Inte meningslös, den är en guide för de som vill tillverka/köpa en korrekt flagga. Den är ett officiellt statement: "Så här ska en korrekt flagga se ut".
 
Troberg skrev:
Det finns inga lagar som reglerar hur flaggor ska hanteras. Du får använda den som toalettpapper och filma det och lägga ut på nätet om du vill.

Däremot så finns det etikettsregler...
Om vi lämnar etiketten därhän så finns det faktiskt lag som skulle kunna sätta stopp och det är reglerna om bygglov.

Stockholm kräver t ex uttryckligen bygglov för banderoller/vepor osv. på fasad bygglov

Så om du sätter en flagga på en stång, garanterat bygglovsbefriat. Men att hänga den på fasaden kan stöta på patrull.
 
...bygglov gäller inte svenska flaggan, vill jag påstå. Det står specifikt vilka flaggor som avses i din länk.
 
MathiasS skrev:
...bygglov gäller inte svenska flaggan, vill jag påstå. Det står specifikt vilka flaggor som avses i din länk.
Om de kan ha synpunkter på vilken färg du målar fasaden i så borde det gälla även om målningen skulle se ut som Svenska flaggan.

Det skulle alltså vara OK att måla om sin vägg som Svenska flaggan utan bygglov? Och om det inte skulle vara OK, så skulle det vara OK att uppnå samma effekt genom att spänna upp ett tygstycke över fasaden? (Och gäller det i så fall bara den Svenska, eller är det OK med utländska också).

Sedan kan det ju visst vara så att Sthlms kommun inte bryr sig om om det hänger Svenska eller utländska flaggor på fasader, det är en annan sak.

Här är Stockholm igen, denna gång ännu tydligare. Bygglov krävs även om flaggan hängs vinkelrät mot fasaden, och "exempelvis" "varumärke eller reklam". Detta måste ju tolkas som att bygglovskravet innefattar även andra flaggor utom just de med varumärken eller reklam.

Göteborg samma sak: "Vepa – liggandes mot fasaden krävs alltid bygglov om den sitter upp längre än en vecka." Notera att man inte specificerar motivet. Så flaggmotiv är ingen uttalad undanflykt.

Jag har inte hittat några domar dock, Atom får gärna utgöra försökskanin. ;)
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Om vi lämnar etiketten därhän så finns det faktiskt lag som skulle kunna sätta stopp och det är reglerna om bygglov.

Stockholm kräver t ex uttryckligen bygglov för banderoller/vepor osv. på fasad bygglov

Så om du sätter en flagga på en stång, garanterat bygglovsbefriat. Men att hänga den på fasaden kan stöta på patrull.
Sure, men det har inte med flaggan att göra, utan handlar om att du inte får utsmycka ditt hus hur som helst. Helt andra lagar.
 
Nationsflagga på flaggstång kräver inte bygglov, men nationsflagga på fasad antingen vinkelrätt från väggen på liten stång som fasadflagga eller hängande mot fasaden som vepa överstigande 1,5 kvadratmeter bör kräva bygglov inom detaljplanelagt område eftersom det är själva fasadförändringen som utgör grunden för bygglovsplikten, inte budskapet...
http://www.sodertalje.se/mainupload/dokument/Kommun%20o%20demokrati/Politik%20och%20p%C3%A5verkan/N%C3%A4mnder/SBN/Sammantr%C3%A4deshandlingar/2015/2015-03-24/%C3%84rende%209.pdf

Ska man lusläsa reglerna verkar det vara bara nationsflagga på insidan av ett fönster, alternativt en nationsflagga anbringad på fasaden som vepa mindre än 1,5 kvm. som är tillåten utan bygglov...
 
Redigerat:
lars_stefan_axelsson skrev:
Om de kan ha synpunkter på vilken färg du målar fasaden i så borde det gälla även om målningen skulle se ut som Svenska flaggan.

Det skulle alltså vara OK att måla om sin vägg som Svenska flaggan utan bygglov? Och om det inte skulle vara OK, så skulle det vara OK att uppnå samma effekt genom att spänna upp ett tygstycke över fasaden? (Och gäller det i så fall bara den Svenska, eller är det OK med utländska också).

Sedan kan det ju visst vara så att Sthlms kommun inte bryr sig om om det hänger Svenska eller utländska flaggor på fasader, det är en annan sak.

Här är Stockholm igen, denna gång ännu tydligare. Bygglov krävs även om flaggan hängs vinkelrät mot fasaden, och "exempelvis" "varumärke eller reklam". Detta måste ju tolkas som att bygglovskravet innefattar även andra flaggor utom just de med varumärken eller reklam.

Göteborg samma sak: "Vepa – liggandes mot fasaden krävs alltid bygglov om den sitter upp längre än en vecka." Notera att man inte specificerar motivet. Så flaggmotiv är ingen uttalad undanflykt.

Jag har inte hittat några domar dock, Atom får gärna utgöra försökskanin. ;)
Nej, hur du målar din fasad faller under ramen för bygglov. Din vägg blir inte en flagga bara för att den ser ut som en flagga.

Jag föreslår att nationsflaggor får hängas hur man vill utan bygglov, baserat på innehållet i din länk.

Även din andra länk säger samma sak. Vinkelrätt hängande flaggor i din länk avser "flaggskyltar", inte flaggor.

