Vi flyttade in i vårt hus i slutet på november förra året. Först nu när vårvärmen kommit så har vi börjat städa upp på tomten efter allt skräp/skrot som de tidigare ägarna lämnat kvar.
Det stod bla en rostig vattenpump ute i en bod som jag först nu började kolla närmare på för att kasta bort den. Jag fann då att den var installerad och vattenledningar gick ner i golvet och försvann ner i marken bort från vår tomt. Detta var inget vi kände till och i princip omöjligt att upptäcka vå vi köpte huset. Inget som de tidigare ägarna upplyste om heller. (Fast de måste vetat om detta)

Jag berättade för grannen om min upptäckt och frågade om han visste något om vattenpumpen och isåfall om den nu fungerar, var den tar vatten ifrån? Han berättade då att en tidigare ägare för ca 15-20år sedan grävde en brunn ca 4-5 meter utanför tomten och satte ner 3-4 cementringar. Han tog vatten för bla vattning av trädgården. Grannen brydde sig inte om detta och tyckte jag kunde använda den. Han visade mig var brunnslocket låg, övervuxen och gömt under en massa gräs och ris. Brunnen ligger på ett fastighetsbolags mark som tidigare ägdes av kyrkan. Den finns planer på att bygga på marken och då lär väl brunnen upptäckas .Enl den deklaration de tidigare ägarna fyllde i så fanns det bygglov för allt på fastigheten. Nu ligger ju inte brunen på vår tomt så de ljög ju inte direkt......

Mitt dilemma är nu om jag bara ska låtsas som ingenting och bara använda brunnen (om pumpen fungerar) eller jag ska ta bort pump och rör innanför min tomt och lämna brunnen orörd....

Om det nu byggs på marken så hittar man brunnen....Kan jag råka ut för problem då? Eller ska jag bara förneka vetskap om detta och skylla på tidigare ägare?
 
Jag är ingen jurist så mitt förslag på lösning är ju enkel.

Ring fastighetsbolaget och säg som det är. Säg också att du tänker använda brunnen tillsvidare, men att du naturligtvis slutar med dett när deras planer blir av, eller om de uttryckligen förbjuder dig att göra det.
 
Jag har också tänkt den tanken. Och det får bli så.
 
Jag hade låtsats som ingenting och använt brunnen. Den dagen det upptäcks, om det någonsin gör det, då får man finna en lösning. Kanske vill den nya grannen också ha tillgång till billigt vatten?
Väck ej den björn som sover. ;)
 
Jag tror ärlighet varar längst.....sen vet jag inte om det blir fråga om billigt vatten. Behöver ju el till pumpen för att få upp vattnet så de få kronor jag ev sparar på att vattna trädgården från brunnen är inte värt det med tanke på den handlig, olaglig eller inte men iallafall omoralisk handling jag i såfall begår.
 
Som jag ser det, är det inte du som har gjort något olagligt. :cool:
Det som också är till din fördel, är att brunnen har funnits där så länge. ;)
 
Det viktigaste är att se till så att brunnslock och annat är garanterat säkrat för eventuella nyfikna barn och andra. Jag kan inte tänka mig att någon börjar skrika i högan sky för att du tar vatten ur en grop på mark som de inte använder. Och när vattenpumpen ger upp kan du nog avveckla det hela eftersom pumpen troligen kostar mer pengar än vattnet du gör av med. Kom ihåg att fylla igen brunnen då, så ingen ramlar i om ett decennium eller två när det åter fallit i glömska.
 
Jag ringde markägaren (fastighets bolag) förra vecka och berättade om brunnen utanför min tomt. De bara skrattade och gjorde en notering om detta och jag fick fortsätta använda den så länge de inte ska bygga på marken :)

Nu har jag ryggen fri! Ärlighet varar längst....:p
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.