Klart intressant och av högsta vikt. Vad fungerar när elen slutat fungera i samhället?

rampante rampante skrev:
Klart intressant och av högsta vikt. Vad fungerar när elen slutat fungera i samhället?
Kontanter. Mitt favoritbetalsätt.

T Thomas_Blekinge skrev:
Kontanter. Mitt favoritbetalsätt.
Jo, kontanter som sådana fungerar ju som betalningsmedel - men vilka butiker, bensinmackar etc kommer att ha system som kan ta emot dom, utan el. Eller för den delen - hur ska dom kunna leverera den tjänsten som du skall betala för, utan el?

Jag jobbar ju med sånt här, och det görs en del säkerhetstester redan idag, beställda av kommuner och energibolag, men långt ifrån i den utsträckning som skulle behövas. Det är kraftigt eftersatt och resultaten från testerna är nästan alltid densamma... nånstans mellan katastrof och riktigt illa och "såhär får det inte vara".
Däremot är man ofta duktig på att hoppa på innovations och digitaliseringståget med stor iver... vilket defacto skapar ännu flera attackvektorer och risker, för säkerhetsfrågorna verkar många inte ta hänsyn till, eller förstå alls...

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
rampante rampante skrev:
Jo, kontanter som sådana fungerar ju som betalningsmedel - men vilka butiker, bensinmackar etc kommer att ha system som kan ta emot dom, utan el.
Det finns någonting som heter kassaskrin. Varje Scoutkår kan hantera det. Om ICA-handlaren inte är helt koko kommer han att nföra det vid längre elavbrott inom några timmar.
Att bensinpumpar, dörrlås m inte fungerar utan el är tyvärr en annan sak.

Och så finns det inga prislappar på varorna bara streckkoder och elektronisk prismärkning på hyllorna, även hos vår lokala ICA-handlare utanför köpcenter.:D
Allt dessutom kopplat till beställning och lagersystem.

T Thomas_Blekinge skrev:
Det finns någonting som heter kassaskrin. Varje Scoutkår kan hantera det. Om ICA-handlaren inte är helt koko kommer han att nföra det vid längre elavbrott inom några timmar.
Att bensinpumpar, dörrlås m inte fungerar utan el är tyvärr en annan sak.
Vet dock inte om jag vill köpa mjölk etc. på Ica om de inte har ström till sina kylskåp/frysar...

• Gilla
rampante
  • Laddar…
Det är ju upp till dig. Men jag tror att man har helt andra funderingar efter några dagars strömavbrott än färsk mjölk.

T Thomas_Blekinge skrev:
Det är ju upp till dig. Men jag tror att man har helt andra funderingar efter några dagars strömavbrott än färsk mjölk.
Exakt! Och att man har kontanter hjälper föga

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.