19 695 läst ·
76 svar
20k läst
76 svar
Svensk flagga. Hur?
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Om vi lämnar etiketten därhän så finns det faktiskt lag som skulle kunna sätta stopp och det är reglerna om bygglov.Troberg skrev:
Stockholm kräver t ex uttryckligen bygglov för banderoller/vepor osv. på fasad bygglov
Så om du sätter en flagga på en stång, garanterat bygglovsbefriat. Men att hänga den på fasaden kan stöta på patrull.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Om de kan ha synpunkter på vilken färg du målar fasaden i så borde det gälla även om målningen skulle se ut som Svenska flaggan.MathiasS skrev:
Det skulle alltså vara OK att måla om sin vägg som Svenska flaggan utan bygglov? Och om det inte skulle vara OK, så skulle det vara OK att uppnå samma effekt genom att spänna upp ett tygstycke över fasaden? (Och gäller det i så fall bara den Svenska, eller är det OK med utländska också).
Sedan kan det ju visst vara så att Sthlms kommun inte bryr sig om om det hänger Svenska eller utländska flaggor på fasader, det är en annan sak.
Här är Stockholm igen, denna gång ännu tydligare. Bygglov krävs även om flaggan hängs vinkelrät mot fasaden, och "exempelvis" "varumärke eller reklam". Detta måste ju tolkas som att bygglovskravet innefattar även andra flaggor utom just de med varumärken eller reklam.
Göteborg samma sak: "Vepa – liggandes mot fasaden krävs alltid bygglov om den sitter upp längre än en vecka." Notera att man inte specificerar motivet. Så flaggmotiv är ingen uttalad undanflykt.
Jag har inte hittat några domar dock, Atom får gärna utgöra försökskanin.
Sure, men det har inte med flaggan att göra, utan handlar om att du inte får utsmycka ditt hus hur som helst. Helt andra lagar.lars_stefan_axelsson skrev:Om vi lämnar etiketten därhän så finns det faktiskt lag som skulle kunna sätta stopp och det är reglerna om bygglov.
Stockholm kräver t ex uttryckligen bygglov för banderoller/vepor osv. på fasad bygglov
Så om du sätter en flagga på en stång, garanterat bygglovsbefriat. Men att hänga den på fasaden kan stöta på patrull.
Nationsflagga på flaggstång kräver inte bygglov, men nationsflagga på fasad antingen vinkelrätt från väggen på liten stång som fasadflagga eller hängande mot fasaden som vepa överstigande 1,5 kvadratmeter bör kräva bygglov inom detaljplanelagt område eftersom det är själva fasadförändringen som utgör grunden för bygglovsplikten, inte budskapet...
http://www.sodertalje.se/mainupload/dokument/Kommun%20o%20demokrati/Politik%20och%20p%C3%A5verkan/N%C3%A4mnder/SBN/Sammantr%C3%A4deshandlingar/2015/2015-03-24/%C3%84rende%209.pdf
Ska man lusläsa reglerna verkar det vara bara nationsflagga på insidan av ett fönster, alternativt en nationsflagga anbringad på fasaden som vepa mindre än 1,5 kvm. som är tillåten utan bygglov...
http://www.sodertalje.se/mainupload/dokument/Kommun%20o%20demokrati/Politik%20och%20p%C3%A5verkan/N%C3%A4mnder/SBN/Sammantr%C3%A4deshandlingar/2015/2015-03-24/%C3%84rende%209.pdf
Ska man lusläsa reglerna verkar det vara bara nationsflagga på insidan av ett fönster, alternativt en nationsflagga anbringad på fasaden som vepa mindre än 1,5 kvm. som är tillåten utan bygglov...
Redigerat:
Nej, hur du målar din fasad faller under ramen för bygglov. Din vägg blir inte en flagga bara för att den ser ut som en flagga.lars_stefan_axelsson skrev:Om de kan ha synpunkter på vilken färg du målar fasaden i så borde det gälla även om målningen skulle se ut som Svenska flaggan.
Det skulle alltså vara OK att måla om sin vägg som Svenska flaggan utan bygglov? Och om det inte skulle vara OK, så skulle det vara OK att uppnå samma effekt genom att spänna upp ett tygstycke över fasaden? (Och gäller det i så fall bara den Svenska, eller är det OK med utländska också).
Sedan kan det ju visst vara så att Sthlms kommun inte bryr sig om om det hänger Svenska eller utländska flaggor på fasader, det är en annan sak.
Här är Stockholm igen, denna gång ännu tydligare. Bygglov krävs även om flaggan hängs vinkelrät mot fasaden, och "exempelvis" "varumärke eller reklam". Detta måste ju tolkas som att bygglovskravet innefattar även andra flaggor utom just de med varumärken eller reklam.
Göteborg samma sak: "Vepa liggandes mot fasaden krävs alltid bygglov om den sitter upp längre än en vecka." Notera att man inte specificerar motivet. Så flaggmotiv är ingen uttalad undanflykt.
