Jag har renoverat utemöbler med helt nytt ekvirke och oljat in träet med kinesisk träolja. Redan efter 2 veckor syns nu något som bara kan liknas vid svartmögel. Hur kan detta hända??
Oljan har stått i boden i några år gissar jag, i tätt försluten burk. Men det kan väl inte spela någon roll?
Tacksam för hjälp!
Björn
Oljan har stått i boden i några år gissar jag, i tätt försluten burk. Men det kan väl inte spela någon roll?
Tacksam för hjälp!
Björn
Nu killgissar jag, men fuktig linolja är nog inbjudande för svartmögel att växa på. I vilket fall som helst är det bara att torka av med en trasa. Svartmöglet finns bara på ytan.B bjoupp skrev:
Produkter som diskuteras: "linolja"
Linolja
Linolja är en naturlig olja som utvinns ur linfrön. Den är en populär ingrediens i flera olika produkter, inklusive målarfärg, träbehandlingar och polish. Linolja har förmågan att tränga djupt in i trä och skyddar det därigenom från att
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 348 inlägg
Nu är jag lite förvirrad och känner mig en aning obildad.. Men, ska inte oljan hjälpa mot röta, mögel mm? Hur ska jag bäst behandla mina utemöbler i ek? Kanske inte behandla alls? Men då spricker de om jag förstått rätt..KnockOnWood skrev:
Riktig såpa(inte den du köper på ica) har samma egenskap som olja.B bjoupp skrev:
Min erfarenhet är att ek utomhus kommer drabbas av svartmögel oavsett, men såpa är bäst om du inte vill ta till gifter.
Jag såpar min altan varje vår och ibland någon gång till på sommaren beroende på hur den ser ut. Inget mögel. Fint silvergrå.
Ekmöblerna som står på altanen är rätt prickiga efter 5 år, dessa oljas 2 gånger om året. Blir nog till att slipa om till våren.
Ekmöblerna som står på altanen är rätt prickiga efter 5 år, dessa oljas 2 gånger om året. Blir nog till att slipa om till våren.
Hade en liten, billig, enkel cafégrupp i aluminium med eksitsar, 8 stolar och ett litet bord. Slutade olja den efter ett par år. Sitsarna blev härligt silvergrå men lite kupiga, aldrig något mögel på den. Hade den i 20 år. Gav bort den när vi flyttade.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Kaxigt hus i skärgården – trots överklaganden och betongbilar på färjan
Artikelkommentarer -
Hög elförbrukning trots samma förutsättningar...
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Automower 220 – Ingen slingsignal trots grön lampa på laddstation
Robotgräsklippare -
Svartmögel i skarven mellan golv och vögg i duschrum.
Badrum -
Fuktig källare trots dränering.
Grund & Markarbeten