studentroland skrev:
Intressant ämne som verkar vara outrett i detaljerna...för Göteborg sägs det;

Så...kanske man kan ha en nationsflagga hängande på fasaden i Göteborg under 6 dagar utan bygglov?
Jag tycker dom är väldigt tydliga, precis som i Södertälje (text från göteborg):

Flagga – kräver inte bygglov. Är den i närheten av trafik kan trafikkontoret behöva kontaktas. För vepor gäller andra regler.

Flaggstång – kräver inte bygglov.

Flagga=nationsflagga=inget bygglov.
Vepor= allt annat skit du hänger på fasaden får hänga där några dagar sedan kräver dom bygglov.

• Gilla
Pytt och 1 till
  • Laddar…
harry73
osiris skrev:
För mig är "en flagga på fasaden" en sån här:

[länk]
Var det sån som du menade från början TS?? (jag ser att du gillade förra inlägget)

harry73
Jag tror att många trodde du menade något sånt flagga-som-hängs-på-en-gammal-ladugård-26890915.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
eller turkisk-flagga-som-hängs-från-det-istanbul-fönstret-35871272.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
osiris skrev:
Vet inte hur det blev vepor och bygglov och nattbelysning och annat...
Troligen blev det vepor och annat därför att det i trådstarten uppgavs;
Undrar om någon kan det. Vi vill nämligen ha Svensk flagga hängande på fasaden då vi saknar en flaggstång att hissa den upp i.
Frågan uppstår också vad man kallar en vepa i form av en svensk flagga för att kunna särskilja den från en fasadflagga på en liten fasadflaggstång... en "nationsvepa" kanske?

Redigerat:
osiris skrev:
Vet inte om jag har missuppfattat starten på tråden. För mig är "en flagga på fasaden" en sån här:

[länk]

Vet inte hur det blev vepor och bygglov och nattbelysning och annat...
Se inlägg #3. det är skillnad på en fasadflagga och en flagga på en fasad.

harry73 skrev:
Var det sån som du menade från början TS?? (jag ser att du gillade förra inlägget)
Exakt.

Atom skrev:
Exakt.
Då var vi många som missförstod.

MathiasS skrev:
Se inlägg #3. det är skillnad på en fasadflagga och en flagga på en fasad.
I avsaknad av en enkel särskiljande benämning för respektive flaggupphängningssätt blir det i princip omöjligt att hålla isär begreppen, och föra ett vettigt resonemang i frågan, eftersom en "fasadflagga" per definition är just en "flagga (upphängd) på en fasad"...antingen bör de olika placeringarna särskiljas medelst varsin särskiljande benämning, typ flaggstångsflagga, fasadflaggstångsflagga och fasadflagga, men eftersom detta förefaller onödigt bokstavsrikt, och benämningen "fasadflagga" dessutom frekvent används för att benämna en liten flagga upphängd på en liten, i 45 graders vinkel uppåt lutande fasadflaggstång, så synes mig antingen begreppet "nationsvepa" eller möjligen "flaggvepa" kunna beskriva en svensk nationsflagga som hänger antingen från ett fönster, eller från en balkong el.dyl. utmed fasaden utan att hänga på en fasadflaggstång...?
Alternativet är väl att betrakta den svenska flaggan (till skillnad från reklamflaggor och andra skyltar) såsom överstående allt vad bygglovsregler och andra tillstånd heter, och anse den fri att användas till vad-som-helst, och i vilka sammanhang som helst, allt efter tycke och smak hos den enskilde individen, på eget ansvar då förstås...:D
https://www.google.se/search?q=vinnare+svensk+flagga&espv=2&biw=853&bih=599&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=rY2KVaT3JsursgGsvL34Dw&ved=0CAYQ_AUoAQ#tbm=isch&q=unusual+swedish+flag

Redigerat:
lars_stefan_axelsson skrev:
Då var vi många som missförstod.
Ber om ursäkt då....

Mea culpa :(

Flaggning är ett mycket intressant ämne och något som jag tycker är viktigt på ett personligt plan! Detta är kanske inte riktigt svar på TS fråga men så här har jag lärt mig angående Svenska Flaggan:

Hantering:

Flaggan får aldrig:

vidröra marken
lagas
tvättas
rullas ihop
"besudlas" med text eller andra symboler (se bland publiken på landskamper!)

