Hej! Jag undrar om det finns någon standard för märkning av exempelvis vägguttag, strömställare etc. vid nybyggen/renoveringar av anläggningar som inte klassas som hushåll/hem? Jag tänker främst på kontorskomplex. Står det någonstans att denna märkning måste finnas eller är det upp till beställaren?

Om sådan standard finns, vad heter den och avsnittet som behandlar just det?

Anledningen till denna fråga är att jag arbetar med ett YH-examensarbete som delvis behandlar elektriska anläggningar och dess uppmärkning (märkskyltar etc.).

Tack på förhand! :)
 
Beställaren bestämmer hur den typen märkning du nämner ska utföras, antingen i detalj eller mer svepande.
Vanligt är tex matande central och grupp i någon passande skylthållare till apparatserien eller graverade skyltar.
 
helt upp till beställaren om dom vill ha märkning ellerinte, inte alltför sällan man använder bara vanlig dymotejp
 
Okej, tack så mycket för svaren :)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.