Jag fick hem en klump färsk poppel
Rundade till den någotsånär så den skulle få plats i svarven
Grovsvarvning
obalans så det blev till att starta svarven och slå av den direkt och passa på att ta några tag innan den stannade. Annars var det rike för att hela rasket skulle hoppa iväg
Långa fina spånor i färskt trä
Utsidan börjar bli klar
Dags att ta tag i insidan Visa bilaga 289738Det blir spånor så det räcker och blir över
En lagom spåhög där skålen får ligga en månad eller två att torka i lagom takt. Med regelbundna vägningar för att se när torkningen är avslutad
Så blev resultatet när den var färdigtorkad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Hur gör du för att skålen inte ska få sprickor i veden under torktiden? I och för sig är inte en månad eller två alls tillräckligt för att få virket möbeltorrt eller än mindre musikinstrumenttorrt men torksprickor brukar ju komma tidigare än så.
Tack för dom orden. Tror kanske inte så mycket på genetik. Hade ju en läromästare som spelade i dom högre divisionerna men eleven visade tyvärr inte på samma förmåga. Men övning ger färdighet så en dag kanske...P Pysslarn skrev:
Tack. När jag hade sågat till klumpen i bandsågen och fått upp den i svarven var den fortfarande så ojämn att när jag startade svarven så var jag tvungen att bara slå på rotationen på lägsta hastigheten och slå av igen i samma ögonblick. Då kunde jag ta ett tag medan rotationen stannde. Inte så att den var ojämnt tillsågad utan "utsidan" var sådan att det gav grymma vibrationer. Fick upprepa detta ett antal gången innan det började likna nåt och jag kunde köra på. Sen gick det smidigt. Att svarva i färsk trä är ju som att skära i smör. Underbar känsla fast det är klart, det skvätter ju och har sig en delH hyggabus skrev:
I det här fallet la jag skålen i spånhögen som bildats. Jag kan kolla exakt hur lång tid den låg där men jag har för mig att den låg där uppemot 2 månader. Kan ha varit lite längre, kanske tre. Fördelen är ju att torkningen går långsamt då också spånen är fuktiga från början. Det gäller också att få ämnet ganska tunnt från början. I annat fall är risken stor både att det slår sig och blir obrukbart eller att det spricker sönder. Det har ju också tidigare hänt att det har blivit mögligt när jag torkat såhär. Men denna gången gick det bra. Jag kan väl villigt erkänna att det blir en och annan bit som hamnar i kaminen...Jag tog upp och vägde ämnet ganska regelbundet och när vikten stabiliserats tog jag och slipade till ytan. Det blir ju alltid lite träresning i färsksvarvat trä. Sedan har den varit i rumstemperatur och den har inte slagit sig.Asgarvad skrev:
R Rönnis skrev:I det här fallet la jag skålen i spånhögen som bildats. Jag kan kolla exakt hur lång tid den låg där men jag har för mig att den låg där uppemot 2 månader. Kan ha varit lite längre, kanske tre. Fördelen är ju att torkningen går långsamt då också spånen är fuktiga från början. Det gäller också att få ämnet ganska tunnt från början. I annat fall är risken stor både att det slår sig och blir obrukbart eller att det spricker sönder. Det har ju också tidigare hänt att det har blivit mögligt när jag torkat såhär. Men denna gången gick det bra. Jag kan väl villigt erkänna att det blir en och annan bit som hamnar i kaminen...Jag tog upp och vägde ämnet ganska regelbundet och när vikten stabiliserats tog jag och slipade till ytan. Det blir ju alltid lite träresning i färsksvarvat trä. Sedan har den varit i rumstemperatur och den har inte slagit sig.
Nu har jag kollat. Den låg i spån för torkning 3 månader (plus några dagar). Vikten reducerades med ca 40% under den tiden och det har inte ändrats under sommaren utan står på nästan exakt samma idag.
/Thomas
Klicka här för att svara