Om något av ovanstående inträffat skall flaggan brännas, ALDRIG slängas.

Flaggan ska:

hissas vid solens uppgång
halas vid solens nedgång, dock senast kl 21:00
vikas ihop

Flaggan skall endast hissas på flaggdagar eller högtidsdagar så som födelsedagar, bröllop, dop etc. Övriga dagar kan blå/gul vimpel hissas. Vimpel kan vaja dygnet runt.

Vid dödsfall/begravningar hissas flaggan i topp för att sedan sänkas ned 1/3 av stångens höjd. Den skall alltså inte stannas på vägen upp när det är en 1/3 kvar. En flagga som "kasat" ned från stångens topp bara någon decimeter på grund av slarvig fastsättning av flagglinan räknas som flaggning på halv stång (så ser du det någonstans kan du beklaga sorgen inför flaggstångsstångsägaren! ;-) )

Det finns säkert fel i ovanstående text och kanske fler "regler" men så här har jag uppfattat saken. Vi hade tidigare en flagglag som reglerade dessa saker men den har tagits bort. Sen vill jag å det starkaste poängtera att jag absolut inte är någon polis när det gäller detta, även om jag själv försöker följa dessa regler. Jag kan dock säga att jag stör mig på att en granne i kvarteret har sin flagga hissad 24/7. Det kan kanske ha att göra med att han har baltiskt ursprung (han har i alla fall en bil med baltisk reg.skylt, minns inte vilken av staterna dock) och vill visa alla att han älskar Sverige. :)

När det gäller den här föreställningen att det skulle finnas någon risk att åka dit för hets mot folkgrupp förknippad med flaggning av Svensk Flagga tror jag härstammar från 80-talets skinheadkultur. Vi som var med på den tiden minns hur PK-eliten införde förbud mot flaggning på skolavslutningar för att skinnskallarna stulit flaggan som symbol och att nysvenskarna skulle ta så illa upp. Tack och lov har vi vanliga svenskar tagit tillbaka flaggan och de flesta av oss låter den vaja med stolthet, utan att rasism är inblandat. Som min granne är det ju dessutom väldigt många med utländskt ursprung som gärna flaggar med svensk flagga.

Flagga på alla, och följ reglerna om ni känner för det. Ju stoltare man är över sin flagga desto mer borde man ju vilja behandla den med respekt, och därigenom följa de regler/rekommendationer som finns,

Redigerat:
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Paxman skrev:
---
Flagga på alla, och följ reglerna om ni känner för det. Ju stoltare man är över sin flagga desto mer borde man ju vilja behandla den med respekt, och därigenom följa de regler/rekommendationer som finns,
Respekt var ordet...
https://www.youtube.com/watch?v=6FOUqQt3Kg0

Paxman skrev:
"besudlas" med text eller andra symboler (se bland publiken på landskamper!)
Denna rad även reglerad i lagtexten, se Lag (1982:269).
Det vore intressant att få reda vad brott mot denna lag medför för straff.

Jag misstänker att det inte är något straff, bara att den då inte längre räknas som en flagga.

Atom skrev:
Ber om ursäkt då....

Mea culpa :(
Visst. Din culpa är mead. Ingen fara. ;)

Jag har svårt att tro att även den mest nitiske kommuntjänstemansbyråkratbyggnadsnämndsordförande skulle kunna säga något om du sätter upp en "normal" liten flagga på stång på din egen fasad. Men eftersom jag tyckte frågan var intressant så skjöt jag iväg ett mail om själva principen för nationsflaggvepa mot fasaden till boverket, och om den skulle kunna vara bygglovspliktig. (Missade flaggstång på fasaden dock.) Så vänta er svar vilket år som helst. ;)

Själv har jag endast flagga i aktern på båten. Så då får jag väl väga risken att bli tagen för rasist mot den, får man ändå säga, hävdvunna rättigheten och skyldigheten att visa nationalitet även på båtar som är så små att de icke räknas som fartyg i sådana situationer där lagen kräver visande av nationalitetsflagga. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.