Jag har ett par Svedbergs högskåp i badrummet med 1 st lysrör i varje. I bilden med de 2 st skåpen lyser det ena lösröret och i det skåpet sitter en någon form av kopplingsdosa (öppnade och tittade, och jag såg endast kablar) som går in i väggen bakom och i vilken sladdar från bägge skåpen är kopplade. Det högra skåpet lyser inte och jag har testat att byta lysrör utan skillnad, Jag har testat att byta endast det som är släckt, samt att byta lysrör i bägge skåpen, men det högra förblir släckt. Skåpen är ca 18 år gamla och jag har inte bytt någon glimtändare någon gång. Frågan är om de ens har en glimtändare, eller något annat för den delen för jag har inte hittat någon.Jag har letat igenom forumet men inte hittat någon lösning. Försökt leta runtom skåpen on det finns någon lucka som går att öppna ,men inte hittat något. Endast den lilla kopplingsdosan med kablar. Någon som har någon idé om vad felet kan vara. Utgå från att jag är rudis på området, så tänker du rätt :) Bifogar 2 bilder, den ena är en bild av skåpen och den andra bilden föreställer själva lysröret.

• Två högskåp med lysande lysrör i det ena och släckt i det andra.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två högskåp i badrum, vänstra skåpet med tänd lysrör och öppna dörrar, högra skåpet släckt och stängt.
    Skapa konto
L Långholmen skrev:
Jag har ett par Svedbergs högskåp i badrummet med 1 st lysrör i varje. I bilden med de 2 st skåpen lyser det ena lösröret och i det skåpet sitter en någon form av kopplingsdosa (öppnade och tittade, och jag såg endast kablar) som går in i väggen bakom och i vilken sladdar från bägge skåpen är kopplade. Det högra skåpet lyser inte och jag har testat att byta lysrör utan skillnad, Jag har testat att byta endast det som är släckt, samt att byta lysrör i bägge skåpen, men det högra förblir släckt. Skåpen är ca 18 år gamla och jag har inte bytt någon glimtändare någon gång. Frågan är om de ens har en glimtändare, eller något annat för den delen för jag har inte hittat någon.Jag har letat igenom forumet men inte hittat någon lösning. Försökt leta runtom skåpen on det finns någon lucka som går att öppna ,men inte hittat något. Endast den lilla kopplingsdosan med kablar. Någon som har någon idé om vad felet kan vara. Utgå från att jag är rudis på området, så tänker du rätt :) Bifogar 2 bilder, den ena är en bild av skåpen och den andra bilden föreställer själva lysröret.
Hej, inte meningen att gräva i trådgraven här men hittade du en lösning? Jag står inför samma mysterium med att jag inte hittar någon glimtändare att byta till mitt Svedbergs väggskåp och där bara delar av belysningen fungerar. Jag har också en kopplingsdosa i ett litet utrymme, men inte mer än så.

Om det sitter elektroniska drivdon (annars en gammal drossel) så används inte glimtändare, den funktionen sköts av drivdonet. Försök hitta drivdonet (eller drosseln), plåta den.

H hempularen skrev:
Om det sitter elektroniska drivdon (annars en gammal drossel) så används inte glimtändare, den funktionen sköts av drivdonet. Försök hitta drivdonet (eller drosseln), plåta den.
Tack för svar! Jag googlade drivdon och drossel men det är inget jag har hittat. Det enda jag kan se där inne är ett kretskort samt öppningen på andra sidan. Jag har inte öppnat armaturen för det övre lysröret (också på bild) men antar att det ser likadant ut där. Bilden på det övre lysröret visar också hur det ser ut där det öppnade sitter. Bara lysrör och armatur, inget utrymme för drossel, glimtändare eller drivdon.

Eller kan det vara så att det sitter en glimtändare i mitten av det jag öppnat bakom kretskortet? Jag har redan knäckt plasten lite för en sidodel även fast jag tyckte mig vara försiktig, så får hoppas patienten inte dör av behandlingen.

• Hand håller en lysrörsarmatur nära spegelskåpet i ett badrum.
    Skapa konto
  • Hand håller en tandblekningslampa nära spegel; reflektion av person synlig, inomhusbelysning, badrumsmiljö.
    Skapa konto
  • En hand som drar i en plastbit från en vit apparat med synliga elektriska kablar, inomhus.
    Skapa konto
  • Badrumsskåp med öppen dörr, lysrör, skönhetsprodukter som schampo och hårprodukter, och aromatisk doftpinnar.
    Skapa konto
Hur har det gått? Har samma Svedbergsskåp som Erex och samma problem :)

S shike00 skrev:
Hur har det gått? Har samma Svedbergsskåp som Erex och samma problem :)
För mig så hoppade två av tre lampor igång igen för det undre lysröret så skenet är acceptabelt

F
Puffar på den här tråden för jag har precis samma problem.

Jag har ett Top-Line skåp "TYP LTL113.108" och det övre lysröret tänds inte längre. Det undre fungerar fint.

Hittar inga glimtändare någonstans utan enbart en kopplingsplint gömd bakom ett plastlock.

Någon som har en idé?

När man söker på modellbeteckningen på Erex bild så får man upp en ersättare, ersättaren har elektroniskt don.
https://www.vvsobadrum.se/reservdel...bergs/svedbergs-lysrorsarmatur-8w-exkl-lysror

Söker man på "LTL113.108" så får man bl.a. följande träff,
https://www.svedbergs.se/produkter/reservdelar/reservdelar-spegelskap/top-line-reservdelar/

Så högst troligt är det elektroniskt don även i det befintliga.

Men eftersom lysrör inte får produceras/importeras i/till EU så blir det svårare å svårare att köpa lysrör.
https://www.energimyndigheten.se/ef...o/lysror-med-kvicksilver-fasas-ut-under-2023/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.