Är Svensk Elstandard något man MÅSTE följa i nyproduktion, eller är det bara rekommendation som BÖR följas?

Och nu till verkliga kakan, finns det någon sammanfattning gällande uttagsavstånd, placering av data/tele/tv?
 
Bo.Siltberg skrev:
Nej, ja, ja Elbasen.
Sammanfattning av ditt svar: måste inte följa, bör följa, och boken är en bra referens... stämmer min tolkning?
 
Ja :) Elbasen är en sammanfattning i fickformat av det viktigaste, med bl.a måttuppgifter, och dessutom till ett rimligt pris.
 
Mikael_L
tronen skrev:
Sammanfattning av ditt svar: måste inte följa, bör följa, och boken är en bra referens... stämmer min tolkning?
JA, det är en bra sammanfattning.
Med "bör följa" så kan man se det som att det inte är en massa dumma "regler" för att jävlas, utan faktiskt en massa förnuftiga saker. Men vill man så struntar man i det, eller hoppar vissa saker, som inte känns bra eller inte passar.
T.ex. enligt standarden ska utomhusuttag ha brytare placerad invändigt. Det är ju inte helt säkert att det passar alla.

I elboken från Elko finns det lite saker, som kan sägas vara ett litet utdrag ur standarden.
http://www.elko.se/getfile.php/Filer/Kataloger och Broschyrer/elboken_lilla_ web.pdf
Från sid 357 och några sidor framåt.
Det är kanske gömt lite mer info någon annan stans i boken ...
 
  • Gilla
tronen och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Ja :) Elbasen är en sammanfattning i fickformat av det viktigaste, med bl.a måttuppgifter, och dessutom till ett rimligt pris.
Boken inköpt... tack för tipset...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.