Jag har inte hittat några domar dock, Atom får gärna utgöra försökskanin.![]()
Jag föreslår att nationsflaggor får hängas hur man vill utan bygglov, baserat på innehållet i din länk.
Även din andra länk säger samma sak. Vinkelrätt hängande flaggor i din länk avser "flaggskyltar", inte flaggor.
Inget av det dom skriver där gäller nationsflaggor, utan behandlar skyltar, reklamflaggor, vepor och annat bjäfs.
På sidan 8 i denna skrift som i övrigt bara handlar om skyltar i olika former, specificerar man speciellt att nationsflaggor inte är bygglovspliktiga. Däremot kan kommersiella flaggor vara det.studentroland skrev:Nationsflagga på flaggstång kräver inte bygglov, men nationsflagga på fasad antingen vinkelrätt från väggen på liten stång som fasadflagga eller hängande mot fasaden som vepa överstigande 1,5 kvadratmeter bör kräva bygglov inom detaljplanelagt område eftersom det är själva fasadförändringen som utgör grunden för bygglovsplikten, inte budskapet...
[länk]
Ska man lusläsa reglerna verkar det vara bara nationsflagga på insidan av ett fönster, alternativt en nationsflagga anbringad på fasaden som vepa mindre än 1,5 kvm. som är tillåten utan bygglov...
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
Troberg skrev:Tja, med tanke på hur nazisterna/rasisterna har kidnappat symbolen så har den blivit lite svåranvänd. Det är ungefär som att försöka hävda att hakkorset är en indisk lyckosymbol. Visst är det en sådan, men det är inte så det uppfattas idag i Europa.
Det kan göra att han uppfattas som nazist eller rasist (vilket jag antar att han inte är). Vill han inte bli uppfattad så (vilket jag antar att han inte vill), well, då kan det vara läge för lite eftertanke.
Som etnis.... ehhh, det fick man inte säga ja, ...Svensk bosatt i Angered i Göteborg förstår jag digAtom skrev:
Eeeerrrrrhhhh, hhhhmmm. Hakkorset är faktiskt en Indisk symbol. Det är bara det att en Tysk korpral med Österrikiskt påbrå (får man säga påbrå eller är det också känsligt?) spegelvände symbolen. Så några hinder/problem att måla stugan blå med gula knutar och ett stort gult original Indiskt hakkors på långsidorna ser jag inte (OBS grov raljans).
Är det inte lite underligt att det är just symbolen för landet som alla vill komma till vi behöver försvara? Men det är helt ok att visa en kommunistflagga eller att åka och kriga för IS. I alla fall hoppas jag TS blir gripen av Nationella Insatsstyrkan och dömd i en studenträttegång (ännu mer raljans).
Intressant ämne som verkar vara outrett i detaljerna...för Göteborg sägs det;MathiasS skrev:
Så...kanske man kan ha en nationsflagga hängande på fasaden i Göteborg under 6 dagar utan bygglov?
http://goteborg.se/wps/portal/invanare/bygga-o-bo/bygga-riva-och-forandra/bygglov/vad-kraver-bygglov%3F/!ut/p/z1/hU7NCsIwGHuaXft9nThbbxOZuA2dImz2IpvUbrA_umrBp7ceBcWcEpKQgIACRF8-GlWaZujL1umzCC4ZjQ9sRUPcb3iE21OSRbskZcc1hfxfQDgbfyBEiEE0VUfstSNIOC4Czij3HaH-bP6eD_tqxhQILW9SS03u2r2qjRmnpYceWmuJGgbVSjJJD7816mEyUHwEYeyKZyrz8AXju7i_/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/#htoc-6
För övrigt verkar det finnas en hel del olika landskaps-, region-, läns- o.s.v. -flaggor som IMO i princip skulle kunna lyda under samma regler som en nationsflagga, men skillnaden kanske ligger däri att de liksom bergslagsflaggan är registrerade som varumärken hos PRV, och i så fall är att jämställa med kommersiella flaggor?
http://www.strassaby.n.nu/bergslagsflaggan
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 165 inlägg
Ytterligare en aspekt på hela flaggproblematiken ges av nedanstående broschyr gällande Stockholm, där det sägs bl.a.;
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CCEQFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.stockholm.se%2FGlobal%2FOm%2520Stockholms%2520stad%2FF%25C3%25B6rvaltningar%2520och%2520bolag%2FFackforvaltningar%2FStadsbyggnadskontoret%2FBygglov%2F5%2520Verksamheter%2FSkyltprogrammet_rev_april_2009.pdf&ei=wZiJVarNGYb8ywOH_Iww&usg=AFQjCNHbCRyyGORneRQ33IzMKanPr0BU8Q&sig2=gLFt6IFmYj0UbsQJ56lArA&bvm=bv.96339352,d.bGQ
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 8 666 inlägg
Jag har raderat inlägg som var off topic.