Hallå, jag har mögel ovanför mitt fönster. Jag vet anledningen (dålig ventilation) men jag har inte lösningen. Jag har tvättat av med mögelfri och då försvann delar av möglet. Hur ska man ta bort resterande? Är det att slipa bort färgen och måla nytt om det inte sitter djupare än så?
Vi går i tankar om att sälja huset kommande åren så jag vill gärna få bort möglet och förhindra spridning innan det sätter sig för djupt
Vi går i tankar om att sälja huset kommande åren så jag vill gärna få bort möglet och förhindra spridning innan det sätter sig för djupt
Produkter som diskuteras: "mögelfri"
Mögel-Fri Jape
Tvätta bort mögel inomhus
109 kr inkl moms
Läs mer
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Är du helt 100 på att det handlar om dålig ventilation, eller kan det vara så att det läcker in vatten ovanför fönstret?
Nej jag tror inte det. Jag har haft mögel på fönsterkarmen för det samlas kondens. Jag har ett inlägg om det om du vill se bild. Där brukar sitta en rullgardin presic under.SågspånPappspikEternit skrev:
Om det nu kanske är att det läcker vatten, vill du att jag bifogar en bild på hur det ser ut från utsidan så kanske du kan avgöra om det är möjligt?
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
En bild kan inte visa säkert om det finns läckage utifrån, men ibland kan man se om det finns felaktigheter, ett saknat/felmonterat fönsterbleck exempelvis.Alvin Karlsson skrev:
Om du tror att kondensen är huvudproblemet för att det möglar där det bildas kondens kan man också fundera över varför. Är det verkligen bara dålig ventilation? Eller har de som monterade fönstren slarvat med drevningen så att det är kalla ytor runt karmen där fukten i inomhusluften kan kondensera?
SågspånPappspikEternit skrev:
En bild kan inte visa säkert om det finns läckage utifrån, men ibland kan man se om det finns felaktigheter, ett saknat/felmonterat fönsterbleck exempelvis.
Om du tror att kondensen är huvudproblemet för att det möglar där det bildas kondens kan man också fundera över varför. Är det verkligen bara dålig ventilation? Eller har de som monterade fönstren slarvat med drevningen så att det är kalla ytor runt karmen där fukten i inomhusluften kan kondens
Det finns ingen tilluft till rummet. Det var min pappa som installerade fönstret och jag vill inte tro att han var slarvig. Tyvärr kan jag inte fråga honom eftersom han inte finns längre. Det finns dock mögel i garderobens fönster också.SågspånPappspikEternit skrev:
En bild kan inte visa säkert om det finns läckage utifrån, men ibland kan man se om det finns felaktigheter, ett saknat/felmonterat fönsterbleck exempelvis.
Om du tror att kondensen är huvudproblemet för att det möglar där det bildas kondens kan man också fundera över varför. Är det verkligen bara dålig ventilation? Eller har de som monterade fönstren slarvat med drevningen så att det är kalla ytor runt karmen där fukten i inomhusluften kan kondensera?
Jag vet inte hur jag skulle kunna undersöka saken om felmontering dock...
Jag hade svartmögel i fogarna på mitt badrum. Köpte en flaska rengöring på bauhaus och spray på och sen sköljde med vatten. Försvann direkt.
Väldigt stark lukt och jag fick hosta av det, så rekommenderar en mask.
Skulle säga, spraya på och sen torka med en svamp med vatten.
Var något liknande som detta: https://www.bauhaus.se/mogelbort-650ml
Väldigt stark lukt och jag fick hosta av det, så rekommenderar en mask.
Skulle säga, spraya på och sen torka med en svamp med vatten.
Var något liknande som detta: https://www.bauhaus.se/mogelbort-650ml
Medlem
· Västernorrland
· 2 366 inlägg
Orsaken till kondens kan också vara att det finns en lokal temperaturskillnad utan att varken ventilation eller montering behöver vara fel/undermåliga.
Om det har varit en rullgardin monterad kan det förklara att kondens sker där rummets varmare och fuktigare luft möter det kallare luftskiktet som ligger nära rutan bakom gardinen.
Kondens som bara kommer av 'naturlig fönsterkyla' bör i normalfallet hamna i nederkant på fönstret. Och om orsaken är en allmänt dålig ventilation bör utbredningen vara mer diffus, samt mest i hörn e.dyl.
Utan infon om rullgardin hade jag också blivit misstänksam mot den lokalt avgränsade utbredningen. Men med den bakgrunden anser jag att det finns en fullgod förklaring som gör att man inte behöver misstänka något annat bakomliggande problem.
Om det har varit en rullgardin monterad kan det förklara att kondens sker där rummets varmare och fuktigare luft möter det kallare luftskiktet som ligger nära rutan bakom gardinen.
Kondens som bara kommer av 'naturlig fönsterkyla' bör i normalfallet hamna i nederkant på fönstret. Och om orsaken är en allmänt dålig ventilation bör utbredningen vara mer diffus, samt mest i hörn e.dyl.
Utan infon om rullgardin hade jag också blivit misstänksam mot den lokalt avgränsade utbredningen. Men med den bakgrunden anser jag att det finns en fullgod förklaring som gör att man inte behöver misstänka något annat bakomliggande problem.
Backar upp vad Räknenisse säger. Vet av egen erfarenhet att rullgardin eller långa täckande gardiner nästan garanterat skapar fukt mellan rullgardin och fönster, och då huvudsakligen på fönstret inkl allt fönstervirke eftersom det är de kallaste delarna.
Sedan blir problemet värre ju sämre ventilation där är, dvs ju fuktigare klimat det är inomhus. Men ska fuktproblemet bakom en rullgardin helt elimineras så är det knappt att ens ökentorrt inomhusklimat räcker.
Sedan blir problemet värre ju sämre ventilation där är, dvs ju fuktigare klimat det är inomhus. Men ska fuktproblemet bakom en rullgardin helt elimineras så är det knappt att ens ökentorrt inomhusklimat räcker.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden