våra hantverkare från våra EU grannar, så har våra svenska hantverkare fått guldmössan...
Innan så klagade vi på våra svenska hantverkare och granskade, nu skyller vi allt på polackerna....
Nu är det tyvärr lite blandad kvalité på de hantverkare som kommer hit. De bästa är kvar hemma.
Visst jobbar de på bra, men slutfinishen är inte alltid på topp.
Jag föredrar att ta in svenska hantverkare. De hantverkare jag har träffat har alltid skött sig och gjort bra arbeten.
Dessutom så gillar jag att kunna prata med mina hantverkare
Men å andra sidan, det här är en fråga som kan stötas å blötas tills dö dagar...
Jag vet att några kommer att klaga på de jag skriver, tycka att jag har fel, men det kanske jag har? Vem vet?
Vi kommer alltid tycka olika.
Jag skriver hur jag tänker!
Sedan är dubbelmoralen den bästa moralen, den är dubbelt så bra!![]()
Visst är det lite konstigt att det bara är dom Svenska hantverkarna som är så dåliga på sina "jobb" och med lätthet kan ersättas med låglönealternativ. Tänk hur det kommer att bli den dagen då alla "yrkesverksamma" ska ersättas med låglönefolk för tro inte för en sekund att övriga yrkesgrupper har några överlägsna färdigheter framför dom som kommer från låglöneländer. Problemet i dag är väl endast ett språkligt och det är i sig inget stort hinder.
Det här händer i alla branscher och gjort så under längre tid. Titta på tekoindustrin där Sverige var stora på 50 talet som sedan krashade pga låg-löneländer, hur mycket av Volvo's, Scania's, Ericssons tillverkning/utveckling sker i Sverige jämfört med 20-30 år sedan osv.
Världen blir mer global och vi som är yrkesverksamma har två val, antingen får vi anpassa oss till de rådande förhållandena (går ner i lön, bli arbetslös, byta bransch osv) eller göra oss mer konkurrenskraftig, effektivare, bättre, snabbare, högre kunskap, bättre service osv.
/N
Världen blir mer global och vi som är yrkesverksamma har två val, antingen får vi anpassa oss till de rådande förhållandena (går ner i lön, bli arbetslös, byta bransch osv) eller göra oss mer konkurrenskraftig, effektivare, bättre, snabbare, högre kunskap, bättre service osv.
/N
För det första är det väl helt irrelevant vad andra tycker om detta, det är ju inte dom som betalar. För det andra så ser jag ingen anledning att stödköpa av svenska företag bara för att dom är svenska, det leder inte till någon högre välfärd och levnadsstandard på sikt. Det är protektionism och nästan alltid dåligt. Jämför tex med amerikanska bilindustrin som kördes helt i botten pga att folk fortsatte köpa av patriotiska skäl. Men till slut tröttnade patrioterna och botten föll ur.ConnyN skrev:
Har någon verkligen skrivit så?elmont skrev:
Min åsikt är att det finns duktiga hantverkare och dåliga hantverkare i alla länder.
Men om en dålig svensk hantverkare är dubbelt så dyr som en duktig polsk - varför ska jag då välja den svenska?
Är det verkligen bara hantverkarna som ersätts med utländska låglönealternativ?
Se dig omkring - man lödde ihop riktigt bra tv-apparater i Motala för inte allt för länge sedan. Titta på baksidan av din egen tv, vad står det för tillverkningsland?
Svenskt stål håller i många fall mycket högre kvalitet än vad någon i Asien lyckats komma i närheten av, ändå går svensk stålindustri på knä eftersom det asiatiska alternativet är så ofantligt mycket billigare att konsumenten tycker det är värt att tumma på kvaliteten.
Åkerinäringen - hur ofta ser man svenskregistrerade trailerdragare på E4 idag? Och de få gånger de är svenskregistrerade, vilken nationalitet har föraren?
Det är väll just det som är skrämmande. Att de flesta jobb sakta men säkert ersätts av folk som blir utnyttjade. Därför borde de polska och estniska ha samma lön och samma vilkor som svenskar. Efter det får ni välja hur ni vill 
i princip skall alla firmor som anställer folk ha kollektivavtal. men ett rent familjeföretag är det svårt med kollektivavtalanders07 skrev:Ja då, det har jag inte några problem med. Den dagen jag blir ersatt av utländsk arbetskraft är den dagen jag inte gör mitt jobb tillräckligt bra eller effektivt och då är det ändå dags att byta jobb...
Skulle jag sköta mig lika illa som de "svenska" hantverkare jag haft hemma skulle jag inte förtjäna min lön!
Jag är nyfiken på hur man som privatperson kan hitta och få en hantverkare från en firma med kollektivavtal?
Jag har då aldrig lyckats få till så mycket som ett telefonsamtal med några av de stora byggfirmorna...![]()