Inget av det dom skriver där gäller nationsflaggor, utan behandlar skyltar, reklamflaggor, vepor och annat bjäfs.
 
studentroland skrev:
Nationsflagga på flaggstång kräver inte bygglov, men nationsflagga på fasad antingen vinkelrätt från väggen på liten stång som fasadflagga eller hängande mot fasaden som vepa överstigande 1,5 kvadratmeter bör kräva bygglov inom detaljplanelagt område eftersom det är själva fasadförändringen som utgör grunden för bygglovsplikten, inte budskapet...
[länk]

Ska man lusläsa reglerna verkar det vara bara nationsflagga på insidan av ett fönster, alternativt en nationsflagga anbringad på fasaden som vepa mindre än 1,5 kvm. som är tillåten utan bygglov...
På sidan 8 i denna skrift som i övrigt bara handlar om skyltar i olika former, specificerar man speciellt att nationsflaggor inte är bygglovspliktiga. Däremot kan kommersiella flaggor vara det.
 
Troberg skrev:
Tja, med tanke på hur nazisterna/rasisterna har kidnappat symbolen så har den blivit lite svåranvänd. Det är ungefär som att försöka hävda att hakkorset är en indisk lyckosymbol. Visst är det en sådan, men det är inte så det uppfattas idag i Europa.

Det kan göra att han uppfattas som nazist eller rasist (vilket jag antar att han inte är). Vill han inte bli uppfattad så (vilket jag antar att han inte vill), well, då kan det vara läge för lite eftertanke.
Atom skrev:
Du har inte varit i Malmö...
Mer vill jag inte prata om just den problematiken.
Som etnis.... ehhh, det fick man inte säga ja, ...Svensk bosatt i Angered i Göteborg förstår jag dig:D.

Eeeerrrrrhhhh, hhhhmmm. Hakkorset är faktiskt en Indisk symbol. Det är bara det att en Tysk korpral med Österrikiskt påbrå (får man säga påbrå eller är det också känsligt?) spegelvände symbolen. Så några hinder/problem att måla stugan blå med gula knutar och ett stort gult original Indiskt hakkors på långsidorna ser jag inte (OBS grov raljans).

Är det inte lite underligt att det är just symbolen för landet som alla vill komma till vi behöver försvara? Men det är helt ok att visa en kommunistflagga eller att åka och kriga för IS. I alla fall hoppas jag TS blir gripen av Nationella Insatsstyrkan och dömd i en studenträttegång (ännu mer raljans).
 
  • Gilla
eviljava och 2 till
  • Laddar…
Anders_Nilsson skrev:
Så några hinder/problem att måla stugan blå med gula knutar och ett stort gult original Indiskt hakkors på långsidorna ser jag inte (OBS grov raljans).
Möjligen skulle ditt obeviljade bygglov kunna utgöra ett hinder. :)
 
MathiasS skrev:
På sidan 8 i denna skrift som i övrigt bara handlar om skyltar i olika former, specificerar man speciellt att nationsflaggor inte är bygglovspliktiga. Däremot kan kommersiella flaggor vara det.
Intressant ämne som verkar vara outrett i detaljerna...för Göteborg sägs det;
Flagga – kräver inte bygglov. Är den i närheten av trafik kan trafikkontoret behöva kontaktas. För vepor gäller andra regler.

Vepa – liggandes mot fasaden krävs alltid bygglov om den sitter upp längre än en vecka.
Så...kanske man kan ha en nationsflagga hängande på fasaden i Göteborg under 6 dagar utan bygglov?
http://goteborg.se/wps/portal/invanare/bygga-o-bo/bygga-riva-och-forandra/bygglov/vad-kraver-bygglov%3F/!ut/p/z1/hU7NCsIwGHuaXft9nThbbxOZuA2dImz2IpvUbrA_umrBp7ceBcWcEpKQgIACRF8-GlWaZujL1umzCC4ZjQ9sRUPcb3iE21OSRbskZcc1hfxfQDgbfyBEiEE0VUfstSNIOC4Czij3HaH-bP6eD_tqxhQILW9SS03u2r2qjRmnpYceWmuJGgbVSjJJD7816mEyUHwEYeyKZyrz8AXju7i_/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/#htoc-6

För övrigt verkar det finnas en hel del olika landskaps-, region-, läns- o.s.v. -flaggor som IMO i princip skulle kunna lyda under samma regler som en nationsflagga, men skillnaden kanske ligger däri att de liksom bergslagsflaggan är registrerade som varumärken hos PRV, och i så fall är att jämställa med kommersiella flaggor?
http://www.strassaby.n.nu/bergslagsflaggan
 
Redigerat:
Troberg skrev:
Sure, men det har inte med flaggan att göra, utan handlar om att du inte får utsmycka ditt hus hur som helst. Helt andra lagar.
Ja. Det var ju precis det jag skrev...
 
Ytterligare en aspekt på hela flaggproblematiken ges av nedanstående broschyr gällande Stockholm, där det sägs bl.a.;
Fastighetsägaren är alltid ansvarig för vad som händer på fastigheten. Även om någon annan,
t.ex. hyresgäst, sätter upp en skylt utan bygglov är fastighetsägaren ansvarig. Påföljder får
oftast fastighetsägaren betala
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CCEQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.stockholm.se%2FGlobal%2FOm%2520Stockholms%2520stad%2FF%25C3%25B6rvaltningar%2520och%2520bolag%2FFackforvaltningar%2FStadsbyggnadskontoret%2FBygglov%2F5%2520Verksamheter%2FSkyltprogrammet_rev_april_2009.pdf&ei=wZiJVarNGYb8ywOH_Iww&usg=AFQjCNHbCRyyGORneRQ33IzMKanPr0BU8Q&sig2=gLFt6IFmYj0UbsQJ56lArA&bvm=bv.96339352,d.bGQ
 
Redigerat:
O
Nu börjar tråden fladdra iväg
 
Jag har raderat inlägg som var off topic.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.